Pitkäaikainen F1-tallipäällikkö Gian Carlo Minardi pitää Ferrarin yhteistyötä tulokastalli Haasin kanssa vaarallisena perinteiselle asiakastoiminnalle.
Yhdysvaltalainen Haas on tullut F1-sarjaan rytinällä, kun ranskalaiskuljettaja Romain Grosjean ajoi ensin Australiassa kuudenneksi ja heti perään Bahrainissa peräti viidennelle sijalle.
Haas on saanut rutkasti kehitysapua moottoritoimittajaltaan Ferrarilta. Bahrainissa aggressiivinen kisataktiikka ja auton loistava vauhti riittivät lyömään laudalta muut keskikastin asiakastallit Williamsista Force Indiaan ja Toro Rossosta Sauberiin. Vain Red Bullin Daniel Ricciardo pääsi karkaamaan ranskalaisen näpeistä.
Minardi johti omaa nimeään kantanutta tallia vuosina 1985-2001 ja myi sen lopulta eteenpäin. Kaupasta syntyi nykyinen Toro Rosso, joka siirtyi täksi kaudeksi Renaultin moottoreista samoihin Ferrarin koneisiin, joita myös Haas käyttää.
– Seuraavina päivinä käydään varmasti keskustelua Grosjeanin viidennestä sijasta Haasin autolla. Kun ottaa huomioon merkittävät taloudelliset investoinnit, jotka Williams, Toro Rosso, Red Bull ja Force India ovat laittaneet autojensa rakentamiseen, heidän on vaikea sulattaa amerikkalaistallin tuomaa uutta mallia, Minardi kirjoittaa blogissaan.
– Haas uudelleenkirjoittaa määritelmän ”valmistajasta”. Nokkaa ja muutamaa muuta osaa lukuun ottamatta Haas on Ferrarin klooni. He ovat lähinnä kokoajia. On lähdetty vaaralliselle tielle, Minardi varoittaa.
Pari vuotta F1-projektinsa kanssa tosissaan työskennellyt Haas on saanut käyttöönsä muun muassa Ferrarin tuulitunnelin. Italialaisbrändiä on syytetty yhteistyön takia formula ykkösten tuulitunnelirajoitusten kiertämisestä ja Mercedes pyysi tapauksen takia Kansainvälistä autoliittoa FIA:ta selkeyttämään asiakasyhteistyön sääntöjä.
F1-sääntöjen mukaan asiakastallin on tuotettava autoon riittävä määrä omaa suunnittelutyötä, jotta tiimi hyväksytään mukaan sarjaan. Näin ollen auton rakentajaksi valittiin niin ikään italialainen Dallara, jonka luomia aerodynaamisia ominaisuuksia Gene Haas on kuvaillut jopa Ferraria paremmiksi. Ferrarilta tulokastiimi on saanut hybridimoottorin lisäksi muun muassa vaihdelaatikot, jousitukset ja jarrut. Amerikkalaistiimiin on siirtynyt myös paljon insinööriosaamista Maranellosta.