Kilpailu- ja kuluttajavirasto kertoo kuluttaja-asiamiehen joutuneen puuttumaan Ruutu+-palvelun irtisanomisen vaikeuteen.
Kuluttaja-asiamies kiinnitti huomiota Sanoma Media Finlandin omistaman Ruutu+-suoratoistopalvelun irtisanomisen vaikeuteen niin kuluttajien yhteydenottojen myötä kuin sosiaalisessa mediassa kiertäneen videonkin vuoksi. Videolla yksittäinen kuluttaja yritti irtisanoa suoratoistopalvelua verkossa, Kuluttaja- ja kilpailuvirasto (KKV) kertoo tiedotteessaan.
KKV:n mukaan videolta näkyi, kuinka irtisanomisen aloittamiseksi kuluttajan täytyi ensin ymmärtää klikata tilauksen kohdalla aktiivisena ollut liukukykin off-asentoon. Tämän jälkeen jatka-painiketta piti painaa viidesti ennen kuin palvelun irtisanomisen lopulta pääsi vahvistamaan.
Irtisanomispolun aikana kuluttajalle esiteltiin muun muassa vaihtoehtoisia tilausmuotoja sekä niiden eri väreillä korostettuja tilauspainikkeita. Lisäksi kuluttajalle painotettiin tilauksen jatkamisen hyötyjä ja etujen menettämistä.
Kuluttaja-asiamiehen arvion mukaan keskivertokuluttajien lisäksi tietoteknisesti etevämmätkin olivat kokeneet selaimella tapahtuvan irtisanomisen hankalaksi.
Ruutu+:n käyttäjätuen verkkosivuilla annettu yksinkertainen irtisanomisohjeistus ei KKV:n mukaan vastannut todellisuutta.
Irtisanomisen pitäisi olla yhtä vaivatonta kuin sopimuksen tekeminen
Toistaiseksi voimassa olevan sopimuksen irtisanominen on yksi kuluttajien keskeisimmistä oikeuksista, ja kuluttajille on tarjottava tosiasiallinen mahdollisuus tehdä irtisanominen sujuvasti ja vaivatta, KKV muistuttaa.
– Irtisanomisen pitäisi olla kuluttajalle yhtä vaivatonta kuin sopimuksen tekemisen. Jos sopimusta irtisanomassa olevaa kuluttajaa vaaditaan useaan kertaan vahvistamaan tahtonsa erilaisten välikyselyjen, varoitusten ja tarjousten kautta, kyseessä on kuluttajansuojalain vastainen sopimaton menettely asiakassuhteessa, toteaa kuluttaja-asiamies Katri Väänänen tiedotteessa.
Tiedotteessa Ruutu+:n irtisanomispolkua kutsutaan "monivaiheiseksi esteradaksi", joka on esimerkki kuluttajien valintoja elinkeinonharjoittajan eduksi ohjaamaan pyrkivistä pimeistä käytännöistä.
– Pimeille käytännöille ominaisia ovat erilaiset visuaaliset ratkaisut, tiettyyn valintaan ohjaaminen ja niin kutsuttu hiirenloukku, jossa kuluttajien on helppo tehdä jokin toimenpide, mutta vaikea saada se perutuksi, tiedotteessa kuvaillaan.
Sanoma sitoutui muutoksiin
Kuluttaja-asiamiehen näkemyksen mukaan kuluttajille luotiin toistuvasti epävarmuutta siitä, halusivatko he todella irtisanoa tilauksensa. Irtisanomissivulla ei myöskään ollut sanallista mainintaa irtisanomisesta, ja irtisanomispainike oli kuluttajien yhteydenottojen mukaan vaikea tunnistaa. Jotta irtisanomista kykeni jatkamaan, piti havaita erilaisia painikkeita.
– Kuluttaja-asiamiehen näkemyksen mukaan Sanoma +:n irtisanomisprosessi on näin ollen estänyt kuluttajia käyttämästä lakisääteistä oikeuttaan irtisanoa palvelu tehokkaasti ja vaivattomasti.
Kuluttaja-asiamiehen yhteydenoton jälkeen Sanoma sitoutui tekemään palvelun irtisanomispolkuun ja -ohjeistukseen kuluttaja-asiamiehen edellyttämiä muutoksia.
Lue myös: Hierontalahjakortista jäi neljä kertaa käyttämättä – kuluttaja vaati hyvitystä
Lento Helsinkiin peruttiin, kun matkustamohenkilökunta sairastui – lentoyhtiö kiisti matkustajan korvausvaatimuksen
Katso myös: Suomalaisten lomakohteissa roihuaa – voiko pilalle menneestä lomasta saada korvauksia?
8:32
Lue uusimmat lifestyle-artikkelit!
Lähde: KKV