Jenna oli omistanut Audinsa vasta pari tuntia, kun törmäsi sillä hirveen – "Vakuutusyhtiö sanoi, että kasko ei ollut vielä voimassa"

Epätietoisuus uuden auton kaskovakuutuksen voimaanastumisen ajankohdasta piinaa hirvikolariin joutunutta naista.

Oululainen Jenna joutui taannoin hirvikolariin Pulkkilassa. Vaikka auto menikin pahasti ryttyyn ja hirvi menetti henkensä, selvisi Jenna itse rajusta rysäyksestä pelkillä naarmuilla.

Tapaus on aiheuttanut paljon ylimääräistä stressiä ja huolta, sillä vaikka kolarista on kulunut jo kaksi viikkoa, ei Jennalla ole vieläkään tietoa vakuutusyhtiön korvauksista.

Jenna oli ostanut ohjastamansa Audi Q7 -katumaasturin jyväskyläläisestä autoliikkeestä vain paria tuntia aiemmin, mutta yllättäen vakuutusyhtiökään ei tiennyt ensin, oliko autolle otettu vakuutus voimassa.

Autolle otettiin heti laaja kasko

Vaurioitunut Audi hinattiin kolaripaikalta Ouluun.

Vaikka automyyjä laittoi Audille voimaan laajan kaskon ennen kuin Jenna ajoi sen ulos liikkeestä, ei siitä ole toistaiseksi ollut iloa, vaikka aluksi asiat vaikuttivatkin sujuvan sutkakkaasti.

Heti kolaria seuranneena päivänä Jenna nimittäin sai korjausarvion ja tiedon, että sama arvio oli toimitettu myös hänen vakuutusyhtiöönsä. Vakuutusyhtiö ilmoitti ensin, että auto menisi lunastukseen, mutta myöhemmin päätös muuttui mahdolliseksi lunastukseksi.

– Olemme soitelleet vakuutusyhtiöön, mutta sieltä ei suostuta kertomaan, mistä kiikastaa. Sijaisautoa emme saa, koska vakuutus ja auto ovat liikkeen nimissä, eivätkä vielä virallisesti meidän, Jenna kertoo MTV Uutisille.

Autoliike ei Jennan mukaan pysty tekemään asialle mitään. Asiaa selvittelyssä on kulunut jo tovi jos toinenkin.

– Ensin vakuutusyhtiömme sanoi, että kasko ei ole ollut ollenkaan vielä voimassa, mutta tämän viikon maanantaina kerrottiin, että se olikin ollut voimassa.

Autottomuus haittaa arkea

Etäällä kaupungista asuva kahden lapsen äiti on joutunut turvautumaan toisinaan vuokra-autoon, sillä julkinen liikenne ei kulje viikonloppuisin. Vuokra-autoon ei tosin saa ottaa perheen kahta koiraa, mikä on aiheuttanut hankaluuksia arjen pyörittämisessä.

Tällä hetkellä Jenna toivoo saavansa vakuutusyhtiöltään vastauksen, jotta asia etenisi.

– Asia ärsyttää kovasti. He kuulemmat yrittävät kiirehtiä, mutta kolarista on kulunut jo kaksi viikkoa.

Jenna ei myöskään ymmärrä, mitä hän olisi itse voinut tehdä tilanteessa toisin.

– Ei käynyt mielessäkään, että jotain ongelmaa voisi tulla, sillä laaja kasko oli voimassa ja auton soppari kädessä.

– Meillä on samassa firmassa useita muitakin vakuutuksia sekä vaihdossa menneen auton vakuutus, mutta tämän jälkeen vaihtuu kaikki toisaalle, kun ei voida suoraan kertoa, mikä kestää ja mikä on ongelma. Sen kerran, kun jotain sattuu, niin sitten se on tällaista vääntämistä. Raha kyllä kelpaa siihen suuntaan.

Jennan nimi on muutettu.

Lue myös:

    Uusimmat