Astuessaan Maybachin takapenkille ulkomaailman ikävyydet unohtuvat. Nyt olemme todellisen ylellisyyden äärellä.
Hinta alkaen 238 256 €
Koeajoauto 316 734 €
Tämä koeajo kuuluu aloittaa takapenkiltä. Oikea takaovi aukeaa ja Mercedes-Maybachin takatilat kutsuvat kauniissa valaistuksessaan. Sisäänkäynti on helppoa leveän takaoven ja riittävän jalkatilan ansiosta. Ovi sulkeutuu hiljaa imutoiminnon varmistaessa, ettei ovia tarvitse paiskoa. Tämän jälkeen monisäätöisellä ja pehmeällä takapenkillä voi irrottautua täydellisesti ympäröivästä maailmasta.
Tämä antaakin sopivasti hetken mennä ajassa taaksepäin. Merkkinä Maybachin historia ulottuu aina viime vuosisadan alkuun. Yhtiön perusti Daimlerilla teknisenä johtajana toiminut Wilhelm Maybach vuonna 1909 poikansa kanssa. Alkuun yhtiö keskittyi vain raskaiden polttomoottorien kehittämiseen muun muassa ilmalaivoihin ja ensimmäisen maailmansodan aikaan lentokoneisiin.
1920-luvulla Maybach valmisti ensimmäiset omat autonsa. Nämä autot ovat aikansa klassikoita ja ainoita Maybach-merkkisiä autoja, sillä toisen maailmansodan syttyessä tuotanto keskittyi jälleen sotakoneiston voimanlähteisiin. Autotuotantoa ei enää käynnistetty uudelleen, ja merkki päätyi 1960-luvulla silloisen Daimler-Benzin omistukseen. Tämän jälkeen Maybach teki joitakin yksittäisiä, joskin Mercedeksen merkkiä kantaneita kappaleita S-sarjan autoista.
Daimler alkoi herätellä merkkiä hiljaiselosta 1990-luvun lopulla. Valmistaja esitteli vuoden 1997 Tokion autonäyttelyssä konseptiauton tulevasta luksusmallista, joka tuli markkinoille lopulta vuonna 2002 kahtena koriversiona, Maybach 57 ja 62, missä numerot kuvastavat auton pituutta desimetreinä. Tämä S-sarjan Mercedekseen perustunut malli ei koskaan päässyt lähellekään myyntitavoitteitaan, ja kyseisen auton tuotanto lopetettiin vuonna 2012.
Tänä päivänä Maybach-nimi liittyy aina Mercedekseen samalla periaatteella kuin AMG. Kyseessä on käytännössä Mercedes-Benzin S-sarjan pidennetty erikoismalli. Ulkoisesti auton erottaa pituuden lisäksi kromatuista ikkunankarmeista ja B-pilareista. Takaovien vierestä löytyy erillinen pikkuikkuna ja C-pilareita komistavat Maybachin omat logot. Lasien tummennusten lisäksi matkustajien yksityisyyttä suojellaan kaikista takaikkunoista löytyvillä verhoilla.
Takapenkillä on kuin herran kukkarossa. Sisätilat ovat korumaisen kauniit ja Designo-nahkaverhoilu ympäröi matkustajia joka puolelta. Takaistuimet ovat monipuolisesti säädettävissä ja varustettu lämmityksen lisäksi hierontatoiminnoilla. Molemmilla puolilla on myös omat kuulokkeet ja näyttöruudut, joista voi hallita multimediajärjestelmää, säätää penkkien hierontaohjelmaa, tai vaikka katsella haluamaansa televisio-ohjelmaa. Äänieritykseen on panostettu eivätkä edes koeajoauton nastarenkaat aiheuttaneet häiritseviä ääniä sisälle. Ulkomaailmasta pääsee irtaantumaan viimeistään, kun Burmesterin äänentoistojärjestelmän 24 kaiuttimesta kajahtaa kuuluville matkustajien toivomaa musiikkia. Ilmajousitus tasaa kyydin arvokkaan keinahtelevaksi ja penkki makuuasentoon säädettynä ei välttämättä tule mieleen istuvansa henkilöautossa.
Myös kuljettajan paikalla on helppo viihtyä. Pellin alta löytyy riittävästi voimaa kaikkiin tilanteisiin, vaihteisto toimii kuin unelma, ja mukavuus on kohdallaan. Sohvaa muistuttava istuin vieläpä antaa yllättävän hyvän tuen aktiivisten käännöksiin reagoivien ilmatyynyjen ansiosta.
Lienee sanomattakin selvää, että auto on myös varustettu kaikilla Mercedekseltä löytyvillä avustinjärjestelmillä. Näistä arkiajamisen kannalta olennaisimpia ovat aktiivinen vakionopeudensäädin, joka on varustettu myös aktiivisella kaistavahdilla ja ruuhka-avustimella. Käytännössä auto siis ajaa jo itsestään, mutta juridisista syistä kuljettajan täytyy antaa ohjauspyörälle pientä herätettä lyhyin väliajoin.
Mercedes-Maybach on mukavuuden ja ylellisyyden huipentuma. Se tarjoaa neljälle ihmiselle keinon siirtyä paikasta toiseen ulkomaailman häiriöiltä suojattuna.
Galleria
Tykkäsimme
- Ylellisyydestä
- Hiljaisuudesta
- Voimalinjasta
- Takatiloista
Emme tykänneet
- Command-järjestelmän vanhanaikaisuudesta
- Ulkoisesti pienestä erosta S-sarjaan
MIKÄ Ylellisin versio S-sarjan Mercedeksestä.
KENELLE Maybachin takapenkki on oikea paikka tien päällä matkustamiselle. Kollegaani lainatakseni yrityksen toimitusjohtaja ajaa S-sarjalaisella, kun hallituksen puheenjohtaja matkustaa Mercedes-Maybachilla.
AJETTAVUUS Pitkä akseliväli ja yli kahden tonnin omamassa luovat omat fyysiset rajoitteet auton näppäryydelle, mutta samalla ne mahdollistavat vertaansa vailla olevan mukavuuden. Ilmajousitus tasaa auton kallistelut erittäin hyvin, mutta säilyttää mukavuutensa kaikissa tilanteissa. Ohjaus on kevyt kaupunkipyörittelyssä, mutta jämäköityy maantielle päästessä tehden etenemisestä suuntavakaata. Maybachilla matkustamiseen takapenkki on oikea paikka, mutta ei kuljettajallakaan ole valittamista.
SUORITUSKYKY Yksi Mercedes-Maybachin kohokohtia kuljettajan näkökulmasta on sen voimalinja. Lähes 2,3 tonnin massan liikauttaminen satasen nopeuteen viidessä sekunnissa vaatii voimaa ja sitä myös tuplaturboilla varustettu V8 tarjoaa. Lisäksi Mercedeksen uusi 9-portainen vaihteisto hoitaa tehtävänsä täydellisyyttä hipoen. Pelkkää voiman määrää hämmästyttävämpää on kuitenkin tapa, jolla auto kiihdyttämisen hoitaa. Sisälle kuuluu korkeammilla kierroksilla hienoinen kasin ääni, mutta muuten ainoa havaitsemiskeino kiihtyvyydelle on selän painautuminen syvemmälle pehmeään penkkiin.
TILAT Kaksipaikkainen takapenkki ei jätä jossiteltavaa. Tilaa on sanalla sanoen riittävästi, ja runsaiden säätöjen ansiosta takapenkillä voi ottaa vaikka päiväunet ennen määränpäähän pääsyä. Edessä auto on tuttua S-sarjaa. Hallintalaitteet ovat hyvin käsillä ja ajoasennon saa runsaiden säätöjen ansiosta moitteettomaksi. Sisätilojen tunnelman viimeistelee joka puolelta löytyvän nahan lisäksi pimeällä hieno tunnelmavalaistus.
MALLISTO Mercedes-Maybach on tarjolla koeajetun V8:n lisäksi S 600 mallina, jossa pellin alta löytyy tuplaturbolla varustettu V12. V8-mallia saa myös takavetoisena. Varustelumahdollisuudet ovat riittävät.
Mercedes-Maybach S 500 4Matic
Moottori 4 663 cm3, V8 biturbo
Teho 335 kW (456 hv) 5 250 - 5 500 r/min
Vääntö 700 Nm / 1 800 - 3 500 r/min
Vaihteisto 9-vaihteinen automaatti
0-100 km/h 5,0 s
Huippunopeus 250 km/h
EU-kulutus 9,4 l/100 km
CO2-päästöt 219 g/km
Mitat Pituus 5 453mm, leveys 1 899 mm, korkeus 1 498 mm, akseliväli 3 365 mm
Omamassa 2 275 kg
Tavaratila 430 l
Galleria
Kuvat: Mikko Autio