Autotuojat ja -teollisuus ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio peräänkuuluttaa hallitukselta konkreettisia ja realistisia toimia auto- ja polttoainepolitiikassa. Eilen kuultu huomiota herättänyt ehdotus bensiinilupakaupasta on jatkumoa autonomistajille epävarmuutta tuoneisiin keskustelunavauksiin.
Mikä auto kuluttajan kannattaa tässä tilanteessa ostaa? Videolla Kallion mielipide.
Tero Kallio varoittaa jokaisen avauksen tuovan epävarmuutta autoa ostavalle kuluttajalle, joka ei tiedä mihin suuntaan liikkumisen tulevaisuus on menossa.
– Uskallanko ostaa tätä tai uskallanko ostaa tuota? Koska tulee uusi, raikas ja radikaali ehdotus?
Lue myös: Näin ehdotus bensaluvista vaikuttaisi käytännössä – suora vaikutus bensapumpulla: "Jos kaupasta on porkkana loppumassa, niin kauppias nostaa porkkanan hintaa"
– Pitää muistaa, että nämä ovat ajatushautomoiden, tutkijoiden tai ministeriöiden taustapapereita, eivät hallituksen esityksiä jotka olisivat tulossa laeiksi.
Jopa puoli euroa lisää litrahintaan
Kallion mukaan nyt ehdotettu järjestelmä toteutuessaan tarkoittaa kovia korotuksia bensan hintaan.
– Jos me halutaan, että tämä todella ohjaa kuluttajaa jättämään matkoja väliin, mitä kautta polttoaineen myyntimäärät pienenisivät ja sitä kautta vuoden 2030 tavoite tulisi lähemmäs, polttoaineen hintaa tulisi nostaa merkittävästi.
– Se tarkoittaisi useiden kymmenien senttien korotusta tai jopa 50 senttiä litralta. Jos siis halutaan merkittäviä vähenemiä polttoainemyyntiin, Kallio sanoo.
Aalto-yliopiston projektipäällikkö Oskari Nokso-Koivisto myöntää, että hinnankorotuksia tulisi. Järjestelmän iso vaikutus tulisi kuitenkin isompien hankintojen kohdalla, ja kuluttaja kaipaa varmuutta.
–Jos se auto pihassa on ja töihin on aamulla päästävä, niin silloin ei sitä mieti, mikä hinta juuri sillä hetkellä bensapumpulla on. Mutta siinä vaiheessa, kun ihminen miettii, missä asuu, tai missä on töissä tai minkälaisen auton hankkisi, niin se vaatii pitkäjänteisen näkymän, mikä tilanne on.