MTV Sport esitti kysymyspatteriston Jari-Matti Latvalalle MM-rallikauden päätöskilpailun jälkeen.
Ennen kautta Latvala oli asettanut tavoitteekseen maailmanmestaruuden, mutta jälleen kerran tittelin vei hänen Volkswagen-tallikaverinsa Sebastien Ogier. Latvala sijoittui MM-pisteissä toiseksi.
Olet ehtinyt pureskelemaan päättynyttä kautta yön yli. Millainen maku kaudesta jäi?
- Tietyllä tavalla olen pettynyt. Lähdin tähän kauteen ajamaan maailmanmestaruudesta. Se meni kuitenkin aika nopeasti. Kun puoli vuotta oli mennyt, kävi selväksi, että tänä vuonna ei pystytä enää ajamaan mestaruudesta. Positiivista oli kuitenkin se, että Jyväskylän voiton jälkeen loppuvuosi meni erinomaisen hyvin - lukuun ottamatta Walesia. Jos mestaruudesta haluaa ajaa, kauden aikana pystyy tekemään kaksi virhettä. Ensimmäisellä puoliskolla voi tehdä yhden virheen, jotta toisen puoliskon aikana pystyy ajamaan mestaruudesta.
- Periaatteessa Portugalin MM-rallista eteenpäin olemme saaneet pisteitä joka kisasta. Sillä tyylillä, jolla ajoin Portugalin jälkeen, pystyy ajamaan mestaruudesta. Jyväskylästä lähtien tuli tasaisesti ykkös- ja kakkossijoja ennen Walesia. Se antaa luottamusta. Jos sen tason saa pidettyä yllä, pystyy ajamaan mestaruudesta.
Kuinka paljon luotat siihen, että olet seuraava suomalainen rallin maailmanmestari?
- En ole miettinyt sitä. Mestaruus tulee silloin, kun kaikki palaset loksahtavat kohdalleen. Se ei tule niin, että sanon nyt, että minusta tulee maailmanmestari. Se tulee hyvien suoritusten osoituksena. Mutta sanon sen, että teen kaikkeni sen eteen, että pystyisin voittamaan maailmanmestaruuden. Minulla on iso halu voittaa mestaruus, mutta pelkästään se ei riitä. Se pitää myös toteuttaa. Kokonaisuus pitää saada onnistumaan.
Tuleeko sinulle paineita siitä, että Suomessa on odotettu jo vuosia seuraavaa maailmanmestaruutta?
- Totta kai siitä tulee pientä painetta. Mutta ei se minun suorituksiini vaikuta, eikä se saakaan vaikuttaa. Aikajaksot ovat erilaisia. Nyt on ollut ranskalaisten vahva aikakausi, mutta mikään ei ole ikuista. Uskon siihen, että suomalainen maailmanmestari tulee vielä väliin mahdollisimman pian.
Volkswagen on dominoinut rallin MM-sarjaa viime vuosina. Onko se mielestäsi vähentänyt lajin mielenkiintoa?
- Se on hyvä asia meidän tiimissä, että saamme ajaa toisiamme vastaan. Kun Citroen ja Sebastien Loeb aikoinaan dominoivat, tallin ykköskuljettaja ja kakkoskuljettaja eivät ajaneet niin paljon toisiaan vastaan. Mielestäni se ei ollut siihen aikaan kovinkaan mielekästä. Vaikka meidän tiimi on vahva, meillä on kuitenkin kolme kuljettajaa, jotka saavat ajaa voitosta. Se pitää mielenkiintoa yllä.
Pystyvätkö muut tallit kuromaan Volkswagenin etumatkaa umpeen ensi kaudella? Vai onko vaarana, että kaudesta 2016 tulee "välivuosi" ennen kuin täysin uudet autot tulevat vuonna 2017 sääntöjen muuttuessa?
- Hyundai on tuomassa uuden auton ensi vuonna, ja se voi olla mielenkiintoinen juttu. He saattavat olla hyvinkin vahvoja. Menestys päättyy siihen päivään, kun kuvittelet, että muut eivät pysty vastaamaan ja lopetat kehitystyön. Vaikka olet vahva, töitä pitää tehdä edelleen, koska muutkin tekevät töitä ja yrittävät ajaa välimatkaa kiinni.
Ensi kauden alkuun on aikaa kaksi kuukautta. Minkälainen ohjelma sinulla on ennen tammikuun Monte Carlo -rallia?
- Ajamme vielä yhden päivän testiä Ruotsia ja kaksi päivää Montea varten. Lisäksi meinaan ajaa yhden historic-rallin Italiassa. Olen rakentanut B-ryhmän vuoden 1983 Audia ja haluan päästä ajamaan sillä. Jouluksi ja uudeksivuodeksi menen Lappiin hiihtämään, yritän ladata akkuja ja rentoutua.
Äänestys