Koodauslähettiläs: Tästä syystä jo 6-vuotiaiden lasten pitäisi oppia koodaamaan – "ei niin, että ne hupparipojat Piilaaksossa päättävät"

7:40img
Julkaistu 29.08.2018 16:30

Petra Sundell

petra.sundell@mtv.fi

Huomenta Suomessa keskusteltiin keskiviikkoaamuna tekoälystä ja sen luomista mahdollisuuksista. Katso keskustelu yllä olevalta videolta!

Tekoälyn maailmaan liittyy vielä monia pelkoja ja ennakkoluuloja. Tekoälyn pelätään vievän työt, muodostavan eettisiä ongelmia ja muuttuvan jopa liian älykkääksi.

Lastenkirjailija ja koodauslähettiläs Linda Liukas toivoo, että tekoäly tulisi tutuksi lapsille jo pienestä pitäen helposti lähestyttävällä tavalla.

LUE MYÖS: Miten tekoäly muuttaa työelämää, viekö se lopulta luovatkin työt? "Ensimmäistä kertaa maailman historiassa ollaan tilanteessa..."

– Viime kesänä pieni lontoolainen poika tuli sanomaan minulle, että "Linda, mitä minä teen, kun koneet vievät kaikki työpaikat". Aika paljon lapset ottavat meidän aikuisten pelkoja, ja minusta lapsilla on kuitenkin oikeus suhtautua tulevaisuuteen optimistisesti ja pragmaattisesti, hän sanoo Huomenta Suomessa.

Tekoälyn kehittämiseen kaivataan monenlaisia ihmisiä

Liukkaan mukaan on tärkeää, että lapset oppivat koodaamaan, sillä nämä ajattelevat luovasti, millaisia ongelmia tekoälyn avulla voidaan korjata.

– Se on ehkä se syy, miksi teen tätä työtä. Tarvitsemme lisää diversiteettiä siihen, että millaisia ongelmia me korjataan teknologian avulla, eikä vaan niin, että ne hupparipojat Piilaaksossa päättävät, mitkä asiat maailmassa paranevat, Liukas tykittää.

Liukas kertoo pelkäävänsä, että tekoälystä tulee maailma, joka on vielä eksklusiivisempi kuin ohjelmoinnin ja koodaamisen maailma.

Estetään vinoumat ja ennakkoluulot

Samalla hän pelkää, että automaatisaation edetessä koneille opetetaan vinoumia ja ennakkoluuloja.

LUE MYÖS: "Piilaakso on eettisesti hukassa" – Googlen huima tekoäly kohtasi valtavasti kritiikkiä, yhtiö tekee olennaisen muutoksen

– Kirjassanikin on harjoitus, jossa koneelle on annettu viisi esimerkkiä kissoista, jotka kaikki on harmaita, ja kone oppii ennakkoluulon, että kaikki kissat ovat harmaita. Mutta siellä on myös sellainen esimerkki, että kone oppii sellaisen ennakkoluulon, että kaikki naiset ovat sairaanhoitajia, Liukas kuvailee.

– Mitä enemmän me automatisoidaan asioita, sitä varmempia meidän pitää olla siitä, että koneen opetusaineisto on mahdollisimman monipuolista ja poikkitieteellistä, ja osallistaa mahdollisimman monenlaisia lapsia. Siksi pitää aloittaa 6-vuotiaana.

Myös eettisen puolen kannalta tärkeää

Myös etiikan kannalta on Liukkaan mukaan tärkeää, että mahdollisimman moni ihminen on mukana tekoälyn kehittämisessä.

Lapsien on tärkeä ymmärtää, että esimerkiksi itseajavat autot eivät ole taikaa, vaan ne perustuvat logiikkaan ja lopulta ihmisten päätöksiin ja moraalisiin arvoihin.

– Mitä moniäänisempi joukko meillä on keskustelemassa, että miten tällaisissa tilanteissa toimitaan, ei vain kapeasti rajattu jengi, sitä parempi päätöksiä me pystymme tekemään, Liukas sanoo.

Liukkaan mukaan ohjelmoinnillista ajattelua voi aloittaa harjoittamaan jo viisivuotiaana, sillä siinä on hänen mukaansa vain kyse ongelman pilkkomisesta osiin ja selkeiden ohjeiden antamisesta tietokoneelle oikeassa järjestyksessä.

Onko tekoäly uhka ihmisille? Voimmeko koskaan valmistaa ihmisen aivoja koneen avulla? Mitä Liukas itse odottaa tekoälyn kehittyessä? Katso yllä oleva video! ​​​​​​​

Tuoreimmat aiheesta

Tekoäly