Tieto- ja viestintäteknologiaa aletaan opettaa laaja-alaisesti kaikissa peruskouluissa.
Matematiikassa aletaan opettaa erikseen ohjelmien koodausta. Tavoitteena on tehdä tieto- ja viestintäteknologiasta jokamiehen kansalaistaito.
Tavoitteena on myös ehkäistä hakkerointia ja kasvattaa mediaturvallisuutta. Taitavat ohjelmoijat pääsevät koulussa näyttämään kykyjään.
Peruskoulu siirtyy vuoden 2016 opetussuunnitelmassa uuteen aikakauteen, jossa opettaja- ja luokkahuonokeskeinen oppimisympäristö muuttuu yhteisölliseksi ja oppilaskeskeiseksi. Monet alan toimijat pitävät muutosta peruskoulun suurimpana muutoksena.
Espoon Viherkallion koulu edelläkävijänä
Peruskouluissa tietotekniikka- ja viestintäteknologia on ollut yleensä rajattuna tiettyyn atk-luokkaan ja tuntiin. Nyt se otetaan mukaan koko koulutyöhön laaja-alaisesti eri aineisiin osana oppimisen mekanismia. Enää ei siis ole opettajan harrastuneisuudesta kiinni, käytetäänkö sitä.
Espoon Viherkallion koulussa tieto- ja viestintätekniikka on jo nyt läsnä koko koulupäivässä. Koulu on muuttanut toimintakulttuurinsa niin, että tietotekniikkaa voidaan käyttää aina, jos se on tarpeen. Kaikilla on henkilökohtaiset tabletit, joilla voi vaikka ohjelmoida itse oppimispelejä.
– Se on hauskaa. Tällä voi tehdä matikan tehtäviä, kodua (ohjelma, jolla voi koodata pelejä) ja etsiä vaikka tietoa tuolta googlesta, kertoo Viherlaakson koulun kolmasluokkalainen Helmi Hyvärinen.
Uudistuksen tavoitteena ei ole opettaa tiettyjä ohjelmia, alustoja ja palveluita. Tavoitteena on hyödyntää uuden teknologian antamat mahdollisuudet kriittisesti.
Opettajille ja kouluille apua
Kouluilla on edessään toimintakulttuurin muutos, johon alan toimijat ovat lähteneet mukaan. Microsoftilla on koulujen ja kuntien kanssa monivuotinen Oppimisen Pohjantähti ohjelma, jossa autetaan alan toimijoita muutoksessa.
– Tämä ohjelma auttaa kuntia ja kouluja kiteyttämään sen vision, miltä se opetussuunnitelma juuri heidän koulussaan tulisi näyttämään, summaa Microsoftin digitaalisen oppimisen strategian johtaja Kati Tiainen.
Tiainen käyttää kuulemaansa vertauskuvaa koulusta. Koulu on nyt kuin lentokone, jossa istutaan penkkiin, kiinnitetään turvavyö ja sammutetaan digitaaliset laitteet. Siitä on päästävä eroon. Oppimisympäristöä on laajennettava luokasta koulun muihinkin tiloihin ja digitekniikka otettava käyttöön.
Viherkallion koulun kokemusten mukaan ensin on mullistettava luokkahuoneajattelu. Koko työyhteisö pitää saada mukaan.
– Meillä toimintakulttuuri muutettiin ensin. Luokkien ovet on auki, ei työskennellä pelkästään opettajajohtoisesti vaan lähdetään koneen kanssa liikeelle. Koko koulu on se oppimisympäristö, kertoo Viherkallion koulun rehtori Mikko Leppänen.
– Opettajilla on tutkimusten mukaan halu olla mukana muutoksessa. Nyt pitää pitää huolta siitä, että kaikki opettajat saavat tarvitsemaansa lisäkoulutusta ja tukea muutoksessa, korostaa Tiainen.