Lyhyesti MM-rallissa aiemmin käytössä olleen aika-ajon palauttaminen saa Kalle Rovanperältä varauksetonta kannatusta.
Aika-ajoja kokeiltiin rallin ajojärjestyksen ratkaisemiseen vuosina 2012–13, jolloin aika-ajossa parhaimmin menestyneet kuskit saivat itse valita ajovuoronsa täysille ajopäiville.
Pian systeemi kuitenkin korvattiin nykyisin käytössä olevalla tavalla, jossa ensimmäisenä ajopäivänä MM-sarjan johtava kuski lähtee ensimmäisenä matkaan. Tämä on varsinkin sora- ja lumiralleissa usein melkoinen haitta.
LUE MYÖS: MM-ralliin harkitaan tuntuvaa muutosta – Kalle Rovanperälle tarjolla etu, josta yksi kilpakumppani varoitti jo aiemmin
Dirtfish-sivusto uutisoi marraskuussa, että aika-ajojen palauttamista suunnitellaan jälleen kisaviikonloppujen elävöittäjäksi. Kalle Rovanperälle uudistus maistuisi, sillä kaksinkertaisena mestarina hän on joutunut usein olemaan ”auraajan” roolissa ralleissa, jotka olisivat hänelle muuten lähtökohtaisesti vahvimpia.
– Olen itse asiassa sitä mieltä, että se olisi ehdottoman hyvä juttu. Olen kyllä äänestänyt sen puolesta koko ajan aina, kun siitä on ollut puhetta, Rovanperä sanoo MTV Urheilulle.
– Se, että onko se nyt tulossa, niin en tiedä. Taitaa tässä ihan lähipäivinä ollut tullut ilmoituksia meillekin. En ole itse asiassa edes katsonut vielä, mitä sieltä on tullut. Olen kyllä sitä mieltä, että se olisi hyvä juttu, hän pohtii.
Hybridien poistaminen uusi haaste
Yksi varma muutos on jo saatu Rovanperän paluukaudelle täysipainoisen MM-ralliohjelman pariin. Hybridit päätettiin poistaa kokonaan autoista jo tulevalle kaudelle.
Rovanperä nousi mestariksi juuri hybridimoottorien tultua käyttöön, joten Toyotan suomalaiskuskin on nyt otettava haltuun myös perinteiseen polttomoottoriin nojaavat entistä kevyemmät autot. Hän kertoo aloittaneensa niihin tutustumisen jo osittaisen välivuotensa aikana.
– Kyllä minulla vähän on tuntumaa siitä. Ei siinä mitään hirveitä eroja vielä ole. En ole päässyt vielä ensi vuoden kilpa-autoa ajamaan, joten en osaa siitä vielä sen enempää sanoa, Rovanperä toteaa.
Aivan mielissään hän ei uudistuksesta ole.
– Tykkäsin siitä, kun hybridit olivat. Siinä oli taas yksi asia enemmän, jolla kuljettajat voivat tehdä eroja muihin. Ainakin omalla kohdalla osasin käyttää hybridiä hyvin, ja varmasti yksi syy, miksi olin nopea Rally1-autolla heti silloin 2022 oli se, että osasin käyttää uutta autoa ja hybridiä hyvin.
– Tähän asti olen ollut tosi vahva sen kanssa, niin mielestäni se oli hyvä, että oli asia, millä tehdä eroja muihin.