Koeajo: Mercedes-Benz GLC – luokkansa sivistynein katumaasturi

Julkaistu 04.11.2015 21:30
Toimittajan kuva

Mikko Autio

mikko.autio@teknavi.fi

@mikkoau

Mercedes-Benz muutti malliensa nimeämispolitiikkaa keväällä. Aiemmin GLK-nimellä tunnettu kompakti katumaasturi kulkee jatkossa nimellä GLC.

Hinta alkaen 59 365 €

Katumaasturien suosio kasvaa jatkuvasti. Maasturimaisuuden lisäksi asiakkaat odottavat entistä hienostuneempaa olemusta ja siihen toiveeseen Mercedeksen uusi GLC vastaa kilpailijoitaan paremmin.

Auto on huomattavasti edeltävää mallia pyöreämmin muotoiltu. GLK:n kulmikkuus muistutti jossain määrin legendaarista G-sarjalaista ja sillä oli varmasti kannattajansa. Nykyinen muotokieli puolestaan vastaa hyvin Mercedeksen nykylinjaa. Ensivaikutelma ei ulkonäön suhteen tee kovin mieleenpainuvaa vaikutelmaa, mutta onneksi asiat muuttuvat sisälle astuttaessa.

Sisätilat ovat kuin suoraan C-sarjalaisesta. Yleisilme on klassisen kaunis ja ergonomia on hyvä. Korkea ja leveä keskikonsoli jakaa ohjaamon selkeästi kahtia, mikä rajoittaa tilantuntua. Tilaa on kuitenkin riittävästi hyvän ajoasennon saamiseksi.

Sisätilojen vanhentunein elementti on auttamatta multimediajärjestelmien ja navigaattorin ohjaamiseen tarkoitettu Command-järjestelmä. Sen suurin häiritsevä tekijä on viipyily nappien painamisen ja järjestelmän reagoinnin välillä.

Liikkeellelähdön jälkeen huomio kuitenkin kiinnittyy muihin asioihin. Auto on todella hiljainen, se etenee pehmeästi niellen kaikki tien töyssyt todella nöyrästi. Tässä on selkeästi apua off-road-paketin myötä aavistuksen vakiota korkeammasta alusta ja hillityn kokoisesta rengastuksesta. Mukavuudesta huolimatta ajettavuus on erittäin jämäkkää ja tarkkaa. Jos vakioalustan ja off-road-alusta väliltä on vaikea valita, löytyy GLC:een lisävarustelistalta ainoa autona luokassaan myös ilmajousitus.

Myös voimalinja toimii, kuten olettaa sopii. Uusi yhdeksänportainen vaihteisto hoitaa vaihtamisen huomaamattomasti ja nopeasti. Kierrokset pysyvät kaikissa tilanteissa hillittyinä ja matka-ajossa suurimmat vaihteet laskevat merkittävästi kulutusta, joka maantiepainotteisen koeajon aikana asettui ajotietokoneen oman ilmoittaman mukaan 6,5 l/100 km paikkeille.

Suurimman vaikutuksen Mercedeksen kompaktimaasturissa kuitenkin tekevät aktiiviset kuljettajaa avustavat järjestelmät. Aktiivinen vakionopeudensäädin yhdistettynä aktiiviseen kaistallapitoavustimeen toimivat ylivoimaisella mukavuudella ja tarkkuudella kilpailijoihin verrattuna. Ne herättävät uskoa automaattiseen autoiluun ainakin maanteillä, sillä GLC:n järjestelmät toimivat koeajon aikana virheettä. Tämän lisäksi mukavuutta ja turvallisuutta tuovat hyvin toimivat automaattiset ja mukautuvat ajovalot, kuolleenkulmanvaroitin sekä vireysavustin.

Uusi GLC on pakattu täyteen Mercedeksen uusinta tekniikkaa. Se vakuuttaa aluksi mukavuudellaan ja tutustumisen jälkeen kaikilla kuljettajaa avustavilla ominaisuuksillaan. Suurin kiinnostusta rajoittava tekijä on hieman lattean näköinen ulkonäkö.

Galleria

Tykkäsimme

  • Alustasta
  • Hiljaisuudesta
  • Voimalinjasta
  • Avustinjärjestelmistä

Emme tykänneet

  • Lisävarustehinnoittelusta
  • Vaatimattomasta muotoilusta
  • Command-järjestelmän vanhanaikaisuudesta

MIKÄ Mercedeksen uudelleen nimetty keskikokoluokan maasturi

KENELLE GLC on monikäyttöinen auto, jonka hankintaa rajoittanee eniten hinta. Ominaisuuksiensa puolesta se sopii yhtä hyvin pitkien matkojen taittamiseen kuin täysipäiväiseen perhe-elämään.

AJETTAVUUS Koeajossa ollut GLC oli varustettu off-road-paketilla, minkä myötä maavaraa on hieman vakiota enemmän. Tämä ei kuitenkaan tunnu heikentävän ajo-ominaisuuksia. Kyyti on erittäin mukavaa, eikä auto kallistele vauhdikkaammissakaan kaarteissa liikoja. Ohjaus on tarkka ja suuntavakaus tekee matka-ajosta vaivatonta.

SUORITUSKYKY Koeajossa ollut 170 hevosvoimainen turbodiesel liikuttaa kompaktia katumaasturi täysin riittävällä innolla. Käytännön ajotilanteissa ei tule tunnetta tehonpuutteesta ja yhdeksänportainen vaihteisto huolehtii kierrosten sopivuudesta ajotilanteeseen.

TILAT GLC on kasvanut edeltäjäänsä verrattuna. Sisätilat ovat tyylillisesti pitkälti yhtenevät nykyisen C-sarjalaisen kanssa ja tilojen suhteen auto riittää hyvin perhekäyttöön. Kulku takapenkille on hieman haasteellista korkean ja jyrkästi taakse nousevan kynnyksen takia.

MALLISTO GLC on aina nelivetoinen ja sen myynti alkaa kahdella dieselillä (220 d ja 250 d) sekä yhdellä bensamallilla (250). Kaikkien näiden mallien hinta on muutaman tuhannen euron sisällä toisistaan. Suomen mallisto täydentyy ensi vuonna mielenkiintoisella kokonaisteholtaan yli 300 hevosvoimaisella GLC 350 e -hybridimallilla.

Galleria

Mercedes-Benz GLC 220 d 4Matic
Moottori 2 143 cm3, R4 biturbodiesel
Teho 125 kW (170 hv) 3 000 - 4 200 r/min
Vääntö 400 Nm / 1 400 - 2 800 r/min
Vaihteisto 9-vaihteinen automaatti
0-100 km/h 8,3 s
Huippunopeus 210 km/h
EU-kulutus 5,0 l/100 km
CO2-päästöt 129 g/km
Mitat Pituus 4 656 mm, leveys 1 890 mm, korkeus 1 639 mm, akseliväli 2 873 mm
Omamassa 1 845 kg
Tavaratila 550-1 600 l

Kuvat: Mikko Autio

Tuoreimmat aiheesta

Mercedes-Benz