Käytettyjä autoja ostetaan moninkertainen määrä uusiin autoihin verrattuna. Mikäli olet ostamassa käytettyä kärryä, muista tarkistaa myös renkaiden ja vanteiden kunto.
Renkaat ovat auton kuluvia osia, ja ne eivät suoraan vaikuta auton tekniseen kuntoon. Niiden on kuitenkin oltava kunnossa, jotta ajaminen on turvallista.
– Koska renkaat ovat auton ainoa kosketuspinta tiehen, niiden kunto on hyvä tarkastaa käytetyn auton ostovaiheessa. Renkaat vaikuttavat muun muassa turvallisuuteen, ajomukavuuteen sekä polttoaineen kulutukseen ja sen kautta päästöihin, toteaa käytettyjä autoja myyvän Kamux-ketjun maajohtaja Tommi Iiskonmäki.
Renkaiden ikä selviää numerosarjasta
Renkaiden valmistusajankohdan voi tarkistaa renkaiden kyljessä olevasta nelinumeroisesta DOT-merkinnästä. Esimerkiksi luvussa 1516 kaksi ensimmäistä numeroa tarkoittavat viikkoa 15 ja kaksi viimeistä vuotta 2016.
– Yli kuusi vuotta vanhoja renkaita ei kannattaisi enää käyttää. Vaikka renkailla ei olisi ajettukaan, niiden tekniset ominaisuudet ovat muuttuneet materiaalien osalta. Esimerkiksi ajan myötä renkaiden kitka vähenee, ja sillä on vaikutusta renkaiden pito-ominaisuuksiin erityisesti talvella, Iiskonmäki valistaa.
Myös renkaiden säilytysolosuhteet vaikuttavat renkaiden kuntoon. Renkaita pitäisikin säilyttää viileässä ja kuivassa paikassa valolta suojattuna. Vanteellisia renkaita säilytetään lappeellaan ja pelkkiä renkaita voi säilyttää pystyssä.
Tarkista urasyvyys ja renkaiden kuluminen
Iiskonmäen mukaan voidaan karkeasti laskea, että esimerkiksi talvirenkailla ajetaan keskimäärin noin 8 000-10 000 kilometriä talvessa. Keskimäärin rengasseteillä ajetaan noin 30 000–40 000 kilometriä eli kolmesta neljään vuotta. Renkaiden kulumiseen vaikuttaa muun muassa ajotapa.
– Noin 100 000 kilometriä ajetussa autossa on mahdollisesti menossa jo kolmas rengaskerta kesä- ja talvikumien suhteen. Noin neljä vuotta vanhassa autossa taas voi arvioida renkaiden uusimisen olevan ajankohtaista lähiaikoina, jos niitä ei ole vielä uusittu.
Uusien kesärenkaiden urasyvyys on noin 7–8 millimetriä ja talvirenkaiden taas 9–10 milliä. Kesärenkaiden urasyvyyden on oltava vähintään 1,6 milliä, ja talvirenkaiden vähintään 3 milliä.
– Turvallisuuden kannalta renkaissa on hyvä olla sakkorajaa enemmän urasyvyyttä. Talvirenkaiden urasyvyyden voi mitata kahden euron kolikon hopeareunuksella renkaiden kuluneimmasta urasta. Jos noin 4 millimetrin hopeareunus näkyy urasta, on syytä hankkia uudet renkaat.
Nastarenkaista on hyvä tarkistaa myös nastojen määrä ja kunto. Eri renkaiden välillä ei saisi olla suuria eroja nastojen määrässä.
– Renkaiden kulutuspinta kannattaa tarkastaa silmämääräisesti, onko siinä esimerkiksi pullistumia tai repeytymiä. Renkaat ovat voineet myös kulua epätasaisesti, ja yksittäisissä renkaissa voi näkyä jopa paljaita pintoja. Jos renkaassa tai renkaissa on epätasaista kulumaa, on hyvä tarkistaa renkaiden tasapainotus ja ohjauskulmat. Joskus epätasainen kuluminen voi olla merkki kuluneista iskunvaimentimista.
Hänen mukaansa eri valmistajien renkaiden laaduissakin on eroja, eli renkaat voivat olla ns. premium- tai budjettirenkaat. Renkaiden laadulliset tekijät vaikuttavat ajo-ominaisuuksiin, turvallisuuteen ja melutasoon, mutta myös vierintävastukseen ja sitä kautta polttoaineen kulutukseen ja päästöihin.
Vanteissa kannattaa katsoa muutakin kuin tyyliä
Käytettyä autoa hankkivan kannattaa kiinnittää huomiota myös auton vanteisiin. Alumiinivanteet ovat herkkiä menettämään muotonsa osuessaan kanttikiveen tai tien kuoppaan.
– Välttämättä vanteessa ei näy silmämääräisesti mitään vikaa, mutta vanne voi olla vino, ja sen takia rengas pyörii epätasaisesti. Vinon vanteen huomaa usein, kun katsoo miten auton renkaat pyörivät ajossa. Tällöin kuskin paikka kannattaa antaa toiselle henkilölle.
– Käytetyn auton ostajalla voi olla renkaiden tai vanteiden hankinta edessä, kuten monella muullakin auton omistajilla. Kaikkea ei välttämättä tarvitse hankkia kerralla. Jos yksi rengas on esimerkiksi huonokuntoinen, niin käytännössä on kuitenkin vaihdettava samalle akselille samanlaiset renkaat. Yksittäistä vannetta voi taas yrittää oikaista vanteiden oikaisuun erikoistuneessa yrityksessä.
Vältä kaikki muutkin mokat!
Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen kertoi taannoin MTV Uutisille, miten välttää yleisimmät sudenkuopat autokaupoilla.
– Suosittelen hankkimaan omaan käyttötarkoitukseen sopivan, mahdollisimman uuden ja vähän ajetun auton, joka käytettävissä olevalla budjetilla on saatavissa. Uudempi auto on pääsääntöisesti vanhaa vastaavankokoista turvallisempi.
Vesalaisen mukaan avain onnistuneeseen autokauppaan piilee muun muassa riittävän pitkässä ja perusteellisessa koeajossa.
– Pelkän korttelikierron sijaan koeajoon olisi hyvä sisällyttää ajamista vaihtelevilla taajama- ja maantienopeuksilla. Erityisesti kannattaa kiinnittää huomiota auton ominaisuuksiin ja käyttömukavuuteen siinä ympäristössä, jossa eniten ajaa.
Lähde: Kamux