Japanilaiset ovat olleet aina pakkaamisen mestareita, hyvinkin kompakteihin autoihin on osattu rakentaa hämmentävän avarat sisätilat. Kolmannen sukupolven Jazz on tästä malliesimerkki.
Jazz on aina ollut tilaihme, ja kolmella sentillä venähtäneen akselivälin ansiosta sisätiloja on saatu kasvatettua entisestään. Polttainesäiliö sijaitsee Hondalle tyypillisesti etuistuinten alla, joten auton takaosa on todellakin suunniteltu mahdollisimman hyvin tilojen ehdoilla.
Tämä yhdessä auton erinomaisen luotettavuuden kanssa on saanut monen tykästymään Jazziin, ja niitä on myyty kahden sukupolven aikana maailmalla yhteensä 5,5 miljoonaa kappaletta.
Kolmas sukupolvi ei tarjoa mitään mullistavia uudistuksia. Auto on kasvanut aavistuksen, ja etenkin venytetty akseliväli on mahdollistanut sisätilojen kasvattamisen entisestään. Tilaa ja monenlaisiin kuljetuksiin taipuvaa autoa etsivälle ei löydy parempaa vaihtoehtoa.
Jos valintakriteerien kärkipäässä on sen sijaan ajettavuus ja ajonautinto, kannattaa vilkuilla muiden vaihtoehtojen suuntaan.
Galleria
Tykkäsimme
- erinomaisista tiloista ja tilojen muunneltavuudesta
- kompaktit ulkomitat ovat kaupungissa kätevät
- terävöityneestä muotoilusta
Emme tykänneet
- heikosta ohjaustunnosta
- puhdittomasta moottorista
- epämukavasta jousituksesta
MIKÄ Hondan pikkuauton kokoinen eli alle nelimetrinen tila-auto.
KENELLE Pientä autoa arjessa arvostaville, jotka kuitenkin tarvitsevat autoltaan joustavia kuljetusratkaisuja.
AJETTAVUUS Jazz on ketterä, joten sen pyörittely kaupungin ahtailla kaduilla voisi olla hauskaa – ellei ohjausta olisi tehostettu niin tunnottomaksi. Manuaalivaihteiston ensimmäiset viisi vaihdetta on välitetty tiheästi kaupunkiliikennettä silmällä pitäen, kuudes vaihde on säästövaihde maantielle ja motarille. Jousitusmukavuus on parantunut edeltäjään verrattuna, mutta töyssyt – etenkin terävät – ovat Jazzille yhä myrkkyä.
SUORITUSKYKY Uudistettu 1,3-litrainen bensamoottori ei vakuuta. Jazz on rakennettu ohjaamon tilojen ehdoilla, joten moottori on jouduttu tunkemaan mahdollisimman pieneen tilaan. Sen kyljessä ei ole siis ahdinta. Koneen arvot ovat paperilla sinänsä ok, mutta ajossa voimala tuntuu hieman puhdittomalta. Kaupungissa suorituskyky on toki vielä riittävä, mutta taajamien ulkopuolella meno hyytyy helposti. Ensikoeajolla ajotietokone näytti keskikulutukseksi 5,9 litraa, joka on saksalaista moottoritietäkin sisältäneellä lenkillä siedettävä luku. Auton keveyden huomioiden luku voisi olla pienempikin, mutta moottoria joutuu valitettavasti kuormittamaan aika lailla.
TILAT Jazzin juju on sen takatilat, jotka ovat auton ulkomittoihin nähden suorastaan hämmentävän väljät. Penkkejä taittelemalla auton sisälle mahtuu hyvin myös erikokoisia tavaroita. Tavaratila vetää perusasennossa 354 litraa, joka on pikkuautoon erinomainen luku ja sillä pystyy kilpailemaan vielä pienten perheautojenkin luokassa. Laajennettu tila imaisee peräti 1 314 litraa, ja tila on tasapohjainen. Lastaamista auttaa matala nostokynnys. Etumatkustajan selkänojan istuinosaa vasten taittamalla auton sisällä pystyy kuljettamaan peräti 2,54 metriä pitkiä esineitä. Ohjaamo on hieman muovinen, ja kojelaudasta löytyy iso kosketusnäyttö, jonka grafiikka on aavistuksen vanhahtava. Ergonomia on kohdallaan: ohjaamo on kuljettajakeskeinen ja vaihdekeppinkin on passelisti käden ulottuvilla. Etuistuimet ovat mukavat, mutta tarjoavat huonosti tukea pidemmälle matkalle.
MALLISTO Alkuvaiheessa tarjolla vain yksi moottorivaihtoehto, 1,3-litrainen bensakone. Perusversio on käsivaihteinen, automaatti maksaa n. 1 600 euroa. Neljä varustetasoa: Trend, Comfort, Elegegance ja Elegance Navi. Jo Trendillä pärjää hyvin, sillä vakiovarusteisiin kuuluvat mm. vakionopeudensäädin, sadetunnistin sekä hätäjarrutusavustin.
Honda Jazz
Hinta alk. 16 990 €
Suomeen lokakuu 2015
Moottori 1 318 cm3
Teho 75 kW (102 hv) / 6 000
Vääntö 123 Nm / 5 000
0-100 km/h 11,2 s
Huippunopeus 190 km/h
EU-kulutus 5,1 l/100 km
CO2-päästöt 120 g/km
Mitat Pituus 3 995 mm, leveys 1 694 mm, korkeus 1 550 mm, akseliväli 2 530 mm
Omamassa 1 066 kg
Tavaratila 354–1 314 l
Lue myös nämä Honda-jutut:
Honda teki uuden Guinnes World Records -ennätyksen
Koeajo: Honda CR-V – olemme me eurooppaiset vain vaativia
Teknavin haastattelussa Jenson Button: ”Hienoa, että Honda tekee taas tällaisia tuotteita”