Kilpailu- ja kuluttajaviraston (KKV) mukaan luottoyhtiö Bondora on rikkonut lakia tarjoamalla kuluttajille kalliimpia luottoja kuin laissa sallitaan.
KKV:n mukaan Bondora ei ole laskenut kaikista luottoihin liittyvistä palveluistaan perimiään maksuja luottokustannuksiksi. Luottokustannusten ylärajasta säädetään laissa, ja KKV:n mukaan Bondoran hinnoittelumalli ylittää lain määräämän kustannuskaton.
Käytännössä Bondora on tarjonnut kuluttajille kolmea erillistä palvelua, joista perittyjen maksujen yhtiö ei ole katsonut olevan luottokustannuksia. Palveluilla kuluttaja on voinut muun muassa tehdä muutoksia luottonsa maksuaikatauluun ja maksaa luottoa ennenaikaisesti takaisin.
KKV:n näkemyksen mukaan palveluiden kustannukset johtuvat suoraan kuluttajan ja yhtiön välisestä luottosuhteesta. Tästä syystä maksut pitäisi laskea osaksi luottokustannuksia, tiedotteessa sanotaan.
Myös korkoa on peritty KKV:n mukaan laittomasti
Bondora on lisäksi perinyt toissa vuoden marraskuuhun asti asiakkailtaan kustannusta, jota yhtiö on itse nimittänyt luoton koroksi, KKV kertoo.
KKV:n mukaan kyseessä ei kuitenkaan ole ollut lain tarkoittama luoton korko vaan muun luottokustannuksen kaltainen kulu.
KKV:n tulkinta perustuu siihen, että Bondora on perinyt korkoa koko luottosuhteen ajan alkuperäiselle luoton pääomalle eikä jäljellä olevalle pääomalle. Bondora on KKV:n mukaan rikkonut luottojen lakia myös tällä menettelyllään.
Lue myös: Yritys on piinannut Jounia perättömillä laskuilla vuosia – nyt velkaa peritään jo oikeudessa asti: "Järjestelmän vika, jota yritys hyväksikäyttää"
KKV:n tiedotteessa viitataan vuonna 2019 voimaan astuneeseen luottojen hintasääntelyyn. Lain mukaan luotosta saa periä korkeintaan 20 prosentin vuosittaista korkoa, joka lasketaan kulloinkin maksamatta olevasta pääomasta.
Lisäksi luotosta perittävien muiden kulujen päiväkohtainen määrä saa olla korkeintaan 0,01 prosenttia alkuperäisestä luoton määrästä tai luottorajasta. Muiden kustannusten määrä ei saa kuitenkaan ylittää 150:tä euroa vuodessa.
Yhtiön toimintaan puututtiin jo viime kesänä - yhteistä säveltä ei ole löytynyt
KKV:n tiedotteessa kerrotaan, että kuluttaja-asiamies on viemässä Bondoran tapauksen markkinaoikeuteen. Asiamies vaatii, että markkinaoikeus kieltää 150 000 euron sakon uhalla Bondoraa jatkamasta menettelyään, jonka KKV katsoo laittomaksi.
Oikeustoimet johtuvat KKV:n mukaan siitä, että Bondoran kanssa ei ole päästy asiassa yhteisymmärrykseen.
KKV tiedotti jo viime kesäkuussa vaatineensa Bondoralta korjauksia yhtiön tapaan periä liian suuria kuluja tarjoamistaan luotoista.