Syntymäsokea Heidi Torn ja kuulovammainen Toni Hinkka perustivat Kaiku ja Varjo -yrityksen, jolta yritykset ja kunnat voivat tilata koulutuspalveluja aistivammaisten palvelukokemuksen parantamiseksi.
MTV Uutiset kertoi keväällä näkövammaisen Heidi Tornin risteilykokemuksesta, jolla hänet jätettiin tylysti ilman etukäteen luvattua ja sovittua avustajapalvelua laivan buffetissa. Rekrytointiyrittäjänä työskentelevä Torn on ollut syntymästään asti sokea. Hän näkee valoa ja varjoja, muttei esimerkiksi lainkaan värejä tai tekstiä.
Lue myös: Kuurojen ja kuulovammaisten mahdollisuudet saada apua hätätilanteessa ovat pelottavan huonot: "Tilanne on sietämätön"
Kokemus laivalla ja myös monet muut vastaavat arjen haasteet sisuunnuttivat sen verran, että Torn halusi tehdä asialle jotakin.
– Minut on joskus työpaikalla esitelty, että tässä on Heidi, hän on sokea, mutta ihan älykäs, Torn kertoo esimerkin tökeröstä tavasta kohdata näkövammainen.
Alentuvaa suhtautumista tapahtuu usein, mutta palvelujen saavutettavuus on viikoittaista.
– Kaupassa on esimerkiksi sanottu, että en ole tervetullut sinne ilman avustajaa.
– Tosi monet verkkosivut ovat myös saavuttamattomia sokeuden takia. Jos haluan tehdä tapahtumailmoituksen vaikka kirjanjulkistamistilaisuudesta, se harvoin onnistuu.
Lue myös: Näkövammaisen voi olla vaikea saada töitä: "Erilaisuus on ihmisille aina vaikea laji
Reilu vuosi sitten Heidi Torn tutustui LinkedInin kautta tuusulalaiseen yrittäjään Toni Hinkkaan.
– Laitoin Linkediniin verkostoitumishaasteen, johon Toni tarttui. Teamsin aikana Tonin kuulovamma paljastui, ja nämä ristikkäiset vammat inspiroivat yhteistyöhön.
Hinkalla on kuulovaurio, joka on peruja nuoruuden armeijauralta. Hinkan kuulovamman aste on suurin piirtein sama, kuin mitä vanhalla ihmisellä, jonka kuulo heikentyy luonnollisesti iän myötä. Kuulolaitteen avulla hän kyllä saa selvää puheesta, jos hänelle puhutaan suoraan ja selkeästi, mutta liioitella ei kuitenkaan tarvitse.
– Joskus saatetaan puhua huutamalla, mikä saa kyllä perääntymään. Ymmärrän normaalia puhetta, kun puhutaan kasvokkain ja näen kasvojen liikkeet, huutaa ei tarvitse.
Lue myös: Kasvomaskit ovat tehneet kuulovammaisen Outin arjesta yhtä taistelua – huulilta lukeminen on mahdotonta: "Kaupassa asiointi voi olla yksi iso sotku"
Yhteistyö alkaa
Toni Hinkka ja Heidi Torn alkoivat viikoittaisissa tapaamisissaan pohtia, miten he voisivat edistää aistivammaisten palveluja. Syntyi Kaiku ja Varjo -palvelu, joka kouluttaa yrityksiä ja kuntia parantamaan aistivammaisten kokemuksia. Nyt Hinkka ja Torn ovat suunnitelleet pakopelin, joka on pelattavissa Helsingin Malmin CrossFit Myrskyssä.
Torn haluaa pakopelin ohella myös auttaa muita näkövammaisia, sillä jatkuva vääntäminen perusoikeuksista on kuormittavaa.
– Haluan neuvoa positiivisella ja konkreettisella tavalla ihmisiä, miten aistivammaisia kohdataan.
Lue myös:Vammaisjärjestöt: Miksi viranomaiset saavat olla noudattamatta lakia? Moni vammainen saa palvelunsa vasta vuosien oikeusprosessien kautta: "Piittaamattomuutta!"
Tornin mukaan myös ylisuojelevuus on yleistä, ei päästetä esimerkiksi liukuportaisiin tai ei uskalleta kertoa suoraan sokealle, että kengännauhat on auki.
– Toivoisin, että vaikka ihminen ei tiedä, miten toimia, hän edes yrittäisi toimia. Aistivammaisia ei tarvitse pelätä, rohkeammin vaan auttamaan.
Toni Hinkka muistuttaa, että Suomessa on yli 800 000 kuulovammaista ja 55 000 näkövammaista.
– Toisin sanoen, Suomessa asuvista ihmisistä yli 15 prosenttia on joko kuulo- tai näkövammaisia.
Hinkka myös lisää, että iän myötä aistit heikkenevät, joten paremmista palveluista hyötyvät myös kaikki iäkkäät.
– Yli 65-vuotiaita Suomessa on yli 1,3 miljoonaa.