Joillakin ihmisillä näyttää olevan sellainen käsitys historiasta, että poistamalla patsaat puistoista historiaa voisi muuttaa – tai ainakin sen voisi piilottaa. Emme me voi muuttaa historiaa lainkaan, piilottaminen on huijaamista. Patsas voi olla ”parhaimmillaan” karmea muistutus historiasta, kirjoittaa kommentissaan MTV Uutisten toimittaja Kari Pyrhönen.
Jos joku katsoo, että suomalaisen kaupungin puistossa seisova Lenin-patsas edustaa tänä päivänä Leninin politiikalle kumartelua, kannattaisi opiskella YYA:n ja Neuvostoliiton historia uudestaan – tai ehkä ensi kertaa.
Olen hiukan naureskellen seurannut kotikaupunkini Kotkan piehtarointia Lenin-patsaansa ympärillä. Siinähän se on tönöttänyt kotikatuni puistossa 42 vuotta. Yhtä tuttua arkipäivää kuin tuolloin viereisen leikkipuiston partaveden tuoksuiset spurgut, jotka olivat Neuvostoliittoa vastaan taistelleita sotaveteraaneja.
"Näin naapurissa – ja kohta vissiin meilläkin"
Virolaisen (eikun neuvostoliittolaisen) kuvanveistäjän takoma pää rahdattiin Kotkaan 1979 ystävyyskaupunki Tallinnan lahjoituksena. Kotka oli silloin vahva aatteiden kaupunki, Taisto Sinisalon vähemmistökommunistien ja demarien tanner.
Patsasta vastapäätä sijaitsi Järjestötalo. Sen edessä seisoi useana iltana pitkä rivi Lada- ja Moskvitsh -merkkisiä autoa. Taistolaiset olivat taas kokoontuneet. Meitä nuoria, jotka emme olleet liittyneet kommarinuoriin, nauratti. Yle-radiosta tuli Näin naapurissa. Meille se oli ”Näin naapurissa – ja kohta vissiin meilläkin”.
Elin tuossa punaisessa kaupungissa läpi umpisuomettuneen 1970-luvun. Se oli parasta lapsuutta ja nuoruutta. Rokki soi – ja pressa oli ikuinen Kekkonen. Aikuiset olivat kuulemma itään rähmällään, mutta Juice Leskinen ei. YYA suojeli patsasta.
Lenin-patsaan poisto kotikadultani ei ole näihin päiviin saakka ollut huomionarvoinen puheenaihe. Kyllähän Vladimir Iljitsille ilkuttiin ja joku kaatoi joskus hänen päähänsä punaiseksi värjättyä venelakkaa.
Putinhan ei Leninistä edes pidä
Nyt kun Venäjä kävi brutaalisti Ukrainan kimppuun, yhtäkkiä on huomattu, että mitäs tuon paholaisen päälle nyt pitäisi tehdä. Leninillä on kovin vähän tekemistä Putinin järjettömyyksien kanssa ja Putinhan ei Leninistä edes pidä. Ei sitten yhtään.
Putinin mukaan Lenin on itse asiassa syyllinen Ukrainan sotaan, koska tämä bolsevikki salli Ukrainassa heräävän kansallistunteen. Tosin Ukrainan ”itsenäisyys” Venäjän vallankumouksen jälkeen oli vain lyhyt huokaus. Putinin mukaan itsenäistä Ukrainaa ei siis ole koskaan ollutkaan, vaan se on osa Venäjää, historiaa ja sielua.
No lipsauttihan ”Vileeni” meillekin itsenäisyyden vallankumouksen melskeessä. Suomi oli kuin salavihkaa kehittänyt autonomiaansa täysiveriseksi kansallisvaltioksi. Poliitikkomme käyttivät taitavasti bolsevikkien vallankumousta hyväkseen. He saivat Leninin uskomaan, että olemme täysillä ”vähemmistökansallisuutena” mukana levittämässä sosialistista vallankumousta – kunhan päästätte irti.
Putin ei ole muistutellut tästä Leninin ”virheestä”. Onneksemme.
Kotkalaiset, älkää lähtekö Turun tielle
Kotkassa erityisesti kokoomus on äänekkäästi vaatinut Lenin-patsaan ”hirttämistä”. Ei kuulemma kuulu puolueen ideologiaan. Leninin vallankumouksen ”tapetaan vastustajat” -ideologia ei kuulu Suomessa minkään puolueen ideologiaan. Mutta jos historiaa aletaan säätää jonkun puolueen ”oppien” mukaan, jälki on yleensä rumaa. Jossain sitä kutsutaan jopa totalitarismiksi.
Kokoomuksen kannattaisi muuten muistaa, että Venäjän oikeistolaiset monarkistit vastustivat loppuun saakka Suomen itsenäistymistä.
Kotkalaiset, älkää lähtekö Turun tielle. Jättäkää historia rauhaan – ja paikoilleen puistoon. Ja muistakaan, että virolainen kuvanveistäjä Matti Varik takoi Kotkalle yksikätisen Leninin. Sen täytyi olla piruilua.
Ja jos oikein ahdistaa, annetaan rangaistus. Laitetaan aita ympärille ja aitaan lappu: Vanki, ei saa ruokkia.
Lue myös: Helsinki siirtää venäläisten lahjoittaman patsaan varastoon – tilalle jalkakäytävä
Katso myös uutisvideo kesältä 2020: Useissa maissa mielenosoittajat haluavat pois historialliset patsaat, jotka yhdistetään rasismiin, orjuuteen tai imperialismiin
1:57