Hintojen nousun myötä kala ja vihannekset jäävät hyllylle, maitotuotteita ostetaan kallistumisesta huolimatta

Kuluttajat reagoivat hintojen nousuun ostamalla edelleen vähemmän ja edullisempia tuotteita, kertoo Päivittäistavarakauppa ry (PTY) tiedotteessaan.

Hintojen nousun myötä kala ja vihannekset jäävät hyllylle, kun taas maitotuotteita ostetaan kallistumisesta huolimatta.

Elintarvikkeiden myynnin arvo kasvoi edelleen selvästi hitaammin kuin hinnat nousivat.

– Ruoka on välttämättömyyshyödyke, jonka hinta on noussut kaikkialla Euroopassa.

Suomessa ruoan hintataso oli tammi-maaliskuussa 17,1 prosenttia korkeampi kuin vuotta aiemmin, sanoo tiedotteessa Päivittäistavarakauppa ry:n toimitusjohtaja Kari Luoto.

Samana ajankohtana elintarvikkeiden myynnin arvo kasvoi vain 10,2 prosenttia, eli myynti on vähentynyt ja siirtynyt edullisempiin tuotteisiin. Elintarvikkeiden myynnin määrä laski tammi-maaliskuussa lähes kuusi prosenttia.

Margariini ja muut kasvirasvat kasvattivat myyntiään

Tammi-maaliskuussa eniten laskivat kalan, vihannesten, hedelmien ja marjojen sekä lihan myydyt määrät.

Myynnin määrä laski kaikissa pääluokissa, mutta tarkemmin tuoteryhmittäin tarkasteltuna myyntiään kasvattivat margariini ja muut kasvirasvat, perunalastut, makeiset ja suklaa.

Tuoteryhmistä eniten kallistuivat maitotuotteiden hinnat, 21,9 prosenttia.

Maitotuotteiden myynti näyttäisi kuitenkin kestäneen hinnankorotuksia esimerkiksi lihaa ja kalaa paremmin, sillä maitotuotteiden suhteellinen osuus päivittäistavarakaupan elintarvikemyynnistä kasvoi viime vuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna.

Päivittäistavaroiden myynnin arvon rakennetta ja muutoksia kuvaavassa tilastossa ovat mukana PTY:n jäsenyritykset Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta SOK, Kesko, Lidl, Tokmanni, R-kioski, Minimani, M-ketju ja Kauppahalli24.

Uutista päivitetty 4.5. kello 9.32. 

Lue myös:

    Uusimmat