Kun oppilaat pääsevät purkamaan itseään tuntien välissä, keskittymiskyky paranee ja kiusaaminenkin vähenee. Tässä yksinkertaistettuna Vantaan Ylästön alakoulun resepti viihtyvyyden parantamiseksi. Koulussa on meneillään projekti, jonka tuloksena koulussa siirrytään pelkästään liikuntakäyttöisiin tiloihin. Tämä tarkoittaa jo nyt muun muassa sitä, että käytävillä voi kiipeillä, juosta temppurataa ja hakata nyrkkeilysäkkiä. Löytyypä koulusta vapaasti käytössä oleva painimolskikin.
– Oppilaat, joilla on ollut koulussa vaikeaa, ovat saaneet purkaa energiaansa nyrkkeilemällä. Näyttää, että heidän osaltaan koulumenestys on selkeästi parantunut. Kun nyrkki menee vähän pitkälle, toki hanskat kädessä, ja kaveriin sattuu, niin toinen on pahoillaan siitä. Se on empatiaa, sanoo koulun rehtori Erkki Tulkki.
Rehtorin mukaan hyvinvointi on lisääntynyt ja vaikuttanut koulussa jaksamiseen. Hyvinvointihankkeeseen kuuluu paljon muutakin kuin liikunta.
– Teemme todella monipuolisesti erilaisia harjoitteita. Annamme oppilaille suoria toimintamalleja erilaisiin tilanteisiin, teemme erilaisia leikkejä, näytelmiä, draamaa ja pelejä. Opettelemme myös ihan normaaleja kaveritaitoja ja yhdessä toimimista, sanoo luokanopettaja Petteri Avonius.
Uudistus koskee kaikkia oppilaita, mutta entä ne vaikutukset. Hankkeita tulee ja menee. Onko hanke todella vähentänyt kiusaamista?
– Kyllä mielestäni on. Kun yhteishenki luokassa on parantunut ja oppilaat uskaltavat enemmän kertoa, mitä heille kuuluu, miten heillä menee. He ovat oppineet ottamaan paremmin toisensa huomioon, mutta myös se, että lapset uskaltavat helposti kertoa opettajalle ja käsitellä omat asiat fiksusti, Avonius jatkaa.
Varmistetaan asia vielä oppilailta. Oletteko huomanneet, että oikeasti jotkut kiusaajat ovat lopettaneet kiusaamisen?
– Kyllä uskon. Ja ainakin se on vähentynyt näiden ansiosta, sanoo liikuntavälitunnilta tavoitettu kuudennella luokalla oleva Heikki Huhtamäki.
Kiusaaminen yhä tiukassa
Kiusaamista toki yhä on. MTV Uutisten opettajille suunnatun kyselyn mukaan miltei neljä kymmenestä (38%) alakoulun opettajasta kohtaa koulussaan oppilaiden välistä kiusaamista viikottain. Suoranaista väkivaltaa näkee joka viides (23%) alakoulun opettaja joka viikko. Yläkoulun osalta kiusaaminen näkyy vähemmän. Joka viides (21%) kohtaa koulukiusaamista viikottain - väkivaltaista kiusaamista vain 2 prosenttia vastaajista. Joko yläkoulussa kiusataan alakoulua vähemmän tai sitten se on paremmin piilossa.
Tulkki muistuttaa, että koulukiusaaminen on kasvavissa lapsissa tiukassa.
– Kovin helposti epä-älyllistetään tämä koulukiusaamiskäsite. Niin kauan kun on ihmisiä, jotka pitävät itseään muita parempina ja toisaalta ihmisiä joilla on huono itsetunto, niin on koulukiusaamista. Koko ajan sen eteen tehdään töitä. Joskus onnistutaan paremmin, joskus huonommin, mutta koskaan ei anneta periksi.