Ferrarilla ”ei mitään hajua” Mercedeksen keksinnön toiminnasta – tallipomo Binottolta näkemys systeemin kopioimisen aikataulusta

GettyImages-1207337632
Mattia Binotto ei usko Mercedeksen DAS-järjestelmän nopeaan kopioimiseen.2020 Getty Images
Julkaistu 21.02.2020 17:13
Toimittajan kuva

Antti Rämänen, Barcelona

antti.ramanen@mtv.fi

@anttira

Ferrari ei pysty kopioimaan Mercedeksen kehittämää kaksiakselista ohjausjärjestelmää ainakaan ennen kauden puoltaväliä, kertoo italialaistiimin tallipäällikkö Mattia Binotto.

LUE MYÖS: Valtteri Bottas kuuli kohutusta DAS-systeemistä jo vuosi sitten: ”Ei se tunnu niin kummalliselta”

Mercedeksen uusi DAS-niminen järjestelmä paljastui tv-kuvista Barcelonan F1-testien toisena ajopäivänä. Kuljettaja Sebastian Vettelin mukaan asiasta puhuttiin torstaina Ferrarin lounaalla, eikä kilpailijan riveissä oltu vielä huhuja lukuun ottamatta perillä systeemin toiminnasta.

Mahdollisesti aurauskulmia kuskin ratin liikuttelun avulla muuttava järjestelmä vaatisi kilpailijoilta paljon aikaa ja panostusta sen kopioimiseksi. Mattia Binotto tyrmää ajatuksen siitä, että Ferrari lähtisi edes yrittämään tätä.

Varsinkin, kun Kansainvälinen autoliitto FIA on uutistietojen mukaan kieltämässä koko systeemin kaudesta 2021 alkaen.

– Minulla ei ole mitään hajua, olisiko siitä hyötyä vai ei, Binotto totesi perjantain lehdistötilaisuudessaan.

– Se on kokonaisvaltainen konsepti, mikä vaatisi (FIA:n) hyväksynnän, jotta olisi turvallinen. Sellainen voisi tapahtua aikaisintaan kauden puolivälissä, hän jatkoi.

Jos Ferrari haluaisi saada FIA:n kieltämään DAS-järjestelmän, kilpailijan olisi ensin ymmärrettävä tarkemmin systeemin toimintaa. Asiat on esitettävä FIA:lle kysymyksen muodossa: ”jos tekisimme näin, olisiko se sääntöjenmukaista?”.

– Meidän täytyisi varmaan ensin ymmärtää, miten se toimii, ja olisiko siitä hyötyä suorituskyvyn kannalta, Binotto toteaa kopioinnin järkevyydestä.

– Tällä hetkellä meillä ei ole siitä mitään hajua, mutta tutustumme siihen ilman muuta ja katsomme, onko siinä järkeä.

Tuoreimmat aiheesta

F1