Tiistaina ensimmäistä kertaa kunnolla radalla nähty Kimi Räikkösen uusi Alfa Romeo pitää sisällään ratkaisuja viime vuodelta, mutta myös kokonaan uusia kokeiluita. C Moren F1-asiantuntija Ossi Oikarinen käy läpi merkittävimmät huomiot uudesta C39-autosta.
Etusiipi ja keula
Alfa Romeo jatkaa sillä tiellä, jonka he valitsivat viime vuonna. Etusiiven elementeissä siivet laskeutuvat hyvin voimakkaasti päätylevyä kohti. Päätylevy näyttää hyvinkin erilliseltä komponentilta. Hyvin paljon samanlainen, mitä Alfa Romeo käytti vuonna 2019.
Nokan törmäyssuoja on toteutettu niin, että se on ontto, ja sieltä tuodaan ilmaa rungon päälle. Se tulee ulos kuvassa näkyvän Marellin mainostekstin päältä. Sillä saadaan vähän ilmavirtaa siivottua auton alla.
Kääntölevyt
Kääntölevyt ovat hyvin tyypillisiä vuoden 2020 autolle. Ne ovat erittäin monimutkaisia ja monimuotoisia. Varmasti noissa nähdään paljon erilaisia kehitysversioita. Kääntölevyjen päällä auton sivulla on niin kutsuttu bumerangi.
Etujousitus
Ylempi ja alempi tukivarsi ovat todella korkealla. Alempi tukivarsi on melkein renkaan keskiosan yläpuolella. Ylemmän tukivarren kiinnityspiste on pitkällä renkaan sivulla. Aika erikoinen ja silmään pistävä ratkaisu. Tämän vuoden joissain autoissa on nähty ratkaisuja, joissa ne ovat jo vähän alempana.
Peilit
Pitkälti mennään sen tyylisessä ratkaisussa kuin aiempien vuosien autoissa. Peilit ovat pitkälti erillisessä telineessä ja ne oikeastaan roikkuvat siitä.
Pohjalevy ja moottorikatteet
Auton katteet on vedetty vaihdelaatikon läheltä todella lähelle sisälle. Säännöt vähän rajoittavat auton takapään paketointia. Niissä kerrotaan, kuinka tiukalla kaarella ne saavat olla.
Kate on muutenkin mielenkiintoinen, sillä se putoaa hyvin äkkiä moottorin ilmanottoaukon jälkeen sivulla. Tätä on nähty myös monissa muissa 2020 autoissa.
Sisäänotto on sivuilla muutenkin huomattavan korkealla. Ilma otetaan melkein kokonaan törmäyssuojan yläpuolelta.
Jäähdytyksen ilmanottoaukko
Moottorin ja välijäähdyttimen ilma otetaan kuljettajan pään yläpuolelta. Kolmion muotoinen ratkaisu on törmäyssuoja. Sillä läpäistään lujuustestit, ja sen ympärillä on muuta ilman sisäänottoa. Tuolla ratkaisulla tehdään niin, että jos kauden aikana tarvitaan lisää tai vähemmän jäähdytysilmaa, niin katteet turvakaaren ympärillä voidaan uusia ilman sen suurempaa draamaa.
Takasiipi
Takasiipi on kiinni kahdella tuella. Vähän sellainen ratkaisu, jollaista käytettiin aikoinaan paljon Le Mans -autoissa. Takasiiven ja ylempänä moottorikatteessa olevan hainevän välissä on ilmaa ohjaava niin sanottu T-siipi. Hainevä on jälleen vähän kasvanut tämän vuoden sääntöjen takia.