Ensimmäiset tiedot Ferrarin tulevan kauden F1-autosta kertovat ainakin sen, ettei italialaistiimissä olla lannistuttu viime vuoden pettymyksistä. Niistä on pyritty ottamaan opiksi.
Vuoden 2017 Ferrarista on tihkunut viime päivien aikana monia mielenkiintoisia yksityiskohtia. Kehitystä on luvassa niin moottorin ja voimansiirron, auton muotoilun kuin jousituksenkin osalta. Näistä mielenkiintoisimmalta vaikuttavat voimayksikön uudistukset.
Useat medialähteet Italiasta ja Britanniasta tietävät kertoa, että Ferrarin uudessa myllyssä pyritään nimenomaan parantamaan polttomoottorin ja energiaa kierrättävien elektronisten osien yhteispeliä. Turbon lämpöenergiaa hyödyntävän MGU-H:n parannuksilla moottori saa lisäbuustia ja samalla turbon toimintavarmuus paranee. Tiimin huhutaan lisäksi satsaavan alihankkija Mahlen uudenlaiseen multijet-sytytysjärjestelmään, jonka myötä moottorin palotilassa olisi useampi bensan suorasuihkutuksen suutin.
Vuoden 2016 autossaan Ferrari pyrki tavoittamaan Mercedeksen etumatkaa – tai jopa ohittamaan saksalaisvalmistajan – moottoritehojen rintamalla järjestelemällä voimayksikköään radikaalista uudelleen. Poikkeuksellisen kapealla vaihdelaatikolla haettiin aerodynaamista hyötyä, mikä näkyikin auton peräpään virtaviivaisuudessa, mutta kauden mittaan laatikot poksahtelivat useaan otteeseen varsinkin Sebastian Vettelin autossa. Näin ollen Ferrarin kerrotaan palaavan vaihdelaatikon osalta perinteisempään ratkaisuun, vaikkakin laatikon mittasuhteiden odotetaan pysyvän sääntöjen pakosta suunnilleen samana.
Kesällä teknisen johtajan tehtävät vastaanottanut Mattia Binotto on tunnettu edeltäjästään James Allisonista poiketen moottorimiehenä, joten on tällä rintamalla lupa odottaa isoja muutoksia. Moottoritehoissa tavoitellaan Bernie Ecclestonen haaveileman 1000 hevosvoiman saavuttamista.
Jousituksessa Ferrarin odotetaan kopioivan menestysreseptin Mercedeksen autosta, jonka salaisuudet alkoivat viime kauden aikana pikku hiljaa avautua muillekin tiimeille. Kansainvälinen autoliitto FIA kielsi vuonna 2014 toistensa kanssa yhteydessä olleet etu- ja takajouset, mutta Mercedes jatkoi muiden tallien vihastukseksi järjestelmän soveltamista niin, että periaate säilyi samana, mutta yhteys akselien välillä katkaistiin. Lisäksi Mersun jousitukselle on saanut huomattavasti lisätilaa kekseliään huoltoluukun ansiosta. Tämä paljastui muille talleille vasta loppupuolella kautta 2016, joten kilpailijat eivät ehtineet nostaa kissaa pöydälle kieltääkseen ratkaisun seuraavan vuoden autoista.
Vuosi sitten Ferrari seurasi muita talleja luopuen lopulta vetotankojousituksesta työntötankojousiin. Tätä on pidetty yhtenä selityksenä Kimi Räikkösen vuonna 2016 selvästi parantuneelle vauhdillle.
Aerodynamiikan osalta alkukaudesta tulee erittäin mielenkiintoinen, sillä vapautuvat säännöt saattavat tuoda talvitesteihin varsin paljon toisistaan poikkeavia suunnitelmia. Ferrarinkin tuulitunnelissa on huhujen mukaan puuhattu melko huomiota herättävien ratkaisujen kanssa, mutta yksityiskohdat ovat vielä pysyneet salassa.
Uusia sääntöjä tulkittaessa on povattu jopa viime vuosikymmenen vaihteen erikoisuuden, hainevää muistuttavien moottorikatteiden paluuta joissain autoissa. Kyseinen hirvitys nähtiin myös Ferrarin autossa vuosina 2008-10.
Ferrari esittelee toistaiseksi nimeämättömän autonsa Fioranon radalla 24. helmikuuta. Kolme päivää sen jälkeen F1-kausi 2017 käynnistyy Barcelonan ensimmäisillä talvitesteillä.
Lähteet: La Gazzetta dello Sport, Autosport, Motorsport.com, Auto Motor und Sport ja Grandprix247.com