Tällä viikolla vietetään valtakunnallista liikenneturvallisuusviikkoa, minkä lisäksi myös perinteinen Rengasratsia-kampanja kiertää ympäri Suomea. Kummankin tempaisun tarkoituksena on lisätä tienkäyttäjien tietoutta heidän oman toimintansa merkityksestä liikenneturvallisuuteen etenkin nyt syksyn liukkaiden ja pimeiden tehdessä tuloaan. Helsingin poliisin julkaisema kuva kuitenkin osoittaa, että kaikkia ei aihepiiri kiinnosta.
Vaikka rengasturvallisuus ei ole mikään uusi asia, ja tälläkin viikolla asiasta on saanut lukea otsikon jos toisenkin, ei oppi ole suinkaan mennyt päähän kaikilla.
Poliisi kirjoittaa joka syksy Suomessa useita satoja sakkoja huonokuntoisilla, puutteellisilla tai vääränlaisilla renkailla ajamisesta. Yksi tällainen sakko kirjattiin eilen Helsingissä.
– Tässä tältä päivältä esimerkki renkaasta, jolla ei pitäisi olla mitään asiaa liikenteeseen, Helsingin poliisi kertoo Instagram-tilillään julkaisemansa kuvan yhteydessä.
Jos julkaisu ei näy, katso se täältä.
Poliisin mukaan kuljettajalle lätkäistiin kuvassa näkyvästä suorituksesta 12 päiväsakkoa.
Lue myös: Moni autoilija tekee syksyllä kriittisen havainnon, mutta lykkää vääjäämätöntä kevääseen – tiedätkö, missä menee sakkorenkaan raja?
Kuvan alle jätetyissä kommenteissa sekä kuljettajan toiminta että päiväsakkojen pieni määrä keräsivät hämmästelyä.
– 12 päiväsakkoa ei ole mitään, varsinkaan jos on 6 €/kpl. Naurettava rangaistus, koska varsinkin näin syksyn sateissa, toi on todella vaarallista leikkiä, eräs kommentoi.
– Näkyyhän tuossa kuvio vielä, totesi toinen.
Kuinka syvä uran täytyy olla?
Laki vaatii, että kesärenkaan urasyvyyden on oltava vähintään 1,6 millimetriä, mutta tällainenkin rengas on jo toimintakykynsä äärirajoilla. Suositeltu urasyvyys on 4 millimetriä, sillä tämän alle mentäessä kuljettajalta vaaditaan jo erityistä varovaisuutta.
– Yli puolet autoilijoista ei tiedä, missä kunnossa heidän renkaansa ovat. Urien syvyys on helppo selvittää kahden euron kolikolla, jonka hopeareunus on noin neljä milliä. Jos reunus häviää renkaan pääuraan, urat ovat kunnossa, Autonrengasliiton puheenjohtaja Jarmo Nuora vinkkasi tiedotteessa aiemmin tällä viikolla.
Lue myös: Mitä eroa on tavallisella ja C-merkityllä nastarenkaalla? Aika paljon, paljasti Moottorin testi
Lähteet: Poliisi, Autonrengasliitto