Uusiutuvien polttoaineiden tukemisen sijaan pitäisi esimerkiksi antaa julkisen sektorin autot yhteiskäyttöön, ehdottaa Ilmastopaneeli tuoreessa raportissaan.
Raportin mukaan henkilöautojen yhteiskäyttöä olisi muutenkin syytä edistää voimakkaasti, koska jaetut autot uusitaan huomattavasti yksityisomistuksessa olevia autoja nopeammin. Paneeli sanoo, että yhteiskäytössä olevat autot voisi esimerkiksi vapauttaa auto- ja ajoneuvoverosta ja niille voisi varata ilmaista parkkitilaa kaupunkien keskustoista.
Raportissa esitetään muitakin uusia toimenpiteitä, jotta liikenteen päästöt saataisiin pudotettua energia- ja ilmastostrategiassa linjatulle tasolle vuoteen 2030 mennessä. Näitä ovat muun muassa ruuhkamaksut pääkaupunkiseudulle, täyssähköautojen hankintaa suosiva tukipolitiikka sekä investointituki sähköautojen latauspaikkaverkoston rakentamiseen.
Liikenteen hiilidioksidipäästöt puoleen kolmessatoista vuodessa
Ilmastopaneelin mukaan uudet toimenpiteet ovat välttämättömiä, koska tähän asti esitetyt ovat osin hyvin yleisluontoisia, vanhentuneita ja käytännössä vailla konkreettisia tukikeinoja.
Suomen tavoitteena on vähentää liikenteen hiilidioksidipäästöt puoleen vuoden 2005 tasosta vuoteen 2030 mennessä. Nykykehityksellä liikenteen päästöt olisivat vuonna 2030 kymmenkunta megatonnia, josta tavoitteen saavuttamiseksi olisi nipistettävä pois noin 3,5 megatonnia.
Ilmastopaneeli julkisti tiistaina liikenteen päästövähennyksiin tähtäävien toimenpiteiden sekä ilmastopolitiikan riittävyyttä arvioivan raportin, jonka ovat laatineet apulaisprofessori Heikki Liimatainen ja tutkija Riku Viri Tampereen teknillisen yliopiston Liikenteen tutkimuskeskus Vernestä.