Mainokselle huomautus laihan kehonkuvan ihannoinnista

Sanomatalo Helsingissä 27. toukokuuta 2013.
Kuvituskuva. Neuvoston mukaan Helsingin Sanomien etusivulla julkaistu Storytelin mainos horjutti nuorten myönteistä asennetta ja elämäntapaa.
Julkaistu 24.06.2024 15:29

MTV UUTISET – STT

Neuvoston mukaan mainos oli omiaan aiheuttamaan tarpeetonta huolta erityisesti nuorten naisten ja tyttöjen omaan kehonkuvaan liittyen.

Mainonnan eettinen neuvosto (MEN) on antanut huomautuksen laihaa kehonkuvaa ihannoivalle mainokselle.

Suoratoistopalvelu Storytel ja sen mainoksen etusivullaan julkaissut Helsingin Sanomat saivat huomautuksen alaikäisten sosiaalisen epävarmuuden hyväksikäyttämisestä.

Neuvoston mukaan mainoksessa oli isokokoinen ilmaisu "Jeesus tykkää laihoista tytöistä". Neuvosto katsoi, että väittämämuotoista provokatiivista ilmaisua oli käytetty markkinoinnin tehokeinona hyvän tavan vastaisesti.

Neuvoston mukaan mainoksen suurikokoinen ilmaisu kohdistui nuoriin, jotka ovat korostuneen kiinnostuneita omasta kehostaan ja ulkoisesta olemuksestaan.

– Markkinoinnissa alaikäisten sosiaalisen epävarmuuden hyväksikäyttäminen on hyvän tavan vastaista, neuvoston tiedotteessa sanotaan.

Neuvoston mukaan mainoksen ilmaisu oli tulkittavissa laihaa kehonkuvaa ihannoivaksi, koska mainoksesta ei välittömästi ilmennyt, että kyse oli teoksen nimestä. Neuvosto katsoi, että mainos oli omiaan aiheuttamaan tarpeetonta huolta nuorten, erityisesti nuorten naisten ja tyttöjen, omaan kehonkuvaan liittyen.

Mainonnan eettinen neuvosto on elinkeinoelämän itsesääntelytoimielin.

Lue myös: Kari Aihinen kokee tulleensa väärinymmärretyksi: "Minä en syrji ketään!"

Tuoreimmat aiheesta

Mainonta