Monet suomalaiset ovat tilanneet verkossa hinta-arvion autosta siinä käsityksessä, että palvelu on ilmainen. Palvelun käytöstä on kuitenkin seurannut lasku. Kuluttaja-asiamies muistuttaa, että hinta-arvioita tarjoavien palveluiden kanssa on syytä olla tarkkana, sillä ne tuottavat jatkuvasti kuluttajille ikäviä yllätyksiä.
Kuluttaja-asiamiehelle, kuluttajaneuvontaan ja Euroopan kuluttajakeskukseen tulleissa ilmoituksissa kuluttajat kertovat tyypillisesti törmänneensä sosiaalisessa mediassa mainokseen, jossa on houkuteltu antamaan muun muassa auton rekisterinumero ja sähköpostiosoite. Mainoksia on esiintynyt myös pelisivustoilla.
Kuluttajat ovat luulleet tilanneensa ilmaisen hinta-arvion autostaan, mutta sähköpostiin on tullut myös lasku. Useassa tapauksessa hinta-arvion tilaaja on alaikäinen ja asiaa selvittämässä on hänen vanhempansa. Osa yhteydenotoista koskee tilanteita, joissa kuluttaja kertoo, ettei ole edes vieraillut yrityksen sivuilla eikä tehnyt tilausta.
Yhdestä sivustosta runsaasti ilmoituksia
Tänä vuonna ongelmia on aiheuttanut erityisesti hintaapua.fi -sivusto, josta on tullut kuluttajaviranomaisille toista sataa yhteydenottoa. Palvelun taustalla on virolainen yritys Infostar OÜ.
Palvelusta veloitetaan 150 euroa, mikä ei kuluttajailmoitusten mukaan ole käynyt ilmi esimerkiksi kesäkuukausina julkaistuissa Facebook-mainoksissa. Kuluttaja-asiamiehen havaintojen mukaan tällä hetkellä yrityksen verkkosivuilla kerrotaan palvelun hinta.
– Autonarviopalvelut ovat aiheuttaneet harmia ja työllistäneet kuluttajaviranomaisia monissa maissa jo usean vuoden ajan. Uusia toimijoita tulee jatkuvasti, eikä ongelmia ole pystytty vielä kitkemään kokonaan. Kuluttajan kannattaa aina tutkia tilaussivustoa tarkoin, ennen kuin syöttää sille henkilö- tai maksutietojaan, sillä pääsääntöisesti verkossa tarjottavat palvelut ovat maksullisia, sanoo johtaja Miina Ojajärvi.
Toimi näin, jos lankesit ansaan
Jos olet tilannut autonarviopalvelun tietämättä sen maksullisuudesta, et ole tehnyt tilausta lainkaan tai sen on tehnyt puolestasi joku muu, esimerkiksi alaikäinen lapsi, tee yritykselle kirjallinen reklamaatio. Sinun ei tarvitse maksaa laskua, mutta reklamaatio tulee tehdä. Reklamaatio kannattaa tehdä esimerkiksi sähköpostitse, jos mahdollista, jotta sinulle jää todiste siitä.
Voit hyödyntää yritykselle reklamoidessasi seuraavia tekstejä ja valita vaihtoehdoista tilanteeseen sopivan vaihtoehdon:
En ole tilannut teiltä autonhinta-arviopalvelua maksullisena palveluna. Mainoksessanne tai tilauslomakkeessanne ei kerrottu, että kyseessä on maksullinen palvelu. Vaadin välittömästi mitätöimään lähettämänne laskun.
En ole tilannut teiltä autonhinta-arviopalvelua. Omistan kyseisen ajoneuvon, mutta tilauksen on tehnyt joku muu eikä tilaus näin ollen sido minua. Vaadin välittömästi mitätöimään lähettämänne laskun.
Voit reklamoida edellä kuvatulla tavalla, vaikka arvion tai laskun saamisesta olisi kulunut yli 14 päivää. Yksi reklamaatio yritykselle riittää.
Säilytä saamasi hinta-arvio, laskut, reklamaatiosi sekä siihen tuleva vastaus. Ole välittömästi yhteydessä kuluttajaneuvontaan, jos yritys jatkaa laskutusta, antaa laskun perintätoimiston perittäväksi ja vastaanotat perintätoimistolta erillisen maksuvaatimuksen.
Lähde: Kilpailu- ja kuluttajavirasto