Autoihin liittyy paljon tunteita ja mielikuvia, mutta markkinoilla on myös kaunistelemattomia tuotteita. Daciat lukeutuvat hyvin funktionaalisten ja koreilemattomien autojen joukkoon.
Tykkäsimme
- Tiloista
- Alustasta
Emme tykänneet
- Ratin rajallisista säätövaroista
- Vaihteensiirron epämääräisyydestä
Hinta alkaen 17 399 €
Koeajoauto 20 180 €
Daciat ovat nykymittapuulla varsin pelkistettyjä autoja. Ne pyrkivät hoitamaan kaunistelematta auton tarkoitusta, eli siirtämään ihmisiä ja tavaroita paikasta toiseen tehokkaasti ilman turhaa hienostelua. Tosin myönnettäköön, että Lodgy Stepway ottaa pienen harha-askeleen maastohenkisillä ulkonäkömausteillaan.
Daciat ovat tunnetusti suunniteltu haastaviin olosuhteisiin ja kestämään kovaakin käyttöä. Tämän vuoksi autoissa hyödynnetään jo muissa autoissa testattua tekniikkaa, joskin viime vuosina Daciatkin ovat saaneet osakseen nykypäivän mausteita kuten turbokoneet ja koskesnäytölliset multimediajärjestelmät.
Tästä huolimatta Dacioiden suurin kilpailutekijä, eli edullinen hinta, on onnistuttu säilyttämään. Hintaero kokoluokaltaan kilpailevien uusien autojen kohdalla on jopa niin suuri, että käytännössä pahimmat kilpailijat ovat käytettyjä autoja. Näihin verrattuna Dacian kilpailutekijänä on muun muassa uuden auton takuu, joka tuo luonnollisesti omaa turvaansa autoiluun.
Toki hintataso myös näkyy autossa. Materiaaleissa on tyylikkyyden sijaan keskitytty kestävyyteen, mikä tarkoittaa käytännössä kovaa muovia kaikkialla. Viimeistelyn laatu on hintatason mukaista ja esimerkiksi takapenkkejä käännellessä vastaan tulevat verhoilun alta löytyvät istuinpehmusteet sekä lattiamattojen epämääräiset leikkaukset.
Dacia Lodgy Stepway ei tarjoa viimeisintä teknologiaa tai varustelumahdollisuuksia, mutta sitä tuskin kukaan autolta odottaakaan. Jos etsinnässä on tyylin ja imagon sijaan hyvän hinta-tilasuhteen tarjoava uusi auto, kannattaa Lodgya ehdottomasti käydä vilkaisemassa.
MIKÄ Dacian tila-auton maastomaustettu versio.
KENELLE Edullista tilaa tarvitsevalle.
AJETTAVUUS Daciat on suunniteltu haastaviin oloihin ja heikkoihin tieolosuhteisiin. Tämän seurauksena maavaraa on runsaasti ja alla pyörivät suhteellisen korkeaprofiiliset renkaat. Ajettavuus ei ole kovin tarkkaa, mutta mukavuus on kohdallaan. Lodgy hämmästyttää myös näppäryydellään ja kaupungissa hyvä näkyvyys helpottaa ajamista.
SUORITUSKYKY Renaultilta peräisin oleva 116-hevosvoimainen kolmisylinterinen turbomoottori on huima hyppy edelliseen vapaasti hengittävään moottoriin verrattuna. Vääntöalue alkaa kiitettävän alhaalta, mutta kunnolla liikkeelle pääsee kunhan moottoria uskaltaa kierrättää. Yläkierroksille sijoittuvan vetoalueen vuoksi vaihteita saa käyttää aktiivisesti, mikä ei varsinaisesti ole suuri ilo epämääräisen vaihteensiirron ja kaukana sijaitsevan vaihdekepin vuoksi.
TILAT Ohjaamoa leimaa yksinkertaisuus. Renaulteista tuttu mittaristo on selkeä ja keskikonsolista löytyy kosketusnäytön lisäksi ilmastoinnin säätimet. Kuljettajan paikalla ergonomia ei täysin vakuuta, ja suurin miinus tulee puuttuvasta ratin etäisyyssäädöstä. Lodgy on Dacian malliston suurin auto seitsemällä istuinpaikallaan. Saman kokoluokan autoihin verrattuna kolmas penkkirivi tarjoaa yllättävän hyvin tilaa myös täysikasvuiselle, mutta reisituki jää valitettavan vähäiseksi kahdella taaemmalla istuinrivillä.
MALLISTO Dacian mallistot ovat varsin yksinkertaisia eikä Lodgy tee siihen poikkeusta. Auto on saatavilla koeajotun moottorin lisäksi 109-hevosvoimaisella turbodieselillä. Perusmalli kulkee nimellä Laureate, joka pitää sisällään käytännössä kaiken tarvittavan kuten ilmastoinnin, radion sekä vakionopeunsäätimen. Iso osa lisävarustelistalle jäävistä varusteista tuleekin sitten käytännössä varustepakettina toimivan Stepway-nimen mukana. 1 000 euron lisähintaan saa maastohenkiset ulkopuolen mausteet, isommat vanteet, kosketusnäytöllisen ja navigoinnin sisältävän multimediajärjestelmän sekä takapysäköintitutkan. Lisävarustelistalta jää vielä poimittavaksi metalliväri, alumiinivanteet ja peruutuskamera.
Dacia Logy Stepway TCe 115
Polttomoottori 1 197 cm3, R3 turbo
Teho 85 kW (116 hv) / 4 500 r/min
Vääntö 190 Nm / 1 750 r/min
Vaihteisto 5-vaihteinen manuaali
Vetotapa Etuveto
0-100 km/h 10,6 s
Huippunopeus 179 km/h
EU-kulutus 5,6 l/100 km
CO2-päästöt 128 g/km
Mitat Pituus 4 522 mm, leveys 1 767 mm, korkeus 1 661 mm, akseliväli 2 810 mm
Omamassa 1 280 kg
Perävaunumassa jarruin 1 400 kg
Tavaratila 207-2 617 l
Galleria
Kuvat: Mikko Autio
Teknavin tv-ohjelman 14. tuotantokauden uudet jaksot maanantaisin kello 22.35 MTV3-kanavalla.