Toyota voitti sunnuntaina päättyneellä MM-rallikaudella toisen peräkkäisen ja kaikkiaan jo kuudennen valmistajien maailmanmestaruutensa. Mestaruuden takuumiehenä hääri historian nuorimmaksi kuljettajien maailmanmestariksi kruunattu Kalle Rovanperä.
LUE MYÖS: Hurja huhu! Esapekka Lapin pomoksi on nousemassa yllätysnimi F1:stä
LUE MYÖS: Voiko Toyotan rallitiimi vetää todellisen ässän hihastaan? – Latvala: "Ei huono idea"
Toyota löi vuosina 2019–2020 mestaruutta juhlineen Hyundain 70 pisteen erolla. Mestaruuden kannalta ratkaisevaksi muodostui vuoden ensimmäinen puolisko, jonka aikana Toyota keräsi kuudessa ensimmäisessä osakilpailussa 62 pistettä Hyundaita enemmän.
Kauden jälkimmäisellä puoliskolla kilpailu tasoittui merkittävästi.
Toyota keräsi seitsemässä viimeisessä osakilpailussa kahdeksan pistettä Hyundaita enemmän, mikä on sikäli jopa yllättävää, että kuljettajista loppukauden kovimmat pisterohmut olivat Hyundain Ott Tänak (143) ja Thierry Neuville (113). Mestari Rovanperän saldo (110) oli vasta kolmanneksi paras.
Viime vuonna Hyundain neuvonantajana aloittanut, pitkän uran M-Sportin palveluksessa tehneen insinöörivelho Christian Loriaux'n mukaan valmistajien loppupisteet eivät annakaan täyttä kuvaa koko kaudesta.
– Kaikki haukkuivat meitä ensimmäisten viiden kuukauden ajan – siitäkin huolimatta, että ilman Compact Dynamicsin (hybridiyksikön valmistaja) fantastista apua Ott olisi voittanut Ruotsissa eikä mestaruustaistelu olisi kääntynyt niin selkeästi Kallelle, Loriaux sanoi ranskalaisen Rallye Sport -sivuston mukaan kauden päätteeksi.
Tänak joutui keskeyttämään Ruotsissa viidennen ek:n jälkeisellä siirtymällä, kun hänen autossaan syttyi hybridiyksikön ongelmasta kertova punainen varoitusvalo. Tänak oli keskeyttäessään rallissa toisena, vain 1,1 sekunnin päässä Toyotan Elfyn Evansista.
– Jälkikäteen kaikki vain ylistävät Toyotaa. Ihanko oikeasti? Mielestäni Rovanperä-vaikutus oli suurempi kuin Toyota-vaikutus. Okei, myös Seb voitti rallin tällä kaudella, mutta hän ei saavuttanutkaan kahdeksaa maailmanmestaruuttaan sattumalta.
– Me voitimme kolme peräkkäistä rallia, jotka ajettiin keskenään hyvin erilaisissa olosuhteissa: Suomen, Belgian ja Kreikan. Jotkut saattoivat ehkä tuntea itsensä vähän tyhmäksi haukkuessaan meitä jatkuvasti. Kreikassa saavutimme vieläpä kolmoisvoiton.
Kauden tilastot osoittavat, ettei Loriaux'n puhe ole pelkkää katkeraa avautumista. Samaan aikaan tilastoista on nähtävissä hyvin selkeästi, minkälaisen kasvun Rovanperä on kolmen Toyota-kautensa aikana tehnyt.
Tiivistetysti voi sanoa, että Rovanperän ensimmäisellä WRC-kaudella (2020) Toyota hävisi valmistajien maailmanmestaruuden hänen takiaan, Rovanperän toisella WRC-kaudella (2021) Toyota voitti mestaruuden hänestä huolimatta ja Rovanperän kolmannella WRC-kaudella (2022) Toyota uusi mestaruutensa hänen ansiostaan.
2020 | kuljettaja: | talli: | tallipisteet: | osuus: |
1. | Elfyn Evans | Toyota | 101 | 43% |
2. | Sébastien Ogier | Toyota | 98 | 42% |
3. | Dani Sordo, Sébastien Loeb, Craig Breen | Hyundai | 83 | 34% |
4. | Ott Tänak | Hyundai | 79 | 33% |
4. | Thierry Neuville | Hyundai | 79 | 33% |
6. | Kalle Rovanperä | Toyota | 37 | 16% |
Kaudella 2020 mestaruuden voittanut Ogier ja MM-hopealle jäänyt Evans keräsivät huomattavasti enemmän tallipisteitä kuin Hyundain ykköstähdet Tänak ja Neuville, mutta WRC-tulokas Rovanperä hävisi kolmoskuljettajien taistelun pystyyn Hyundain kokeneelle kolmikolle, jonka muodostivat tuolloin Dani Sordo, Sébastien Loeb ja Craig Breen.
2021 | kuljettaja: | talli: | tallipisteet: | osuus: |
1. | Sébastien Ogier | Toyota | 217 | 42% |
2. | Elfyn Evans | Toyota | 185 | 36% |
3. | Thierry Neuville | Hyundai | 172 | 37% |
4. | Dani Sordo, Craig Breen | Hyundai | 162 | 35% |
5. | Ott Tänak* | Hyundai | 128 | 28% |
6. | Kalle Rovanperä | Toyota | 118 | 23% |
* Tänak jätti kauden 2021 viimeisen osakilpailun väliin.
Kaudella 2021 Ogier ja Evans saivat taas molemmat enemmän pisteitä kuin Hyundai-vastinparinsa Tänak ja Neuville, mutta Hyundain kolmatta autoa jakaneet Sordo ja Breen olivat tuolloinkin selkeästi Rovanperää vahvempia.
2022 | kuljettaja: | talli: | tallipisteet: | osuus: |
1. | Kalle Rovanperä | Toyota | 267 | 51% |
2. | Thierry Neuville | Hyundai | 198 | 44% |
3. | Ott Tänak | Hyundai | 195 | 43% |
4. | Sébastien Ogier, Esapekka Lappi | Toyota | 138 | 26% |
5. | Elfyn Evans | Toyota | 120 | 23% |
6. | Dani Sordo, Oliver Solberg | Hyundai | 62 | 14% |
Täksi kaudeksi kaikki muuttui. Rovanperä hyppäsi huonoimman tallipisteiden kerääjän paikalta suoraan taulukon toiseen päähän kerättyään yksinään yli puolet Toyotan pisteistä. Tuloskäyrä osoittaa jyrkästi ylöspäin. Ensimmäisellä Toyota-kaudellaan Rovanperä saavutti 16 prosenttia tallin pisteistä, sitten 23 ja nyt siis 51.
Kauteen jopa suurimpana mestarisuosikkina lähteneen Evansin kohdalla tilanne on päinvastainen. Rally1-auton kanssa suurissa vaikeuksissa olleen Evansin pistesaldo oli tänä vuonna koko kauden ajaneelta kuljettajalta suorastaan murheellinen. Eikä walesilaiskuljettajan trendi kolmen Toyota-kauden ajalta näytä järin hyvältä: ensin 43, sitten 36 ja nyt vain 23 prosenttia tallin pisteistä.