Korkeampi istuma-asento ja muhkea ulkomuoto puhuttelevat autoilijoita. Honda CR-V on yksi katumaasturi-segmentin tienraivaajista.
Tykkäsimme
- Mukavuudesta
- Maasto-ominaisuuksista
Emme tykänneet
- Vaihteiston pitkistä välityksistä
Hinta alkaen 32 246 € (2WD)
Koeajoauto 49 390 €
Honda CR-V on katumaasturiksi yleinen näky Suomen teillä. Se on ollut vuosikaudet yksi luokkansa suosituimmista malleista edellisten sukupolvien varsin suppeasta mallitarjonnasta huolimatta. Vasta muutama vuosi sitten mallistoon saatiin dieselin ja automaatin yhdistelmä, jonka otimme myös testiin.
Katumaasturit puhuttelevat ihmisiä paitsi ulkonäöllään, myös vaivattomuudellaan. Korkeammalla sijaitsevalle penkille on helppo istahtaa, ja ylhäältä näkee liikenteen tapahtumat paremmin. Honda tarjoaa myös hyvät tilat ja muunneltavuuden. Korkeus ja massiivisuus tuovat myös turvaa, puhumattakaan nelivetoisuuden tuomasta vaivattomuudesta taas näin talven lähestyessä.
Dieselmoottorit puolestaan ovat olleet suosiossa isoissa autoissa vahvojen vääntöominaisuuksien ansiosta. Näin on myös Hondan nykyisen dieselin kohdalla, vaikka iskutilavuutta moottorissa onkin vain 1,6 litraa. Kahden turbon avulla huipputehoa saadaan 118 kilowattia (160 hv) ja vääntö asettuu lukemaan 350 newtonmetriä. Näiden lukemien turvin ja 9-portaisen automaattivaihteiston siivittämän arkinen matkanteko on varsin vaivatonta.
Urheilulliseksi suorituskykyä ei voi kuitenkaan kuvailla, ja moottorin viimeisin terävyys jää puuttumaan. Osasyyllinen on myös vaihteisto, joka ei aina ole tehtäviensä tasalla ja vaihdot viipyvät hieman turhan pitkään. Lisäksi 9-portaisen automaatin viimeisimpien vaihteiden välitykset ovat niin pitkiä, ettei niille tule käyttöä millään Suomen nopeuksilla.
Ajettavuutensa osalta CR-V lunastaa vankan ulkonäön synnyttämät odotukset. Ohjaus on tehostettu varsin kevyeksi, mikä tekee osaltaan kaupunkipyörittelystä miellyttävän vaivatonta. Maantielle suunnatessa alustan mukavuus pääsee oikeuksiinsa. Eteneminen on vakaata, mutta miellyttävän pehmeää, ja kokonaisuus on hyvin balanssissa. Myös melutaso pysyy suhteellisen alhaisena, mikä ei ole isompienkaan autojen parissa itsestäänselvää nykypäivänä.
Miellyttävien maantieominaisuuksien lisäksi nykyaikaiset katumaasturit ovat varsin kyvykkäitä maaston puolella. Harva niistä joutuu koskaan osoittamaan maastokykyjään, ja ensimmäinen rajoittava tekijä onkin usein maavara. Piipahdimme CR-V:llä myös maaston puolella, jossa sen nelivetojärjestelmä osoitti toimivuutensa. Esimerkiksi ristiriipuntatilanteessa järjestelmä ohjaa vedon tehokkaasti maassa oleville pyörille, ja eteneminen jatkuu sivistyneesti. Oikeisiin maastoautoihin verrattuna eroa syntyy maavaran lisäksi joustovaroista. Useimmille mökkiteille CR-V on kuitenkin enemmän kuin riittävä.
Kokonaisuutena Honda CR-V tarjoaa helposti lähestyttävän ja vaivattoman kulkupelin arkeen. Yli 20 vuoden ikään ja neljänteen sukupolveen ehtineen mallisarjan menestykselle siis löytyy edelleen hyvä perusteet.
Honda CR-V on Risto Virtasen testissä Teknavin 12. tuotantokauden 6. jaksossa. Ohjelman ensiesitys on keskiviikkona 2.11. kello 22.45 MTV3-kanavalla, ja uusinta nähdään samalla kanavalla lauantaina 5.10. kello 18.00.
Honda CR-V 1,6 i-DTEC 4WD AT
Moottori 1 597 cm3, R4 biturbodiesel
Teho 118 kW (160 hv) 4 000 r/min
Vääntö 350 Nm / 2 000 r/min
Vaihteisto 9-vaihteinen automaatti
Vetotapa Kytkeytyvä neliveto
0-100 km/h 10,2 s
Huippunopeus 197 km/h
EU-kulutus 5,3 l/100 km
CO2-päästöt 139 g/km
Mitat Pituus 4 605 mm, leveys 1 820 mm, korkeus 1 685 mm, akseliväli 2 630 mm
Omamassa 1 724 kg
Perävaunumassa jarruin 1 500 kg
Tavaratila 589-1 669 l
Galleria
Kuvat: Mikko Autio