Valtteri Bottaksen uudessa autossa käyty Ferrarin ja Red Bullin apajilla – viime vuoden autoon selvä eroavaisuus

GettyImages-1207509968
2020 Europa Press
Julkaistu 21.02.2020 05:35
Toimittajan kuva

Antti Rämänen, Barcelona

antti.ramanen@mtv.fi

@anttira

Mercedes on tuonut F1-talvitesteihin auton, jossa etupää on varsin viimevuotisen mestariauton kaltainen, mutta peräpäässä tiimi on mennyt uuteen suuntaan.

C Moren asiantuntija Ossi Oikarinen esittelee uuden W11-auton yksityiskohtia.

Etusiipi ja keula

GettyImages-1201977530

Etusiipi noudattaa ihan samaa konseptia kuin viime vuonnakin. Elementit menevät korkealle siiven päähän saakka. Ilmaa viedään paljon renkaan yli.

Keulassa ei ole lähdetty sellaiseen muotoiluun kuin esimerkiksi Red Bullilla, jonka nokassa on selvä reikä, vaan Mersulla on vain pieni ilmanottoaukko ja vähän pyöreämpi muoto.

Etujousitus

GettyImages-1201960727

Ylätukivarren kiinnityspiste on vähän korkeammalla, jos vertaa vaikka Red Bulliin, ja se on tuotu vähän ulommas. Alempi kiinnityspiste menee melkein renkaan puolivälin yläpuolelle. Tämäkin on tuttu konsepti viime vuoden autosta.

Kylkien muotoilu

10.10561305et

Tässä auto eroaa huomattavasti viime vuodesta. Jäähdytysilman sisäänotto on tuotu nyt ohjaamon sivuilla olevien törmäyssuojien yläpuolelle. Siinä Mersu on vähän vaihtanut konseptiaan. Tämä on samantyyppinen kuin mitä Ferrari käytti viime vuonna.

Sivuponttoonit laskevat jäähdytysilman sisäänottoaukkojen jälkeen todella, todella nopeasti alas. Tätä on nähty vähän muissakin autoissa, kuten Williamsissa. Siinä pyritään saamaan moottorin ympärillä oleva volyymi mahdollisimman pieneksi, jotta pohjalevy saadaan toimimaan ja tuomaan ilmaa diffuusorille mahdollisen paljon.

Takajousitus

GettyImages-1207493643

Takapään jousitus on hyvin samantyylinen kuin Red Bullilla. Jos katsotaan vetotankoa, josta voima välittyy jousille ja iskunvaimennukseen, se otetaan aika pitkältä ylemmästä tukivarresta. Vetotangon kiinnityskohta on aika kaukana sisällä. Se on viety pois pohjalevyn luota aiheuttamasta turbulenssia. Myös alempi tukivarsi on hyvin korkealla.

Tuoreimmat aiheesta

F1