F1-talli Ferrarin jarruvalmistaja Brembo kertoo onnistuneensa luomaan Meksikon kisaan uudet jarrulevyt, joihin on porattu peräti 1 400 jäähdytysreikää, uutisoi Autosport.
Jarrulevyjen kehitys on ollut viime vuosikymmeninä huimaa, sillä 30 vuotta sitten käytetyillä materiaaleilla levyjen reunoihin pystyttiin tekemään alle 30 reikää jäähdytystä varten. Viisi vuotta sitten sama lukema oli reilut 100. Kaksi vuotta sitten saavutettu 1 200 vaikutti jo ylärajalta.
LUE MYÖS: Ferrari-pomo väisti kysymyksen reikäjupakasta
Brembo tiedotti vasta Meksikon GP:n jälkeen, että se toimitti Ferrarille vaativiin olosuhteisiin jarrulevyt, joissa oli ennätykselliset 1 400 reikää seitsemässä rivissä. Levyjen valmistuksessa on pystyttävä huolehtimaan jäähdytystarpeen lisäksi levyn kestävyydestä ja kulumisesta.
– Tiimit haluavat reikiä, mutta myös vain 0,5 millimetrin kuluman mahdolliseksi. Tällaisilla levyillä voi saada hyviä tuloksia ensimmäisissä harjoituksissa, ja sitten ne täytyy vaihtaa, kertoo Brendon Andrea Algeri.
– Eli tässä joutuu vain tekemään kompromissin levyn iän kanssa saavuttaakseen sen, Algeri jatkaa.