Yli 90 prosenttia suomalaisista altistui vuonna 2021 verkko- tai puhelinhuijaukselle, ja joka kymmenes vastaaja kertoi tulleensa huijatuksi.
Tieto ilmenee Elisan ja IROResearchin teettämästä kyselytutkimuksesta, johon vastasi 1000 suomalaista.
Yleisimmät kanavat, joissa kyberhuijauksiin törmättiin, olivat sähköposti ja puhelin. Yli 70 prosenttia on saanut huijausviestejä sähköpostin välityksellä, ja 57 prosenttia on altistunut huijaukselle puhelimen kautta.
Suomalaiset luottavat kotimaisten palvelujen tietoturvallisuuteen. Vastaajista 59 prosenttia luotti kotimaisiin verkkokauppoihin ja yli 80 prosenttia pankkien palveluihin.
Ulkomaisten verkkokauppojen kohdalla luottamus on puolestaan heikkoa. Vain 15 prosenttia vastaajista luottaa siihen, että ne pitävät huolta siitä, etteivät heidän tietonsa valu vääriin käsiin.
Kaksi kolmesta vastaajasta ei usko tunnistavansa kaikkia häneen kohdistuneita verkkohuijauksia.
Ikäryhmien välillä on eroja tietoturvapalveluiden käytössä. 18–24-vuotiaiden ikäryhmästä 65 prosenttia käyttää laitteissaan tietoturvapalveluita, siinä missä yli 65-vuotiaista 91 prosenttia kertoo suojanneensa laitteensa tietoturvapalveluiden avulla.