Texasin osavaltio on haastanut teknologiajätti Googlen oikeuteen vuonna 2019 toteutetun mainoskampanjan vuoksi.
Haasteen taustalla on yhtiön puhelinlanseeraus, joka ei ollut menestyksekäs oikein millään mittarilla mitattuna. Sen lisäksi, että Pixel 4 ja Pixel 4 XL eivät saaneet erityisen hyviä arvioita kriitikoilta ja kuluttajilta, ei Googlellakaan oltu aivan tyytyväisiä tuotteeseen, ja lukuisat kehitystyön avainhenkilöt jättivätkin yhtiön pian julkaisun jälkeen.
Ongelmat eivät kuitenkaan olleet esteenä puhelimen aggressiiviselle mainonnalle, vaan yhtiö meni markkinointistrategiansa kanssa jopa vähän liian pitkälle.
Lue myös: "Tämä on seksuaalista ahdistelua" – Citroenin automainos egyptiläisen supertähden kanssa pahasti vihkoon
Haasteen mukaan Google laittoi vuonna 2019 kahdeksan radiojuontajaa puhumaan Pixel 4:n käyttökokemuksistaan ihan puutaheinää.
Juontajat eivät olleet koskaan edes käyttäneet kyseistä puhelinta, ja Google käski heidän kertoa niistä hyvin omakohtaisia ja detaljitasolle meneviä kommentteja, kuten "olen ottanut puhelimella studiotasoisia valokuvia ihan kaikesta... poikani jalkapallotreeneistä... meteoriparvesta... takapihalleni laskeutuneesta harvinaisesta täpläpöllöstä..." ja niin edelleen.
Sen lisäksi, että juontajat eivät kokeneet tällaista hehkutusta omaan suuhunsa sopivaksi, eivät he olleet edes saaneet puhelimia käyttöönsä voidakseen kertoa niistä omakohtaisesti yhtään mitään. He pyysivät saada käyttää puhelimia ensin itse tai edes muuttaa sanojaan siten, etteivät ne kuulosta heidän omilta kokemuksiltaan, mutta Google kieltäytyi.
Seuraavana vuonna uusittu kampanja lähti liikkeelle aivan yhtä kömpelösti, kun Google pyysi saman kanavaverkoston juontajia tekemään saman tempun eli hehkuttamaan puhelimen ominaisuuksia täysin tuulesta temmatuilla lausahduksilla ja ilman mahdollisuutta käyttää puhelinta etukäteen. Google tarjosi laitteet juontajien käyttöön vasta sen jälkeen, kun kanava oli ilmoittanut ostavansa ne omalla rahallaan.
Mikäli tapaus etenee oikeuteen ja Google todetaan syylliseksi, nousisi sakko Texasin kuluttajansuojalakien nojalla peräti 24 miljoonaan dollariin. Summa perustuu 10 000 dollarin sakkoon per lähetetty mainos. Haasteen mukaan mainosta lähetettiin yhteensä 2 405 kertaa texasilaisen radiokanavaverkoston taajuuksilla.
– Syytteet eivät anna rehellistä kuvaa siitä, mistä tässä on ollut kyse. Suhtaudumme vakavasti mainontaa säätelevien lakien kunnioittamiseen ja meillä on käytäntöjä, jotka auttavat meitä noudattamaan relevantteja säädöksiä ja alan standardeja, Googlen edustaja José Castañeda totesi Market Watchille.
Lue myös: Telkkarimainoksen vielä ymmärtäisi, mutta miten ihmeessä BMW:n radiomainos joutui kiellettyjen listalle?
Lähteet: Android Central, Market Watch