Suomen suosituimman keskikokoisen crossoverin Qashqain uudistus kiihdytti entisestään mallin suosiota. Alkuvuoden ensirekisteröintien perusteella kärkipään paikka pysyy ja samalla selvä kaula kilpailijoihin.
Hinta alkaen 23 091 €
Koeajoauton hinta 30 482 €
Tykkäsimme
- Muotoilusta
- Ajomukavuudesta
- Taloudellisuudesta
Emme tykänneet
- Navigaattorin epäloogisuudesta
- Ohjauksen tunnottomuudesta
Johdonmukaisesti markkinoita hallitseva Nissan Qashqai uudistui harkitusti, tarkoituksenmukaisesti ja hillitysti. Sen hyvyyksiä edustavat edelleen monipuolisuus ja soveltuvuus monelle. Lisäksi pienet muutokset tehtiin asiakaspalautteiden perusteella osoitukseksi asiakastyytyväisyyden tärkeydestä.
Qashqai puhuttelee suomalaisia monella osa-alueella. Taloudellisuus, ajomukavuus, alhainen melutaso ja soveltuvuus elämän eri vaiheisiin perustelevat hankinnan järkevyyttä. Sen käsiteltävyys ei ole harvoin esiintyvissä ääritilanteissa välttämättä luokkansa parhaita, mutta kokonaisuutena paketti on varsin pätevä.
Qashqain muutoksissa on keskitytty laadukkuuden ja turvallisuuden parannuksiin. Pienet ulkoiset muutokset ovat niin huomaamattomia, ettei niihin tietämättä osaa edes kiinnittää huomiota. Turvallisuusvarusteiden parannukset on laajennettu tunnistamaan jalankulkijat ja kuolleen kulman tutkavahtia on tarkennettu. Manuaalivaihteisten mallien uusi Auto Hold auttaa mäkilähdöissä pitäen auton paikallaan enintään kolme minuuttia, jonka jälkeen seisontajarru kytkeytyy automaatisesti päälle. Ulkomaan koeajossa hämmennystä herättänyt näytön pinnan herkkyys auringonvalon heijastavuudelle ei osoittautunut huomattavaksi ongelmaksi pohjolan pimeydessä. Navigaattorin opastus jää välillä hieman jälkeen, jolloin ajokäyttäytyminen risteyksissä saattaa vaikuttaa sekavalta.
Yksi suosikkimallin menestyksen salaisuuksista on ollut sen oikea ajoitus. Kun Qashqai saapui ensimmäisen kerran markkinoille vuonna 2007, sen ei tarvinnut kilpailla paikastaan. Yhtenä luokkansa käytännällisimpänä crossoverina sen kilpailijat eivät olleet vielä heränneet tulevaan korkeampien automallien aaltoon. Crossovermallien mittapuuna Qashqai onkin jo ehtinyt muodostaa pätevän historian ja lunastaa paikkansa luotettavuudessa.
MIKÄ Euroopan ja Suomen suosituin crossover-malli Nissan Qashqai.
KENELLE Pätevä ja useimmille soveltuva crossover-malli.
AJETTAVUUS Mukavuuspainotteinen Qashqai ei tarjoa luokkansa terävintä ajettavuutta. Ohjaustuntuma on edeltäjän tavoin hyvin kevyt eikä tuntuma tiehen välity ohjaamoon kovin tarkasti. Uudistuksien suunnittelutyössä painopiste on selvästi ajamisen helppoudessa, matalassa melutasossa ja tärinöiden vaimennusten parannuksissa.
SUORITUSKYKY 115 hevosvoimaisen moottorin suorituskyky riittää hyvin nopeampaankin etenemiseen pienillä vaihteenvaihdoilla. Kireyttä moottoriääniin tulee kuitenkin kovemmissa nopeuksissa. Alhaisimmat päästöarvot löytyvät 110 hevosvoimaisen dieselmallin 99 gramman hiilidioksidilukemista. Jos dieselmoottori ei kuitenkaan tule kysymykseen, tarjoaa myös bensiinivoimanlähteet maltillisia, alkaen 129 gramman päästölukemia. Koeajossa ollut 115 hevosvoimainen 1,2-litrainen turbomoottori on suunniteltu alunperin yhteistyössa Renaultin kanssa ja Nissan ilmoittaa virittäneensä sen Qashqaita varten. Voimanlähde vastaa suorituskyvyltään vanhaa 1,6-litraista vapaastihengittävää moottoria, mutta kulutukseltaan moottori on 10 grammaa sekä 0,6 litraa säästeliäämpi.
TILAT Qashqain tiloissa ei ole tapahtunut muutosta malliuudistuksen yhteydessä. Auto soveltuu hyvin harrastavalle pariskunnalle, pikkuperheelle, koiraperheelle, mökkeilijälle, veneilijälle tai muuten vain korkeampaa perusautoa etsivälle. 18 senttimetrin maavara helpottaa paitsi ajamista huonommilla tieosuuksilla myös auton hallittavuutta ahtaissa paikoissa. Lisäksi autoon kulkeminen on vaivattomampaa, ja työkorkeus ergonomisempi esimerkiksi lasten, koirien tai tavaroiden lastaamiseen. Lisäksi auton sisustus on täynnä erilaisia säilytyslokeroita. Tavaratilan saa muutettua 18 eri kombinaatioon tilantarpeen ja kuljetettavien tavaroiden mukaan.
MALLISTO Qashqain moottorivalikoima pysyy toistaiseksi ennallaan. Päästöt lähtevät 99 grammasta kilometriä kohden, jolloin kyseessä on 1,5-litrainen 110 hevosvoimainen dieselmoottori. Suomen markkinoiden myydyin versio, 1,2-litrainen bensiinimoottorin ja manuaalivaihteiston yhdistelmä on saatavilla myös automaattina. Tehokkaampaa 1,6-litraista bensiinimoottoria ei saa kuin manuaalivaihteisena. Dieselpuolella saatavilla on 1,5-litrainen sekä 1,6-litrainen voimanlähde, joista isomman saa myös automaattina sekä neliveto-manuaalina. Valmistaja panostaa sähköistymiseen ainakin toistaiseksi vain pienen Leafin ja kahden tila-auton kohdalla. Suosituimpien mallien kohdalla painostus sähköversion saatavuuteen kasvaa kuitenkin jatkuvasti.
Nissan Qashqai DIG-T 115 Tekna 2WD 6M/T
Polttomoottori 1 197 cm3, R4 turbo
Teho 85 kW (115 hv) / 4 500 r/min
Vääntö 190 Nm / 2 000 r/min
Vaihteisto 6-vaihteinen manuaali
Vetotapa Etuveto
0-100 km/h 10,6 s
Huippunopeus 185 km/h
EU-kulutus 5,8 l/100 km
CO2-päästöt 133 g/km
Mitat Pituus 4 380 mm, leveys 1 806 mm, korkeus 1 590 mm, akseliväli 2 646 mm
Omamassa 1 350 kg
Perävaunumassa jarruin 1 200 kg
Tavaratila 430 l
Maavara 180 mm
Galleria
Kuvat: Mia Pelttari
Lue myös:
Koeajossa suomalaisten suosikkimalli – Nissan Qashqai täytti 10 vuotta ja uudistui
Uudistunut Qashqai sai hinnat – kestosuosikki lähtee kaupasta 23 091 eurolla
Qashqai rikkoo ennätyksiä – eniten valmistettu Nissan Euroopassa