Avoautoja löytyy moneen makuun. Mukavuutta ja ylellisyyttä kaipaavalle on tarjolla Mercedeksen avonainen S-sarjalainen.
Tykkäsimme
- Voimalinjasta
- Mukavuudesta
- Tunnelmasta
Emme tykänneet
- Pienistä takatiloista
- Muovisista turvavyön ojentajista
- Multimediajärjestelmän hitaudesta
Hinta alkaen 221 138 €
Koeajoauto 285 173 €
Mercedeksellä on pitkät perinteet isojen edustusautojen valmistamisesta. S-sarjalaisen avonainen versio loisti olemattomuudellaan vuosikymmenet kunnes vuoden 2015 Frankfurtin autonäyttelyssä asia korjattiin. S-sarjan Cabriolet asettuu urheilullisemman ja kaksipaikkaisen SL:n rinnalle Mercedeksen avoautojen valikoimassa.
S-sarjan Cabriolet perustuu vahvasti Mercedeksen coupé-malliston lippulaivaan eli S-sarjan Coupéen. Yhteisiä osia näillä malleilla on noin 60 prosenttia, mutta luonnollisesti katon poistaminen vaatii muutoksia myös koriin jäykkyyden säilyttämiseksi. Rakenteissa on hyödynnetty paljon kevytrakennetekniikkaa, mutta tästä huolimatta isolle autolle kertyy massaa reilut 2 100 kiloa.
Kun on kyse S-sarjalaisesta, ei voi odottaa mitään muuta kuin parasta. Kauniit linjat ja puhtaan valkoinen väri saavat unohtamaan auton koon. Kaikki mittasuhteet ovat hyvin tasapainoiset ja kokonaisuus näyttää suorastaan sirolta, jota monipuolaiset ja ilmavat vanteet korostavat. Auto näyttää avoautoksi poikkeuksellisen hyvältä myös katto kiinni, mikä on etenkin Suomen oloissa arvostettavaa. Kolmikerroksinen kangaskatto laskostuu täysin sähköisesti noin 20 sekunnissa, ja operaatio on mahdollista tehdä vielä 60 km/h nopeudessa.
Kuljettajan paikalle istuutuessa tuntee ylevyyden tunnetta. Laakea istuin ottaa kuljettajan pehmeään syleilyyn, ja luonnollisesti säätövaroja löytyy jokaiseen suuntaan. Pianolakatulla puulla koristeltu kojelauta siivittää ajatukset merelliseen tunnelmaan, mikä sopii tällaiselle maanteiden valtamerialukselle loistavasti. Näyttäviä yksityiskohtia löytyy kauniista pintamateriaaleista korumaisiin yksityiskohtiin. Pienenä kauneusvirheenä on hieman halvan oloinen turvavyön ojentaja, joka voisi olla toiminnaltaan jämäkämpi.
Sama ylevä tunnelma jatkuu, kun autolla lähtee liikkeelle. Tuplaturboahdettu 4,7-litrainen V8 työskentelee lähes äänettömästi, mikä myös sopii tunnelmaan. Tämän hienostuneempaa liikkumista avoautolla on vaikea edes kuvitella. Ja mitä itse avoautoiluun tulee, Mercedes on kiinnittänyt paljon huomiota mukavuuteen. Matkustamon lämpötilaa eri kohdissa tarkkaillaan 12 tunnistimen avulla, joihin pohjautuen automaatti-ilmastointi pyrkii saavuttamaan halutun lämpötilan. Pelkän lämpötilan ohella tunnistimet tarkkailevat auringon lämpösäteilyä sekä ilmanlaatua ja kosteutta. Viileämmällä säällä penkin lisäksi kyynärnojat sekä ratti lämpiävät, ja myös niskaan on mahdollista saada lämmintä ilmaa.
Mercedeksen S-sarjan Carbiolet tarjoaa epäilemättä yhden ylellisimmistä avoautoelämyksistä. Ympäristön äänet ja tunnelma ovat koettavissa minkä tahansa avoauton tapaan, mutta tunnelmallaan se siivittää matkustajansa arkielämän yläpuolelle.
MIKÄ Mercedeksen avoautojen lippulaiva.
KENELLE Mukavuutta vaativalle avoautoilijalle.
AJETTAVUUS Edustusautot ovat lähtökohdaltaan varsin mukavia, eikä Mercedes ole ottanut turhia riskejä myöskään S-sarjan Cabrioletin kohdalla. Auto ylittää alustan Comfort-asetuksella epätasaisuudet pehmeästi keinahdellen, ja kevyttä ohjausta voi pyöritellä hienostuneesti vaikka sormenpäillä. Sport-asetuksella sekä alusta että ohjaus jämäköityvät, mikä tekee mutkaisemmalla tiellä ajelemisesta miellyttävämpää, mutta kovin urheilullista tunnelmaa tälläkään asetuksella ei saavuteta. Rehellisyyden nimissä sitä ei kyllä kaipaakaan, sillä S-sarjalainen on parhaimmillaan nimenomaan mukavilla asetuksilla.
SUORITUSKYKY Tärkeä osa tämän kaltaisen auton kokonaismukavuutta on vaivaton suorituskyky. Pellin alta löytyvä 455-hevosvoimainen tuplaturboilla varustettu V8 tarjoaa vähintäänkin riittävän suorituskyvyn kaikkiin tilanteisiin. Normaalissa ajossa autoa täytyy hieman härnätä, jotta 9-portainen automaattivaihteisto ei vaihda isommalle ennen 2 000 minuuttikierroksen rajaa. 700 newtonmetrin vääntökin kun on käytettävissä jo hyvissä ajoin 1 800 minuuttikierroksen paikkeilla. Suomen rajoituksilla kaasupoljinta ei tarvitse kovin syvälle painaa, mutta esimerkiksi moottoriteille kiihdytettäessä V8:n eleettömästä voimasta nautiskelu saa hymyn nousemaan huulille.
TILAT Suurehkoosta koostaan huolimatta ohjaamossa on normaalia S-sarjalaista tiiviimpi tunnelma. Edessä tilaa riittää nojatuolia muistuttavilla lokoisilla istuimilla, mutta takana tilanne ei ole aivan sama. Massiiviset etuistuimet nimittäin nappaavat varsin tehokkaasti myös takamatkustien polvitilat, eikä täysikasvuinen mahdu kovin miellyttävästi takana istumaan. Tavaratilaa puolestaan on riittävästi viikonloppuareissua ajatellen.
MALLISTO S Cabriolet on tarjolla koeajetun S 500 -mallin lisäksi Mercedes-AMG S 63 4Matic -versiona. Suhteellisen kattavan vakiovarustelun lisäksi tarjolla on pitkä lista erilaisiin tyyliin sopivia lisävarusteita.
Mercedes-Benz S 500 Cabriolet
Moottori 4 663 cm3, V8 tuplaturbo
Teho 335 kW (455 hv) / 5 250 r/min
Vääntö 700 Nm / 1 800 r/min
Vaihteisto 9-vaihteinen automaatti
0-100 km/h 4,6 s
Huippunopeus 250 km/h
EU-kulutus 8,5 l/100 km
CO2-päästöt 199 g/km
Mitat Pituus 5 027 mm, leveys 1 899 mm, korkeus 1 417 mm, akseliväli 2 945 mm
Omamassa 2 115 kg
Tavaratila 400 l
Galleria
Kuvat: Mikko Autio
Lue lisää avoautoilusta ja autoista:
Katto pois ja menoksi – avoautokausi on alkanut