Koeajo: Mercedes GLC Off Road Engineering -paketti – oikeasti maastoon tehty

Julkaistu 31.07.2015 18:39
Toimittajan kuva

Vesa Eskola

toimitus@teknavi.fi

Arabiemiraateissa asuville voi suositella uutta GLC:tä off road -varustepaketilla. Suomessa oikeilla autoilla leikkimiseen tarkoitettuja hiekkalaatikkoja on valitettavasti vähemmän.

Tykkäsimme

  • GLC muuttuu off road -varusteilla oikeaksi maasturiksi

Emme tykänneet

  • houkutus kokeilla auton rajoja kasvaa, joka todennäköisesti tarkoittaa vähintään naarmuja autoon

Uuden GLC-Mercedeksen kansainvälisillä lehdistöajoilla Strassbourgin ympäristössä pääsimme myös testaamaan auton etenemiskykyä haastavammassa maastossa.

GLC on aina nelivetoinen, ja veto on kiinteä 45/55 jaolla. Tämä riittänee useimmille. Teräsjousin auton maavara on kuitenkin ”vain” 18,1 senttiä, joka ei ole hankalassa paikassa kovin paljon. Ilmajousilla varustettu Off Road Engineering -paketti nostaa maavaraa heti kaksi senttiä ja maksimissaan maavara saadaan 22,7 senttiin.

Lisäksi off road -pakettiin kuuluvat alustasuoja ja alamäkihidastin – sekä viisi maastoajoon räätälöityä ajo-ohjelmaa. Slippery on suunnattu mutapainin ja lumikenttien ystäville. Off Road nostaa auton alustaa 1,5 senttiä ja on suunniteltu helpohkoon maastoon. Incline on erityisesti nousuihin tehty ohjelma, ja sekin nostaa alustaa 1,5 sentillä. Todella hankaliin paikkoihin eli kiinni jäämiseen auttaa Rockin Assist, joka nostaa maavaraa viidellä sentillä, antaa renkaiden sutia enemmän sekä heijaa autoa automaattisesti. Viimeinen ajo-ohjelma on Trailer, joka auttaa maastoon peräkärryä vieviä.

Lyhyellä maastoradalla käy nopeasti selväksi, että GLC menee niin pahoihin paikkoihin, että harvalla riittää tähän edes sisu. Off Road Engineering -paketilla GLC:n lähestymiskulma on yli 30 astetta, joka on ”katumaastureiden” luokassa kova luku. Ylityskulma on 19,7 astetta ja jättökulma 24,8 astetta. Autolla voi ajaa myös melko jyrkkää rinnettä niin kallellaan, etteivät matkustajat pysy enää istuimillaan ilman kiinnipitämistä.

Ja koska kysessä on kallis auto, maastoajoon kuuluu myös tekninen hifistely. Ohjaamossa voi seurata keskusnäytöltä kuinka jyrkkää rinnettä noustaan. Lisäksi kameroiden avulla nähdään reaaliaikainen 360-asteinen kuva auton ympäristöstä, ja kuski näkee myös suoraan pyörien ohjauskulmat. Tämä on erityisen kätevää etenkin jyrkkää rinnettä noustessa, sillä tuulilasin läpi näkyy lähellä huippua vain taivas.

Kokemus on avartava. GLC on off road -herkuin ehta maasturi. Se on sitten eri asia, kuinka moni vie yli 60 000 euroa maksavan auton maastoon.

Lue uuden GLC:n laajempi koeajo täältä: Koeajo: Mercedes GLC – täsmäisku välimaastoon

Galleria

Tuoreimmat aiheesta

Autot