Vuoden 2021 F1-sääntöuudistuksiin kohdistuu poikkeuksellisen paljon odotuksia lajin kilpailuasetelman parantamiseksi. Yksi tekijä nahkansa luovien autojen kehityksessä ovat järjestävän tahon leivissä työskentelevät entiset sääntöjen kiertäjät.
LUE MYÖS: Tältä näyttävät tulevat F1-autot! Muutoksia myös kisaviikonloppuihin, tallien kulutukseen ja päivityksillä taisteluun
Noin puolentoista vuoden kuluttua esitellään uuden sukupolven F1-autot, joissa etusiivet ja jousitukset yksinkertaistuvat, takasiivet suurenevat ja pohjalevyssä palataan vuosikymmenien taakse maaefektin hyödyntämiseen.
Muutoksilla pyritään ennen kaikkea siihen, että autojen taakse muodostuva pyörteinen ilma saadaan hallintaan ja ohjattua takasiivestä yläilmoihin, jolloin edellä ajavan seuraaminen ja haastaminen helpottuvat huomattavasti.
Nyt esitelty prototyyppi on vasta lähtökohta, joten keväällä 2021 nähdään, ovatko eri tiimien insinöörit onnistuneet löytämään säännöistä porsaanreikiä. C Moren asiantuntija Ossi Oikarinen sanoo, että tähän totta kai talleissa pyritään, mutta nyt vastassa on poikkeuksellisen kokeneita kettuja, kuten F1:n urheilujohtaja Ross Brawn sekä tekniset asiantuntijat Nikolas Tombazis ja Pat Symonds.
Ryhmällä on koossa useita mestaruuksia muun muassa Ferrarilta, Benettonilta ja Renault'ta. Vuosien varrelle on mahtunut myös varsin kiisteltyjä teknisiä ratkaisuita.
– Muistetaan, että FIA:lla on nyt ensimmäistä kertaa töissä sellaisia kavereita, jotka ovat näitä sääntöjä koko elämänsä kiertäneet. Siellä on töissä paljon kokeneita inssejä, jotka ovat tätä sääntöjen harmaata aluetta koko elämänsä käyttäneet hyväkseen, Oikarinen sanoo.
– Nyt nämä kaverit ovat ehkä parhaita tukkimaan (porsaanreikiä) ja yhdessä tekemään työtä. Toivetta ainakin on, ettei tulisi ihan sellaista pelleilyä kuin aiemmin, Oikarinen jatkaa.
Uutta on myös tapa, jolla uusia sääntöjä on jo pitkään sorvattu. Enää ohjekirja ei putoa pöydälle ylhäältä annettuna, vaan tiimit ovat saaneet osallistua tulevaisuuden F1-sarjan luomiseen.
– Tärkein viesti, joka tuosta tulee läpi, on se, että tämä on nyt se ensimmäinen steppi. Nyt on tehty ensimmäiset säännöt ja niitä aletaan nyt viemään eteenpäin.
– Tämä on aika harvinaista formula ykkösissä. Yleensä niitä ei ole ruvettu muuttamaan tai siitä olisi hirveästi neuvoteltu, että mikä olisi paras tie yhdessä eteenpäin, Oikarinen toteaa.