Mercedeksen E-luokan farmari on sedanin ohella käsite automaailmassa. Kuudennen sukupolven T-versio pelaa sen tutuilla vahvuuksilla: avarilla tiloilla ja matkustusmukavuudella.
Tykkäsimme
- matkustamisen mukavuudesta
- aistikkaasta ohjaamosta
- avarista tiloista
- hiljaisista ja taloudellisista moottoreista
Emme tykänneet
- todellinen mukavuus vaatii todellisia sijoituksia
- kun auto valitsee kaikilla herkuilla, valikoissa selaaminen saa pään särkemään
Suomeen lokakuu 2016
Hinta alk. 56 523 €
Elämä voi olla helpon mukavaa. Takana on pari tuntia ajoa uudella E-luokan farmarilla, ja matkustamossa vallitsee seesteinen tyytyväisyys. Sen paremmin kuski kuin etumatkustajakaan ei keksi mitään valittamisen aihetta. Tällaista on viihtyisä matkan taittaminen parhaimmillaan.
Lehdistön koeajoon annetut versiot on ladattu tietysti täyteen herkkuja, eli vakiona olevan taka-akselin lisäksi myös etuakseli ottaa tien epätasaisuudet lentävän maton pehmeydellä. Lisäksi sinänsä jo kuiskaavan hiljaisen auton melutasoa on vaimennettu vielä lisää akustiikkapaketilla. Kaukana on kavala ulkomaailma häiritsevine meluineen.
Teknavi on ajanut ja kirjoittanut E-luokan sedanista jo useamman jutun, joten auton tekniikasta ja ajettavuudesta voi lukea tämän jutun perässä olevista linkeistä.
Teknisesti farmari on kuitenkin lähes yhteneväinen sedanin kanssa, eikä ajettavuudessakaan sen suurempaa eroa ole. Tässä jutussa keskitytään tavaratilaan eli farmarin vahvuuksiin.
Mercedes on pitäytynyt ilahduttavasti melko pystysuorassa takalasissa, eli autosta ei ole yritetty rakentaa viistolla perällä lifestyle-farmaria. Tämä tarkoittaa sitä, ettei tavaratilaa ole uhrattu muotoilun alttarille.
Tavaratilan verho nousee automaattisesti pois tieltä sähköisesti avautuvan takaluukun mukana, mikä on kädet täynnä autoa lähestyvälle elämää kovasti helpottava tekijä.
Verhon alta paljastuva tavaratila on erittäin selkeän muotoinen, joten tavaroiden lastaaminen kyytiin on helppoa. Mercedeksen mukaan Eemelin takakonttiin mahtuu jopa eurokokoinen tavaralava, sillä tilalla on leveyttä pyöränkoteloiden välissä 110 senttiä.
Tavaratilan laajentaminen on sekin lastenleikkiä. Takaistuinten selkänojat kaatuvat nurin joko tavaratilan sivuilla olevista vivuista tai takaistuimien reunoilta. Takapenkit taittuvat myös kumoon aina kolmessa osassa. Pieni asia, mutta tuo tavaratilan käytettävyyteen yhden ylimääräisen lisäelementin. Takaistuinten selkänojassa on myös kallistuksen säätö, jonka avulla selkänojat saadaan melko pystyyn. Tämä kasvattaa tavaratilan vetoisuutta vielä 30 litralla.
Tavaratilaa paljon käyttävät saattavat harkita vielä 465 euron hintaista Easy-Pack-kiinnitysjärjestelmää, jonka mukana tulevat kiskot tavaratilan sivulle sekä näille kiskoille suunnitellut kiinnikkeet. Niiden avulla tila voidaan jakaa tangolla kahtia tai tavaratilan reunoille voidaan sitoa tavaroita leveillä nauhoilla. Ne kaikki helpottavat tavaroiden paikallaan pysymistä, kun kontti ei ole lastattu aivan täyteen. Tavaratilan verhon pidikkeeseen on integroitu myös verkko, jonka saa nostettua ylös kattoon suojaamaan matkustamoa tavaratilasta mahdollisesti onnettomuudessa sinkoutuvilta irtotavaroilta.
Koeajoauton moottorina oli Suomen hinnat alkaen -versio (toistaiseksi) eli kaksilitrainen ja 184-hevosvoimainen diesel. Se on vahva, taloudellinen ja aivan riittävän tehokas. Sen hinta perusvarustein on noin 56 500 euroa. Silmäily E-luokan useamman A4:n pituiseen lisävarustehinnastoon saa kuitenkin haluamaan lisää. Tarjolla on niin paljon auton turvallisuutta, mukavuutta ja tyylikkyyttä parantavia herkkuja, että houkutus piirtää rasteja sinne kasvaa todella suureksi. Laskin nopeasti päässäni, että minulle ruksit maksaisivat nopeasti noin 15 000 euroa. Kalliiksi käy, mutta elämä on.
Mercedes-Benz E 220 d T A
Moottori 1 950 cm3, 4-syl. diesel
Teho 143 kW (194 hv) / 3 800 r/min
Vääntö 400 Nm / 1 600-2 800 r/min
0-100 km/h 7,7 s.
Huippunopeus 235 km/h
EU-kulutus 4,2 l/100 km
CO2-päästöt 109 g/km
Mitat Pituus 4 933 mm, leveys 1 852 mm, korkeus 1 475 mm, akseliväli 2 939 mm
Omamassa 1 780 kg
Tavaratila 640-1 820 l
---
Lue myös:
Koeajossa uusi E-sarjalainen – Mercedeksen S-luokka joutui teknisen kehityksen uhriksi
Koeajossa E–Mercedeksen ladattava hybridi – 2,1 litraa sadalla kilometrillä
E-sarjaan uudet moottorit – päästörajat tiukkenevat, onko dieseleillä tulevaisuutta?
Mercedeksen automaattinen pysäköintitoiminto – turhaa kikkailua vai tarpeellinen varuste?