Kalle Rovanperän päätös olla puolustamatta maailmanmestaruuttaan kaudella 2024 kismittää monia, mutta yksi hyväkin puoli siitä löytyy. Luvassa voi nimittäin olla mielenkiintoisin mestaruustaistelu vuosikymmeniin, kirjoittaa MTV Urheilun Mikko Hyytiä.
Rallin maailmanmestaruudesta ajaa tällä kaudella lähtökohtaisesti kolme kuljettajaa, sillä Toyotan Elfyn Evans sekä Hyundain Thierry Neuville ja Ott Tänak ovat täysin eri kaliiperia kuin Toyotan toinen täyden kauden kuljettaja Takamoto Katsuta tai M-Sportin kaksikko Adrien Fourmaux–Grégoire Munster.
Osittaisella ohjelmalla kauteen lähtevän Kalle Rovanperän ei kaiken järjen mukaan pitäisi mestaruuskamppailuun yltää, ellei hän sitten innostu loppukaudesta ajamaan enemmän kisoja kuin oli alun perin tarkoitus.
Suomalaisnäkökulmasta Rovanperän päätös on tietysti valitettava, mutta lajia ajatellen se tuo alkavaan kauteen täysin uutta puhtia. Vaikka paras on poissa, vaatimustaso on silti korkealla. Kilpailu kärkisijoista on nykyaikana kovempaa kuin koskaan.
Mestarikandidaatit Evans, Neuville ja Tänak ovat olleet suoritustasoltaan kutkuttavan lähellä toisiaan – olkoonkin, että Tänakin kohdalla on syytä ottaa huomioon viime vuosi M-Sport Fordin ratissa.
Kahden viime kauden 26 osakilpailussa eniten pisteitä keräsi Neuville, kaikkiaan 382. Tänakin saldo oli 379 ja Evansin 350. Voitoilla mitattuna ykkönen oli Tänak (5) ennen Neuvillea (4) ja Evansia (3). Palkintosijoja sai eniten Neuville (13) ennen Tänakia (12) ja Evansia (11). Neuville ajoi myös enemmän (74) pohja-aikoja kuin Tänak (71) tai Evans (55).
Huomionarvoista on, että Evans on ajanut omat pohja-aikansa verrattain kovavauhtisella tiellä, keskimäärin 109,2 kilometrin keskituntivauhdilla. Tänakin (101,5 km/h) ja Neuvillen (100,9 km/h) vastaavat lukemat ovat huomattavasti lähempänä kaikkien kahden viime kauden aikana ajettujen erikoiskokeiden keskiarvoa (102,5 km/h). Hyundai-kaksikolla voisi siis kuvitella olevan etulyöntiasema ainakin kauden hitaammissa ralleissa.
Kolmikon keskimääräiset erot pohja-aikaan ovat nekin hyvin lähellä toisiaan, kuten alla olevasta taulukosta ilmenee.
Neuvillen, Tänakin ja Evansin tilastot Rally1-autojen aikakaudelta (2022–23):
kuljettaja: | talli(t): | pisteet: | voitot: | palkintosijat: | pohja-ajat: | ero (s/km) pohja-aikaan keskimäärin: |
Thierry Neuville | Hyundai | 382 | 4 | 13 | 74 | 0,27 |
Ott Tänak | Hyundai / M-Sport | 379 | 5 | 12 | 71 | 0,32 |
Elfyn Evans | Toyota | 350 | 3 | 11 | 55 | 0,30 |
Odotusarvoa nostaa lisäksi se, että uusi pistejärjestelmä tullee tasoittamaan kuljettajien välisiä eroja ainakin jossain määrin. Keskeyttämisestä ei rangaista enää niin kuin aiemmin, kunhan vain pääsee sunnuntaina viivalle. Myös Rovanperän ja Sébastien Ogierin mukanaolo yksittäisten rallien kärkitaistelussa tulee tasaamaan pistejakaumaa mestariehdokkaiden välillä – ainakin sillä oletuksella, että Toyota-kaksikko pystyy keräämään hyviltä lähtöpaikoilta tuhdin kasan lauantaipisteitä.
LUE MYÖS: Kommentti: Tässä on kohutun MM-ralliuudistuksen käsittämättömin yksityiskohta – lajipäättäjät pelkäävät Kalle Rovanperää?
Näistä asetelmista on melko todennäköistä, että mestaruustaistelu venyy aina kauden viimeiseen osakilpailuun saakka, jopa niin, että kaikki kolme mestariksi tyrkyllä olevaa kuljettajaa ovat yhä täysillä mukana. Viimeisten 30 vuoden aikana näin on käynyt vain kahdesti, ja edellisestä kerrasta tuli marraskuussa kuluneeksi jo 20 vuotta.
Vuonna 2003 Walesiin mentäessä MM-sarjan kärkinelikko mahtui viiden pisteen sisään, kun tarjolla oli kymmenen pistettä kilpailua kohden. Vuonna 2001 sijoja yksi ja neljä erotti yhdeksän pistettä.
Näiden vuosien jälkeenkin on toki nähty (2011, 2018, 2020) tilanteita, joissa useammalla kuin kahdella kuskilla on ollut vielä viimeisessä osakilpailussa laskennallinen mahdollisuus mestariksi, mutta erot olivat niin suuria, että käytännössä jännitystä riitti enää kahden kuljettajan välille.
Jos sitä nyt riittää kaikille kolmelle, Tänakin kurssi kohoaa entisestään. Vuoden 2019 MM-titteli on varsinkin kovissa paikoissa lyömätön voimavara.