Turkulaisen autoliikkeen olisi ehkä kannattanut suostua oikeutta hakeneen asiakkaansa ensimmäiseen tarjoukseen

2:21img
Mihin kaikkeen tulisi kiinnittää huomiota käytettyä autoa ostaessa?
Julkaistu 01.09.2020 05:41

Ville Järveläinen

Kuluttajariitalautakunta suositti kaupan purkamista tapauksessa, jossa käytetyn auton mittarilukema poikkesi kauppakirjassa ilmoitetusta. Ostaja olisi tyytynyt 1 500 euron hinnanalennukseen.

Kuluttaja osti turkulaisesta autoliikkeestä vuonna 2016 käyttöönotetun Kia-merkkisen henkilöauton syksyllä 2019. Ostaja ei nähnyt autoa ennen kuin kaupat oli tehty.

Ostajan sähköpostitse hyväksymässä kauppakirjassa auton kilometrilukemaksi oli ilmoitettu 38 000 kilometriä, mutta nähtyään auton itse, huomasi todellisen lukeman olevan 48 000 kilometriä.

Auton ostaja ja myyjäliike olivat eri mieltä siitä, oliko väärä mittarilukema myyjän vastuulla oleva virhe, jolloin ostaja voisi olla oikeutettu hinnanalennukseen tai jopa kaupan purkamiseen.

Lue myös: Ei vika, vaan ominaisuus: Skodansa jarrujen kanssa tuskaillut ostaja vaati hyvitystä joensuulaisfirmalta, mutta täysin turhaan

Autostaan 16 510 euroa maksanut ostaja vaati joko kaupan purkamista tai 1 560 euron hinnanalennusta. Myyjäliike ilmoitti, ettei se hyvittäisi 500 euroa enempää, joten kiista päätyi kuluttajariitalautakunnan pöydälle.

Kuluttajansuojalaki: Etämyynnissä 14 päivää aikaa perua kauppa

Kuluttajariitalautakunta lähti tarkastelemaan tapausta etämyyntiä koskevien säädösten kautta, sillä ostaja ei ollut nähnyt autoa ennen kaupan ehtojen hyväksymistä.

Myyjäliikkeen mukaan kyse ei ollut etämyynnistä, sillä se katsoi, että sitova sopimus kaupasta syntyi vasta, kun ostaja haki uuden autonsa. Yrityksen mukaan 10 000 kilometrin ero todellisen mittarilukeman ja kauppakirjassa olleen lukeman välillä oli lisäksi niin pieni, ettei se olisi juurikaan vaikuttanut auton hintaan.

Kuluttajariitalautakunta katsoi kuitenkin toisin. Ostaja ja myyjä olivat kommunikoineet kaupan ehdoista sähköpostitse ennen kuin ostajalla oli ollut mahdollisuus nähdä autoa häntä lähinnä olevassa liikkeessä. Myyjä oli myös kysynyt ostajalta, hyväksyykö tämä sopimuksen, mihin ostaja oli vastannut myöntävästi.

Kun ostajan edustaja myöhemmin vieraili liikkeessä autoa noutaessaan, ei silloin enää käyty kauppasopimukseen liittyviä neuvotteluja, sillä niistä oli sitovasti sovittu jo aiemmin. Liikkeessä vierailu liittyi ainoastaan lopullisen kauppakirjan allekirjoittamiseen, ajoneuvon hallinnan luovutukseen sekä vaihtoauton arviointiin.

Tästä johtuen kuluttajariitalautakunta katsoi, että kyse oli ollut etämyynnistä, ja koska ostaja oli ilmaissut halukkuutensa kaupan purkamiseen 14 vuorokauden kuluessa kaupanteosta, suositti lautakunta kaupan purkamista.

Kesäkuussa annetusta ratkaisusta kertoi ensimmäisenä Ilta-Sanomat.

Kuluttajariitalautakunnan ratkaisut ovat suosituksia, eikä niitä ole pakko noudattaa.

Lähteet: Kuluttajariitalautakunta, kuluttajansuojalaki

Lue myös: Tiedä oikeutesi, jos tuot auton Ruotsista: Moni myyjä yrittää vedota tähän seikkaan, mikäli ongelmia ilmenee – älä niele

Tuoreimmat aiheesta

Autot