Kommentti: Kalle Rovanperän kaikissa voitoissa toistuu sama kaava – huomautukset suomalaisesta on viimeistään nyt syytä ottaa vakavasti

Kun Kalle Rovanperä voittaa, muilla ei ole perusvauhdin puolesta juuri nokan koputtamista. Jatkuvat taivastelut Toyotan suomalaistähden iästä on kuitenkin syytä unohtaa, kirjoittaa MTV Urheilun Mikko Hyytiä.

Kroatiassa uransa neljännen MM-rallivoiton saavuttaneesta Rovanperästä tuli vasta historian neljäs suomalaiskuljettaja, joka on yltänyt ykkössijaan soralla, lumella ja puhtaassa asfalttikisassa. Ulkomaalaiskuljettajat mukaan luettuna Rovanperän edeltäjiä oli tässä tilastossa vain kahdeksan.

Juttu jatkuu videon alla. 

Rovanperän ainoa kauneusvirhe Kroatiassa tuli toiseksi viimeisellä erikoiskokeella, kun Ott Tänak piipahti paremman rengasvalinnan avittamana kilpailun kärjessä. Tätä lukuun ottamatta Rovanperä miehitti ykkössijaa lähdöstä maaliin.

Kun Rovanperän tähänastisia MM-rallivoittoja tarkastelee, pistää silmään, että hän on ollut niissä kaikissa sanalla sanoen vakuuttava.

Rovanperän voittamissa kilpailuissa on ajettu yhteensä 75 erikoiskoetta, ja Rovanperä on ollut kisan kärjessä niistä 64:llä. Pohja-aikoja on 30.

Niillä 11 erikoiskokeella, joilla Rovanperä ei ole ollut kisan kärjessä, hänen eronsa kilpailua johtavaan kuljettajaan on ollut keskimäärin 1,4 sekuntia ja enimmilläänkin vain 8,9 sekuntia.

On totta, että Kroatiassa Rovanperä sai suuresti apua olosuhteista. Perjantaina ensimmäisenä kuljettajana reitille startannut suomalainen oli sateiden vuoksi aamupäivällä ainoa, joka sai ajaa puhtaalla tiellä. Tulevan voiton perusta luotiin näillä pikataipaleilla.

Mutta se, että Rovanperä sai lähteä pätkille ensimmäisenä,  ei ollut sattumaa. Hän oli itse ansainnut lähtöpaikkansa sijoittumalla neljänneksi Monte Carlossa ja voittamalla Ruotsissa sekä johtamalla näin MM-sarjaa.

Ja harvassa ovat ne, jotka pystyisivät nyt nähdyistä lähtökohdista vastaavaan vetoon kuin Rovanperä koko rallin viimeisellä erikoiskokeella.

Kokemus on muutakin kuin vuosirenkaita

Lokakuussa 2000 syntyneestä Rovanperästä puhuttaessa on käytännössä aina korostettu hänen ikäänsä. Tämä on sikäli ymmärrettävää, että MM-rallipiireissä ei ole vuosikymmenten saatossa totuttu näkemään parikymppisiä kuljettajia kärkikahinoissa.

Lukuisat asiantuntijat ovat kuitenkin alusta asti huomauttaneet, että Rovanperä on veistetty täysin eri puusta kuin kukaan ennen häntä eikä hänen kohdallaan ole tämän vuoksi mitään syytä keskittyä vain iästä kertovaan lukemaan 21.

Huomattavasti kuvaavampia lukemia ovat 42 ja 90.

Näistä ensin mainittu on Rovanperän tällä hetkellä ajamien MM-rallien lukumäärä, jälkimmäinen taas kaikkien Rovanperän ajamien rallien – siis muidenkin kuin MM-rallien – lukumäärä*.

Tällä kokemuksella Rovanperällä on nyt tilillään kaikkiaan neljä MM-rallivoittoa, yksi kakkossija ja kaksi kolmossijaa.

Vertailun vuoksi: vuosien 1988 ja 1989 maailmanmestarilla Miki Biasionilla oli 42 MM-rallin jälkeen 14 voittoa, viisi kakkossijaa, neljä kolmossijaa ja molemmat MM-tittelinsä. Nelinkertainen maailmanmestari Juha Kankkunen oli hänkin 42 MM-rallin jälkeen saavuttanut seitsemän voittoa, neljä kakkossijaa, kolme kolmssijaa ja kaksi ensimmäistä MM-titteliään.

Tässä tullaan paitsi MM-rallissa tapahtuneeseen muutokseen myös siihen, miten poikkeuksellisesta tapauksesta Rovanperän kohdalla puhutaan.

Takavuosina kuljettajilla oli varsinkin uransa alkuvaiheessa tapana valikoida ohjelmaansa sellaisia itselleen hyvin soveltuvia kilpailuja, joissa heillä oli mahdollisuus menestyä ja antaa näin näyttöjä paitsi yhteistyökumppaneita myös tehdastalleja varten.

Jo likimain 15 vuoden ajan auton ratissa viihtyneellä Rovanperällä ei ole ollut missään vaiheessa uraansa tarvetta moiseen. Hän on ollut lahjakas, hänellä on ollut riittävästi rahaa taustallaan, ja hänen markkina-arvonsa on ollut alusta asti huipussaan. Ei ole ollut tarvetta hakea pikavoittoja, vaan uraa on voitu rakentaa pitkällä tähtäimellä eteenpäin.

Kun 16-vuotias nuorukainen viisi vuotta sitten ajoi kisoja Italian asfaltilla, sieltä ei lähdetty hakemaan voittoja – eikä niitä saatukaan – mutta silloin tehty työ asfalttiajamisen eteen kantoi viimeistään nyt Kroatiassa hedelmää.

Koko uransa 90 rallistartilla 21-vuotias Rovanperä on kokemuksen puolesta itse asiassa hyvin lähellä sitä, missä esimerkiksi Tommi Mäkinen ja Sébastien Loeb olivat yhtä monen MM-rallin jälkeen: 32-vuotiaalla Mäkisellä oli  vuoteen 1996 mennessä koko uralla ajettuja kisoja kaksi ja 30-vuotiaalla Loebilla vuoteen 2004 mennessä yksi vähemmän kuin Rovanperällä nyt.

Ikä on tunnetusti vain numero, ja kuten esimerkiksi tämän jutun yläreunassa olevalta videolta ilmenee, rallissa kokemus on jotain ihan muuta.

Tilastot 42:n ajetun MM-rallin jälkeen:

kuljettaja:voitot:kakkossijat:kolmossijat:ikä:ralleja yht.*muuta:

Miki Biasion

14

5

4

32

100

2 mestaruutta

Carlos Sainz

10

7

5

30

122

1 mestaruus

Walter Röhrl

8

3

1

34

135

1 mestaruus

Juha Kankkunen

7

4

3

30

67

2 mestaruutta

Sébastien Loeb

6

5

1

30

89

1. mestaruuskausi

Sébastien Ogier

6

3

4

27

72

Colin McRae

6

3

3

27

132

1 mestaruus

Tommi Mäkinen

6

2

0

32

88

1 mestaruus

Kalle Rovanperä

4

1

2

21

90

Marcus Grönholm

3

2

0

32

107

1. mestaruuskausi

Mukana ovat Rovanperän lisäksi kaikki vähintään kaksi MM-titteliä voittaneet kuljettajat sekä historian toistaiseksi nuorin maailmanmestari Colin McRae.

* Rallien lukumäärä on laskettu ewrc-results.comin tilastojen pohjalta. Mukana ovat siis MM-rallien lisäksi myös muut kuljettajan ajamat rallikilpailut.

Lue myös:

    Uusimmat