Kalle Rovanperä teki viime vuonna kahden maailmanmestaruuden jälkeen sokkiratkaisun ja päätti ajaa tänä vuonna vain noin puolet rallin MM-sarjan osakilpailuista. Kun kausi on kääntymässä loppusuoralleen, Rovanperä sanoo tämän vuoden vastanneen hyvin niihin odotuksiin ja toiveisiin, joita hän oli siihen ennakkoon ladannut.
LUE MYÖS: Kalle Rovanperä katkaisi huhuilta siivet – latasi totuuden ensi kaudestaan
Lajin kaikkien aikojen suurimpana lahjakkuutena pidetty Rovanperä, 23, on ajanut rallia ammattimaisesti ja täysipäiväisesti 16-vuotiaasta lähtien. Viime vuonna kuormitus oli kasvanut siihen pisteeseen, että Rovanperä halusi vetää hetken happea.
Ajatuksena oli, että yksi kevyempi vuosi tähän väliin voisi tuoda useamman lisävuoden uran loppuun.
Kauden 13 osakilpailusta on ajettu yhdeksän. Rovanperä on nähty Toyotan ratissa niistä kuudessa, ja hän kertoo tämän vuoden tuoneen toistaiseksi juuri sitä, mitä hän päätöksellään hakikin.
– Olen huomannut, että pystyn olemaan vähän erilaisella aivokapasiteetilla kaikkeen muuhun tekemiseen. Aika paljon vapautui ajattelua ja kaikkea muuta rallista pois. Olen pystynyt käyttämään enemmän energiaa vapaa-ajalla omiin juttuihin, Rovanperä kertoo MTV Urheilulle.
– Sitten tietenkin on ollut aika mielenkiintoista ajaa ratakisoissa Porschella. Se on ollut itselle tosi mielenkiintoinen uusi haaste, sellainen, mistä olen kyllä tykännyt.
Rovanperä on ajanut Porsche Carrera Cup Benelux -sarjassa nyt kaksi osakilpailuviikonloppua. Heinäkuun alussa Imolassa hän voitti yhden startin ja oli toisessa toinen. Kaikkiaan Porsche-viikonloppuja on kalenterissa tälle vuodelle neljä.
"Ei tarvitse koko ajan stressata"
MM-rallien osalta kalenterimerkintöjä on siis tänä vuonna aiempaa vähemmän, ja yksi suuri muutos on Rovanperän mukaan tapahtunut korvien välissä.
– Stressi ja ajattelutyö on paljon isompi, jos ajetaan mestaruudesta. Silloin mietitään paljon enemmän kokonaisuuksia. Joka kisaan kun testaa ja starttaa, saattaa jo miettiä jotkut asiat, jotka liittyvät vaikka johonkin toiseen paikkaan. Kaikki tällainen ylimääräinen jää pois.
– Siinä on aika paljon vähemmän ylimääräistä miettimistä ja stressiä kaikesta. Ei tarvitse koko ajan stressata, että mihin tämä nyt vaikuttaa, jos jotain tapahtuu. Tai jos on vaikka testaamassa, ei tarvitse miettiä aina kolmea kisaa eteenpäin, että mitä pitää valita tai tehdä. Sitä vain valmistautuu yhteen kisaan ja tekee parhaansa siellä.
Erona aiempaan on myös se, että tänä vuonna Rovanperä ajaa pääasiassa vain tiimilleen eikä juuri lainkaan itselleen.
– Ei se ihan hirveästi ole näkynyt. Tietenkin joka kisaan on voinut lähteä vähän eri asenteella. Kun miettii vain sitä yksittäisen kisan tulosta, ei tarvitse niin paljon stressata kokonaiskuvaa.
– Pistelaskusysteemin kanssa on joutunut vähän miettimään. Sunnuntaina joutuu vielä ajamaan vähän enemmän kilpaa tiimin takia, vaikka itsellä ei olisi ollut kilvanajotilanne tarpeellinen.
"Erikoisen kuuloinen tilasto"
Kuten viime viikonloppuna Jyväskylässä nähtiin, ralli on lajina sikäli armoton, että vaikka kisoihin valmistaudutaan parhaimmillaan tai pahimmillaan erittäinkin pitkän kaavan kautta, käteen ei välttämättä jää yhtään mitään.
– Sellaista se urheilu on, moottoriurheilu varsinkin, kun mukana on kaikkia asioita, joihin ei voi vaikuttaa. Siihen ehkä tottuu, ja se on semmoinen asia, joka pitää vain osata jotenkin käsitellä, kun niitä tilanteita tulee aina silloin tällöin – ja nehän ne ehkä niitä vaikeimpia tilanteita ovatkin.
– Kun yli viikon ajan valmistaudut kisaan, suoritat koko viikonlopun niin hyvin kuin mahdollista ja olet ansaitsemassa sitä hyvää tulosta, eikä se tulekaan; sehän siinä vaikeinta on.
Rovanperällä on tämän kauden kuudesta MM-rallistartista koossa kolme voittoa ja kolme keskeytystä.
– Onhan se aika erikoisen kuuloinen tilasto. Muistaakseni jokaisessa keskeytyksessä olemme olleet johtoasemassa. Mielellään olisi tässä kohtaa vaikka kuusi voittoa alla. Se olisi itselle aika paljon kivempi, mutta sellaista ralli on välillä.
Rovanperä johtaa tämän kauden pohja-aikatilastoa 45 pohja-ajallaan. MM-sarjan kärjessä olevalla Hyundain Thierry Neuvillella pohjia on 39, tallikaveri Elfyn Evansilla vain 13. Kauden aikana läpi ajamillaan 101 erikoiskokeella Rovanperä on jäänyt pohja-ajasta keskimäärin vain 0,06 sekuntia kilometrillä.
– Olemme suoriutuneet vauhdillisesti tänä vuonna hyvin, mutta niitä puhtaita kisoja olisi saanut tulla vähän enemmän.