Kuluttaja-asiamies kehottaa lainojen ottajia vaatimaan hyvitystä.
Luottoyhtiöt Blue Finance Suomi ja Bondora rikkoivat kuluttajansuojalaissa luottoyhtiöille säädettyä hintasäätelyä, katsoo korkein oikeus (KKO). Ratkaisusta kertoi Kilpailu- ja kuluttajavirasto, joka kehottaa lainaa ottaneita kuluttajia reklamoimaan ja vaatimaan hyvitystä.
KKO totesi, että yhtiöt olivat luottoja tarjotessaan veloittaneet erilaisia kustannuseriä, joita ei ollut laskettu luottokustannusten enimmäismäärään. Järjestelyt johtivat siihen, että kuluttajat joutuivat maksamaan luotoista enemmän kuin kuluttajansuojalain mukaan on sallittua.
Luottoyhtiöiden tarjoamien palvelujen avulla kuluttajalla oli mahdollisuus erillistä maksua vastaan esimerkiksi muuttaa takaisinmaksuaikataulua, saada luottoa koskevia viestejä tai tilata paperilasku.
Korkein oikeus arvioi kysymystä, olisiko luottoyhtiöiden perimiä maksuja pidettävä kuluttajansuojalaissa tarkoitettuina luottokustannuksina. KKO katsoi, että kyseiset palvelut olivat osa luottosuhteeseen perustuvaa sopimuskokonaisuutta. Sillä ei ollut merkitystä, oliko maksun taustalla oleva palvelu vapaaehtoinen vai pakollinen.
Markkinaoikeus määräsi aiemmin Blue Financelle 100 000 euron uhkasakon ja kiellon jatkaa kuluttajansuojalain vastaista hinnoittelua. Korkein oikeus piti uhkasakon ja kiellon voimassa.
Liikaa maksetut rahat palautettava
Korkokaton ylittymisestä seuraa, että luottosopimuksen tehneellä kuluttajalla ei ole velvollisuutta maksaa luottokustannuksia lainkaan. Sääntö pätee myös takautuvasti. Jos kuluttaja on maksanut luottokustannuksia, on suoritukset vähennettävä luoton pääomasta ja kuluttajalla on oikeus saada luoton pääoman ylittävät suoritukset takaisin.
– Kuluttajien kannattaa reklamoida Blue Finance Suomelle ja Bondoralle, jotta he saisivat heille lain mukaan kuuluvat hyvitykset. Hyvitystä voi vaatia sekä voimassa olevista että jo takaisin maksetuista luottosopimuksista, toteaa kuluttaja-asiamies Katri Väänänen tiedotteessa.
Kilpailu- ja kuluttajaviraston sivuilla on apuri, joka opastaa kuluttajaa reklamaation laatimisessa.
Uusimmat
-
22:13
Israelin armeija väittää: YK-joukkoja ohjeistettiin suojautumaan – kaksi rauhanturvaajaa haavoittui
-
22:01
Arja Koriseva ja Valtteri Palin esittelivät humoristisen puolen itsestään TTK-parketilla
-
22:00
Ethel Kennedy on kuollut
-
21:45
Miltonin uhrimäärä noussut kymmeneen, hurrikaani riepotti myös Karita Mattilan kotia Floridassa – MTV seuraa
-
21:26
William ja Catherine edustivat ensi kertaa yhdessä syöpähoitojen jälkeen
-
21:18
Italia ja Ranska vaativat Israelilta selitystä rauhanturvaajien tukikohdan tulituksesta, USA "syvästi huolissaan" – MTV seuraa
-
21:09
Lätkälegendojen pojilla kulki – reppu heilui vuoron perään Jokerien ottelussa
-
21:08
Viestinnän salausta kiertävä EU-asetuskompromissi herättää yhä epäluuloja – tarkoitus estää kuvat lasten hyväksikäytöstä
-
21:03
Hurja video näyttää miten raju tuuli repi puita Floridassa
-
20:55
Heikki Paasonen julkaisi koskettavan videon – ei ole ehtinyt viettää aikaa vastasyntyneen poikansa kanssa
-
20:54
21-vuotias lahjakkuus ensimmäistä kertaa avaukseen, Joel Pohjanpalo kärjessä – tässä Huuhkajien kokoonpano Irlanti-peliin
-
20:53
Helsingin keskustassa kadonnut mies on löytynyt
-
20:39
Hurrikaaneja kaikkialla! BBC:n sääennusteet lupasivat poskettomia hirmumyrskyjä ympäri maailmaa
-
20:39
Suomelle moitteet YK:lta saamelaisalueelle myönnetyistä malminetsintäluvista
-
20:26
Suomeen saapumassa uusi syysmyrsky – lauantaina säässä täyskäänne
-
20:17
Nämä kolme ilmiötä vaikuttavat hurrikaanien voimakkuuteen ja kehittymiseen
-
19:52
KKO: Luottoyhtiöt peittelivät luoton todellisia kustannuksia – maksuja voi periä takaisin
-
19:35
Eronneella Tori Spellingillä lämpimät välit ex-mieheensä: "Hän on minun suurin tukijani"
-
19:25
Suomalaiskomeetta: NHL-debyytti ensi yönä
-
19:25
MTV hurrikaanituhojen keskellä: Paikallisilta painava viesti valheita syytävälle Trumpille
-
Lataa lisää