KKO: Luottoyhtiöt peittelivät luoton todellisia kustannuksia – maksuja voi periä takaisin

Kuluttaja-asiamies kehottaa lainojen ottajia vaatimaan hyvitystä.

Luottoyhtiöt Blue Finance Suomi ja Bondora rikkoivat kuluttajansuojalaissa luottoyhtiöille säädettyä hintasäätelyä, katsoo korkein oikeus (KKO). Ratkaisusta kertoi Kilpailu- ja kuluttajavirasto, joka kehottaa lainaa ottaneita kuluttajia reklamoimaan ja vaatimaan hyvitystä.

KKO totesi, että yhtiöt olivat luottoja tarjotessaan veloittaneet erilaisia kustannuseriä, joita ei ollut laskettu luottokustannusten enimmäismäärään. Järjestelyt johtivat siihen, että kuluttajat joutuivat maksamaan luotoista enemmän kuin kuluttajansuojalain mukaan on sallittua.

Luottoyhtiöiden tarjoamien palvelujen avulla kuluttajalla oli mahdollisuus erillistä maksua vastaan esimerkiksi muuttaa takaisinmaksuaikataulua, saada luottoa koskevia viestejä tai tilata paperilasku.

Korkein oikeus arvioi kysymystä, olisiko luottoyhtiöiden perimiä maksuja pidettävä kuluttajansuojalaissa tarkoitettuina luottokustannuksina. KKO katsoi, että kyseiset palvelut olivat osa luottosuhteeseen perustuvaa sopimuskokonaisuutta. Sillä ei ollut merkitystä, oliko maksun taustalla oleva palvelu vapaaehtoinen vai pakollinen.

Markkinaoikeus määräsi aiemmin Blue Financelle 100 000 euron uhkasakon ja kiellon jatkaa kuluttajansuojalain vastaista hinnoittelua. Korkein oikeus piti uhkasakon ja kiellon voimassa.

Liikaa maksetut rahat palautettava

Korkokaton ylittymisestä seuraa, että luottosopimuksen tehneellä kuluttajalla ei ole velvollisuutta maksaa luottokustannuksia lainkaan. Sääntö pätee myös takautuvasti. Jos kuluttaja on maksanut luottokustannuksia, on suoritukset vähennettävä luoton pääomasta ja kuluttajalla on oikeus saada luoton pääoman ylittävät suoritukset takaisin.

– Kuluttajien kannattaa reklamoida Blue Finance Suomelle ja Bondoralle, jotta he saisivat heille lain mukaan kuuluvat hyvitykset. Hyvitystä voi vaatia sekä voimassa olevista että jo takaisin maksetuista luottosopimuksista, toteaa kuluttaja-asiamies Katri Väänänen tiedotteessa.

Kilpailu- ja kuluttajaviraston sivuilla on apuri, joka opastaa kuluttajaa reklamaation laatimisessa.

Lue myös:

    Uusimmat