Sähköautojen toimintamatka puhuttaa, ja asiaa on puitu jopa kuluttajariitalautakunnassa asti.
Kuluttaja osti Hyundai Kona Electric -mallisen sähköauton vajaalla 47 000 eurolla marraskuussa 2019. Ajettuaan autolla kolme viikkoa, hän havaitsi, että auton toimintamatka yhdellä latauksella oli talvisessa kelissä merkittävästi lyhyempi kuin ilmoitettu toimintamatka.
Kuluttajan mukaan myyjä oli esittänyt kaupantekohetkellä arvion, että auton toimintamatka lyhenee talvikelillä 10–15 prosenttia ilmoitetusta. Kuluttaja oli havainnut toimintamatkan putoavan talvikelillä suurin piirtein puoleen ilmoitetusta WLTP-arvosta. Kuluttaja otti yhteyttä myyjään, jonka mukaan kyseessä ei ollut normaali ilmiö.
Myyjäliike ohjeisti viemään auton merkkihuollon tarkistettavaksi. Autosta ei kuitenkaan löytynyt minkäänlaista teknistä vikaa. Sekä merkkihuollon edustaja että auton maahantuoja totesivat, että arvio 10–15 prosentin pudotuksesta on turhan optimistinen, sillä alenema on todellisuudessa lähempänä 50 prosenttia.
Lue myös: Suomalaisista tulossa sähköautokansaa? Usko pois, nämä tuoreet myyntiluvut ovat ihan oikein
Myyjän vastaus
Myyjäliike kiisti, että kuluttajalle olisi puhuttu 10–15 prosentin alenemasta talvikelillä. Se katsoi, ettei kuluttajalle ole annettu myyntitilanteessa virheellistä tietoa.
Auton myynyt yritys ei suostunut kuluttajan alkuperäiseen vaatimukseen kaupan purkamisesta, joten asia päätyi kuluttajariitalautakunnan pöydälle.
"Ei välttämättä kuluttajan tiedossa"
Kuluttajariitalautakunnan mukaan kiistatonta on se, että autossa ei ole teknistä tai muutakaan virhettä, vaan kyse on uuteen teknologiaan liittyvästä ominaisuudesta. Se, mitä kaupantekotilanteessa todellisuudessa sanottiin, ei ole lautakunnan mukaan sen selvitettävissä, koska se vaatisi todistajien kuulemisen.
– Kuluttajariitalautakunta ei voi kuulla asianosaisia todistelutarkoituksessa tai muuten vastaanottaa henkilötodistelua. Lautakunta arvioi näin ollen asiaa vain muun käytettävissä olevan selvityksen perusteella, se kertoo tiedotteessaan.
Lautakunta kuitenkin katsoi, ettei myyjäliike ole antanut kuluttajalle riittävästi tietoa talvikelin vaikutuksesta sähköauton toimintamatkaan. Lautakunnan mukaan tällainen tieto on ostajalle hyvin olennainen ja olisi voinut vaikuttaa siihen, olisiko kuluttaja ostanut kyseistä autoa lainkaan.
– Täyssähköautot ovat käyttövoimaltaan laajemmassa käytössä suhteellisen uusi ilmiö, eivätkä lämpötilan tai talviolosuhteiden vaikutus täyssähköauton toimintamatkaan välttämättä ole yksityisen kuluttajan tiedossa.
Kuluttajariitalautakunta suositti ratkaisuna 2 000 euron hyvitystä. Päätös ei kuitenkaan ollut yksimielinen, vaan siihen päädyttiin äänestyksen jälkeen.
Eriävän mielipiteen esittänyt lautakunnan jäsen olisi suosittanut ratkaisuna 1 000 euron hyvitystä, sillä ajoneuvossa ei ollut mitään vikaa. Kuluttaja oli myös myynyt auton jo eteenpäin, eikä tiedonantovirheellä ole ollut vaikutusta sen myyntihintaan.
– Auton lyhyt omistusaika, tiedonantovirheen merkityksettömyys auton arvoon sekä se seikka, että auton käyttöön liittyvät rajoitukset esiintyvät vain pienen osan vuodesta talviaikaan, pienentävät tiedonantovirheen merkitystä ja hinnanalennuksen suuruutta, eriävän mielipiteen esittänyt lautakuntalainen perusteli.
Lue myös: Odotettu testi: 21 eri sähköautolla ajettiin niin kauan, että ne hyytyivät tienposkeen – BMW tarjosi isoimman yllätyksen
Lähde: Kuluttajariitalautakunta