Älä haksahda tähän autopalveluun – voit saada kalliin yllätyslaskun, vaikka et olisi painanut tilausnappia

Viranomainen tiedottaa toimintaohjeista siltä varalta, että sähköpostiin kilahtaa yllättävä lasku auton hinta-arviopalvelusta.

Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV) varoittaa Carspy.fi-sivustosta, jonka taustalla on latvialainen Nordweb SIA -yritys. Yhtiö markkinoi suomenkielistä auton hinta-arviopalvelua, jota monet kuluttajat ovat luulleet maksuttomaksi, vaikka sen todellinen hinta on 249 euroa.

KKV:n mukaan osa kuluttajista kertoo saaneensa laskun, vaikka tilausta ei olisi edes viety loppuun asti.

– Verkosta löytyvät ja usein nimeään muuttavat erilaiset auton hinta-arviopalvelut ovat usein maksullisia ja palvelun peruminen voi olla hankalaa. Kuluttajan kannattaa aina tutkia tilaussivustoa tarkoin, ennen kuin syöttää sivustolle tietojaan, virasto muistuttaa tiedotteessaan.

Tyypillistä on, että palvelun hintaa ei ole kerrottu esimerkiksi sosiaalisen median mainoksissa. Arvion on saanut jättämällä rekisterinumeron sekä sähköpostiosoitteen, ja tilausvaiheessa palvelun maksullisuudesta on saatettu kertoa esimerkiksi hyvin pienellä tekstillä.

KKV:n mukaan se sai viime vuonna toistasataa yhteydenottoa suomenkielisestä carcheck.fi-sivustosta, joka ei ole enää toiminnassa. Myös tämän sivuston taustalla oli sama latvialaisyritys.

Artikkeli jatkuu videon alla.

Toimi näin

Kilpailu- ja kuluttajavirasto kehottaa tekemään reklamaation, mikäli palvelun maksullisuus on tullut yllätyksenä tai sen on tehnyt auton omistajan puolesta joku muu, kuten vaikkapa alaikäinen henkilö.

– Koska kyse on etämyynnistä, palvelua koskee 14 päivän peruuttamisoikeus. Usein ainoa kanava reklamoida on verkkosivuilta löytyvä yhteydenottolomake.

KKV kehottaa ottamaan ennen lomakkeen lähettämistä siitä kuvakaappauksen ja pitämään sen tallessa. Reklamaation voi Carspy.fi-sivuston tapauksessa tehdä suomeksi, koska sivustokin on suomenkielinen. Reklamaatio on hyvä tehdä myös siinä tapauksessa, että laskun saamisesta olisi kulunut yli 14 päivää.

KKV on laatinut esimerkkitekstejä, joista voi valita sopivimman vaihtoehdon:

  • En ole tilannut teiltä hinta-arviopalvelua maksullisena palveluna. Mainoksessanne tai tilauslomakkeessanne ei kerrottu, että kyseessä on maksullinen palvelu. Vaadin välittömästi mitätöimään lähettämänne laskun.
  • En ole tilannut teiltä hinta-arviopalvelua. Tutustuin sivustoonne, mutta en tehnyt tilausta. Poistuin sivulta painamatta tilaa-painiketta, mutta vastaanotin teiltä perusteettoman vahvistuksen tilauksesta. Vaadin välittömästi mitätöimään lähettämänne laskun.
  • En ole tilannut teiltä hinta-arviopalvelua. Omistan kyseisen ajoneuvon, mutta tilauksen on tehnyt joku muu eikä tilaus näin ollen sido minua. Vaadin välittömästi mitätöimään lähettämänne laskun.

Mikäli yritys vie laskun perintään tai saattaa sen tuomioistuimeen reklamaatiosta huolimatta, kehottaa KKV olemaan yhteydessä Euroopan kuluttajakeskukseen.

Aiheettomasta perinnästä on KKV:n mukaan tehtävä reklamaatio perintätoimistolle. Sen tekemisessä voi hyödyntää KKV:n sivuilta löytyvää mallia.

Lähde: Kilpailu- ja kuluttajavirasto

Lue myös:

    Uusimmat