Koeajo: Nissan Leaf 30 kWh – vain muutaman kilometrin tähden

Julkaistu 22.10.2015 13:33
Toimittajan kuva

Vesa Eskola

toimitus@teknavi.fi

Nissan toi 24 kWh:n akuilla varustetun Leafin rinnalle uuden 30 kWh version. Sen toimintamatkaksi luvataan hyvissä olosuhteissa 250 kilometriä. Pistimme auton tiukkaan testiin Ranskan alppiteillä.

Hinta alk. 40 060 €

Tykkäsimme

  • pidempi toimintamatka on aina plussaa
  • sähköautolla ajaminen asettaa kuskin automaattisesti ekotilaan

Emme tykänneet

  • akku ei vieläkään riitä pidemmille mökkimatkoille
  • kunnollinen pikalatausverkosto vasta kehitteillä Suomessa

Toimintamatka. Se lienee se useimmiten lausuttu sana sähköautoista puhuttaessa. Polttomoottoreihin ja niiden nopeaan tankkaamiseen, tiheään tankkausasemaverkostoon sekä hyvään toimintamatkaan tottuneet autoilijat joutuvat ajattelemaan autoiluaan uudella tapaa harkitessaan sähköautoon siirtymistä.

Faktahan on se, että harvan pitää ajaa päivittäin edes sataa kilometriä. Suomessa eteen tulee kuitenkin usein tilanteita, jolloin pitää. Ja koska Suomessa harvalla kotitaloudella on varaa kahteen autoon, sähköauto putoaa automaattisesti pois valintalistoilta.

Leafin uusi akku ei sinänsä muuta tilannetta, sillä vaikka toimintamatka on kasvanut 26 prosentilla 250 kilometriin, se on monelle yhä liian vähän. Tilanne saattaisi olla erilainen, jos Suomessa olisi kattava pikalatausverkosto. Tällä hetkellä se ei kuitenkaan ole vielä lähelläkään tätä.

Näissä mietteissä lähdemme ajamaan Leafilla Nizzasta kohti Monte Carlo -rallista kuuluisaa col de Turininin solaa. Se sijaitsee hieman yli 1 600 metrissä, joten Leafilla on edessään tiukka paikka kiivetä mäkeä ylös kolmen raavaan miehen ja näiden matkatavaroiden mukanaan tuoma kuorma päällä.

Reitti vie ensin viistosti ylös Nizzan ja Monacon yläpuolelta kohti Italian rajaa. Liikennettä on melko paljon vielä varsinaisen turistisesongin ulkopuolellakin. Eteneminen on siis tyypillistä pysähtelevää taajama-ajoa.

Maksimaalisen toimintamatkan takaamiseksi olemme kytkeneet ilmastoinnin pois päältä. Ohjaamon viilentäminen tapahtuu vanhan ajan malliin ikkuna avaamalla. Näissä alhaisissa nopeuksissa se ei haittaa juurikaan auton hiottua aerodynamiikkaa, eli avonainen ikkuna ei nosta kulutusta.

Monacon jälkeen tie lähtee kiipeämään jyrkemmin kohti vuoria. Akun varaustilanne putoaa samalla hälyyttävää tahtia, vaikka kuski yrittää olla kuinka tarkkana kaasupolkimen kanssa ja samalla ajaa tiukat serpomutkat läpi niin suurella nopeudella kuin mahdollista. Toki polttomoottorikin on näissä nousuissa kovilla, kuten olen usein todennut näitä samoja teitä lukuisilla automatkoilla tahkotessani.

Ylös päästään kuitenkin kunnialla, akussa on huipulla virtaa jäljellä noin kolmannes. Takana on noin 80 kilometrin ajolenkki. Mukana on myös kolleegoita eri maista, ja paras tulos on Baltiasta kotoisin olevalla naistoimittajakaksikolla. Heillä on virtaa jäljellä vielä 44 prosenttia. Ekoajeluun kuuluu siis myös oman ruokavalion seuranta, sillä jokainen ekstra kilo vyötäröllä verottaa ajettavissa olevaa toimintamatkaa. Dieetti ei ole siis enää tarpeen pelkkää seuraavaa rantakautta varten.

Kulutamme akkua vielä hieman lisää ottamalla ajokuvia ennen kuin edessä on laskeutuminen takaisin Nizzaan hieman eri reittiä pitkin. Matkaa on edessä toiset 80 kilometriä. Mittariston mukaan Leafillämme voi ajaa kuitenkin vain reilut 30 kilometriä. Akuissa on virtaa 28 prosenttia.

Ei huolta huomisesta. Auto pääsee alamäessä selvästi vähemmällä kuin ylös tultaessa. Ensimmäiset 50 kilometriä onkin hauskaa laskettelua vuorilta takaisin kohti merta. Akun varaus nousee silmissä. Vaihteistosta on kytketty tarpeen tullen päälle jarrutusenergiaa tehostetusti talteen otettava toiminto. Muutoin annamme auton vain rullata aina kuin se vain on mahdollista.

Kun olemme takaisin tasamaalla, akuissa on virtaa yli 50 prosenttia. Pyrähdys moottoritiellä sekä lopun ruuhka-ajo tipauttavat kuitenkin varauksen 29 prosenttiin ennen kuin olemme takaisin Nizzassa. Hyvä näinkin. Emme siis kuluttaneet jälkimmäisellä lenkillä periaatteessa lainkaan akkua vaan itse asiassa latasimme akkua yhden prosenttiyksikön verran.

Takana on yhteensä noin 160 kilometrin lenkki, ja autolla pystyisi ajamaan mittariston mukaan vielä yli 70 kilometriä. Lupaus 250 kilometrin toimintamatkasta ei ole siis aivan utopiaa.

Arkiliikenne on kuitenkin usein muuta kuin säästeliästä talousajoa, ja myös pakkanen on myrkkyä sähköautoille. Tosin kuski voi juuri talvella vaikuttaa eniten omaan ajettavissa olevaan matkaansa olemalla säästeliäs matkustamoa lämmittäessä.

Koeajo pisti miettimään myös sitä, miten sähköauto on oikeasti jo vaihtoehto polttomoottorilla käyvälle kulkupelille – kunhan oma ajotarve vastaa sähköauton tarjoamaa toimintamatkaa. Pienen lataamisen vaivalla pääsee myös melkoisiin säästöihin. Sadalle kilometrille kertyy sähköautossa "polttoainekuluja" vain noin kolme euroa. Se tekee vuodessa pitkän sentin.

Uuden akun lisäksi Nissan on päivittänyt myös Leafin tieto- ja viihdejärjestelmiä ottamalla käyttöön uuden Nissan Connect EV -käyttöliittymän. Sen avulla auto kertoo tietoa tarjolla olevista latauspisteistä, ja myös karttapalvelua itsessään on parannettu. Akulle annetaan myös parempi takuu, joka on nyt kahdeksan vuotta tai 160 000 kilometriä. Isomman akun lisäkustannus Leafiin on 2 000 euroa.

Nissan Leaf 30 kWh
Sähkömoottori
Teho 80 kW (109 hv)
Vääntö 254 Nm
0-100 km/h 11,5 s
Huippunopeus 144 km/h
Toimintamatka 250 km
Mitat Pituus 4 445 mm, leveys 1 770 mm, korkeus 1 550 mm, akseliväli 2 700 mm
Omamassa 1 516 kg
Tavaratila 370 l

Tuoreimmat aiheesta

Nissan