Esapekka Lappi teki sunnuntaina Ruotsissa monenlaista MM-rallihistoriaa, eivätkä kaikki ole suinkaan mielissään.
LUE MYÖS: Kommentti: Jari-Matti Latvala viritti epähuomiossa ansan omilleen – Esapekka Lappi vaikeni viisaasti
LUE MYÖS: Hyundailta ilouutinen Esapekka Lapille – aiempi linjaus lensi romukoppaan
Uransa toisen voiton napanneen suomalaisen edellisestä ja sunnuntaihin saakka ainoasta MM-rallivoitosta oli ehtinyt kulua jo 6 vuotta ja 203 päivää. Välissä Lappi oli osallistunut 60 MM-ralliin. Molemmat näistä lukemista ovat MM-sarjan uusia ennätyksiä.
Lajin kannalta kiusallisinta oli kuitenkin se, että täksi kaudeksi käyttöön otetun pistesysteemin vuoksi Lapista tuli samalla historian ensimmäinen kuljettaja, joka ei voitostaan huolimatta saanut kilpailun suurinta pistepottia. Nykysysteemillä on teoriassa mahdollista jopa se, että voittaa kilpailun mutta jää silti kokonaan ilman pisteitä.
Ruotsissa Lapin johtomarginaali oli lauantain jälkeen yli minuutti, ja koska hän ei taistele tällä kaudella maailmanmestaruudesta, Hyundai ei antanut kuljettajalleen lupaa lähteä riskeeraamaan lauantain jälkeisen tilanteen perusteella ansaittuja 18:aa pistettä enää päätöspäivänä.
Tämän vuoksi kisassa toiseksi tullut Toyotan Elfyn Evans keräsi viikonlopusta viisi pistettä Lappia enemmän (24–19). Kolmanneksi tullut M-Sportin Adrien Fourmaux ja neljänneksi tullut Hyundain Thierry Neuville saivat vain pisteen vähemmän kuin Lappi. Sijalle 39 jäänyt Toyotan Kalle Rovanperä taas sai 11 pistettä – siis vain kahdeksan vähemmän kuin kisan voittaja.
Vuosina 2017–2023 käytössä olleen pistesysteemin mukaan Lappi olisi saanut Ruotsista 25 pistettä, Evans 22, sekä Fourmaux että Neuville 15 ja Rovanperä 5.
Puolikkaan kauden ajavaa Lappia itseään asia tuskin haittaa, mutta lajin seuraajat ovat purkaneet raivoaan niin sosiaalisessa mediassa kuin erilaisilla keskustelupalstoilla.
Tikun nokkaan on nostettu epäsuhta eri päivinä jaettavien pisteiden välillä.
Kauden kahdessa ensimmäisessä MM-rallissa on ajettu kaikkiaan 624,54 ek-kilometriä. Niistä 511,34 (82 %) on ajettu torstaista lauantaihin, 113,20 (18 %) sunnuntaisin.
Torstai–lauantai-akselilla on siis ajettu 4,5-kertainen määrä ek-kilometrejä, mutta pisteitä on ollut tarjolla vain 1,5-kertainen määrä. Ajettuihin kilometreihin suhteutettuna sunnuntaipäiviltä on jaettu yli kolminkertainen määrä pisteitä torstaihin–lauantaihin verrattuna.
Valmistajissa muutos näkyy niin, että vaikka Hyundai on kahdeksaan vuoteen ensimmäinen talli, joka on voittanut kauden kaksi ensimmäistä osakilpailua, se on nykysysteemillä silti vain tasoissa Toyotan kanssa.
Rally1-kuljettajien MM-pisteet:
kuljettaja: | talli: | pisteitä nykyisellä pistesysteemillä | vuosien 2017–2023 systeemillä: |
Thierry Neuville | Hyundai | 48 (sijat 1 ja 4) | 45 |
Elfyn Evans | Toyota | 45 (sijat 3 ja 2) | 39 |
Adrien Fourmaux | M-Sport | 29 (sijat 5 ja 3) | 25 |
Sébastien Ogier | Toyota | 24 (sija 2) | 22 |
Ott Tänak | Hyundai | 21 (sijat 4 ja 41) | 15 |
Esapekka Lappi | Hyundai | 19 (sija 1) | 25 |
Takamoto Katsuta | Toyota | 12 (sijat 7 ja 46) | 10 |
Kalle Rovanperä | Toyota | 11 (sija 39) | 5 |
Andreas Mikkelsen | Hyundai | 6 (sija 6) | 8 |
Grégoire Munster | M-Sport | 1 (sijat 20 ja 23) | 0 |
Valmistajien MM-pisteet:
talli: | pisteitä nykyisellä pistesysteemillä: | vuosien 2017–2023 systeemillä: |
Hyundai | 87 | 85 |
Toyota | 87 | 75 |
M-Sport | 47 | 43 |