Kuluttaja-asiamies kehottaa lainojen ottajia vaatimaan hyvitystä.
Luottoyhtiöt Blue Finance Suomi ja Bondora rikkoivat kuluttajansuojalaissa luottoyhtiöille säädettyä hintasäätelyä, katsoo korkein oikeus (KKO). Ratkaisusta kertoi Kilpailu- ja kuluttajavirasto, joka kehottaa lainaa ottaneita kuluttajia reklamoimaan ja vaatimaan hyvitystä.
KKO totesi, että yhtiöt olivat luottoja tarjotessaan veloittaneet erilaisia kustannuseriä, joita ei ollut laskettu luottokustannusten enimmäismäärään. Järjestelyt johtivat siihen, että kuluttajat joutuivat maksamaan luotoista enemmän kuin kuluttajansuojalain mukaan on sallittua.
Luottoyhtiöiden tarjoamien palvelujen avulla kuluttajalla oli mahdollisuus erillistä maksua vastaan esimerkiksi muuttaa takaisinmaksuaikataulua, saada luottoa koskevia viestejä tai tilata paperilasku.
Korkein oikeus arvioi kysymystä, olisiko luottoyhtiöiden perimiä maksuja pidettävä kuluttajansuojalaissa tarkoitettuina luottokustannuksina. KKO katsoi, että kyseiset palvelut olivat osa luottosuhteeseen perustuvaa sopimuskokonaisuutta. Sillä ei ollut merkitystä, oliko maksun taustalla oleva palvelu vapaaehtoinen vai pakollinen.
Markkinaoikeus määräsi aiemmin Blue Financelle 100 000 euron uhkasakon ja kiellon jatkaa kuluttajansuojalain vastaista hinnoittelua. Korkein oikeus piti uhkasakon ja kiellon voimassa.
Liikaa maksetut rahat palautettava
Korkokaton ylittymisestä seuraa, että luottosopimuksen tehneellä kuluttajalla ei ole velvollisuutta maksaa luottokustannuksia lainkaan. Sääntö pätee myös takautuvasti. Jos kuluttaja on maksanut luottokustannuksia, on suoritukset vähennettävä luoton pääomasta ja kuluttajalla on oikeus saada luoton pääoman ylittävät suoritukset takaisin.
– Kuluttajien kannattaa reklamoida Blue Finance Suomelle ja Bondoralle, jotta he saisivat heille lain mukaan kuuluvat hyvitykset. Hyvitystä voi vaatia sekä voimassa olevista että jo takaisin maksetuista luottosopimuksista, toteaa kuluttaja-asiamies Katri Väänänen tiedotteessa.
Kilpailu- ja kuluttajaviraston sivuilla on apuri, joka opastaa kuluttajaa reklamaation laatimisessa.
Uusimmat
-
18:11
Uusi koulukotipaljastus: Pikkujoulut ja työhyvinvointia valtion piikkiin päällikön omissa ravintoloissa
-
18:03
Häkkänen kaapelivaurioista: Mahdollisia epäiltyjä pyritään puhuttamaan
-
18:00
Laava ylsi suositun kylpylän kynnykselle: Uusi purkaus värjäsi Reykjavikin punaiseksi
-
17:58
Pihlajakadun häiden onnistuminen on äärimmäisen epävarmaa – näin moni Salkkarit-pari on selvinnyt häistä arkeen asti
-
17:55
Hyundain tallipomo pudotti suuren tiedon Toyotan rallitiimistä?
-
17:51
Junaliikenne perjantaihin asti sekaisin Jarin takia – tuntien myöhästymisiä, vain joka kolmas kaukojuna aikataulussa
-
17:47
Katso minuutissa, mitä Jari-myrskystä on aiheutunut
-
17:41
Talven pakkasennätys rikki
-
17:33
Suosittu konvehtirasia katosi kaupoista
-
17:31
Täysin pöyristyttävää: Ralf Schumacherista kommentteja, joita on vaikea ymmärtää
-
17:21
Sisäministeri Mari Rantanen pakeni toimittajia sanomatta sanaakaan – katso video
-
17:18
Aviopari värväsi ruotsalaisia ja tanskalaisia teinejä palkkamurhaajiksi Espanjassa
-
17:06
JYP-kannattajaryhmä solvasi rumin sanoin Hippos-valittajaa – tapauksesta selvityspyyntö
-
17:05
Puu kaatui ja sai öljysäiliön tulvimaan, kaukojunat pahasti myöhässä – MTV seuraa Jari-myrskyä
-
16:53
Tukes varoittaa kuplahalleista
-
16:41
Suomalainen NHL-pelaaja herättää ihmetystä Coloradossa
-
16:38
Sulje ovet ja ikkunat Rovaniemellä! Vanha rakennus palaa lähellä rautatieasemaa
-
16:14
Marija Zaharova sai hämmentävän käskytyspuhelun ohjuksista kesken lehdistötilaisuuden
-
16:13
Angela Merkel muistelmissaan: Putin tuntui "aina valmiilta lyömään takaisin"
-
16:01
Tutkijat: Paino jojoilee, koska keho "muistaa" lihavuuden
-
Lataa lisää