Rallin MM-sarjan alkuperäisestä kilpailukalenterista on peruttu tai siirretty eri syiden vuoksi neljä seuraavaa osakilpailua. Tilanne on tällä hetkellä se, että kausi on jatkumassa vasta heinäkuussa Safari-rallilla, joka on mukana MM-rallikalenterissa ensimmäisen kerran sitten vuoden 2002.
LUE MYÖS: Marcus Grönholm paljastaa: koronakaaos vei suomalaiselta rallilupaukselta ansaitun näytönpaikan, autojätti tuohtui maailmanmestarin puheista – "Mä sain noottia siitä"
Vaikka Safari-rallin formaatti on muuttunut lähes täysin siitä, mistä kilpailu on saavuttanut legendaarisen maineensa, kyseessä on kuitenkin se sama tuhansien tarinoiden Safari, jonka jokaisesta vuosikerrasta riittäisi melkoisesti kerrottavaa.
Yksi vähintäänkin hämmentävä hetki nähtiin vuonna 2002 Peugeot'n ranskalaiskuljettajan Gilles Panizzin ja Subarulla kurvailleen argentiinalaisen Roberto Sanchezin välillä.
Kyseessä oli Panizzin ensimmäinen kerta kenialaisilla savanniteillä, eikä ralli toden totta alkanut hänen kannaltaan hyvin. Panizzi jäi rallin avanneella 112 kilometrin mittaisella pikataipaleella Sanchezin taakse jumiin, kun argentiinalaiskuljettaja ei reagoinut helikopterin kehotuksiin väistää takana tullutta ranskalaista.
Kahden auton junassa edellä ajanut Subaru nosti ilmaan paksun pölypilven, eikä Panizzi nähnyt juuri eteensä. Panizzi roikkui Sanchezin takana kymmenen minuutin ajan, ja kun hän viimein lähti yrittämään ohitusta, eteen sattui kivi, joka rikkoi hänen renkaansa.
Edessä oli renkaanvaihto, jonka jälkeen Panizzi sai ajaa tovin rauhassa. Ek:n loppupuolella eteen ilmestyi kuitenkin tuttu Subaru, ja tällä kertaa Panizzi joutui kurvailemaan Sacnhezin takana loppuun asti.
Panizzi hävisi kärjelle heti rallin alkajaisiksi 26 minuuttia, eikä hän ollut alkuunkaan tyytyväinen. Kun Sacnhez pysäytti autonsa ek-maalissa, Panizzi ja hänen kartanlukijana toiminut veljensä Hervé pysähtyivät argentiinalaisen taakse.
Muun muassa Youtubesta löytyvältä videolta ilmenee, miten veljekset ampaisivat salamana selvittämään asiaa Sanchezin kanssa. Tunteet olivat kuitenkin hieman liian pinnassa. Panizzit kävivät käsiksi Sancheziin ja yrittivät repiä tätä ulos autosta. Muut paikalla olleet rauhoittivat tilanteen.
– Menin juttelemaan Roberton kanssa. Panin käteni hänen olkapäälleen jutellakseni hänen kanssaan, ja mekaanikot heittivät minut maahan, Gilles Panizzi selvitti aikeitaan BBC:n mukaan.
Panizzi joutui lopulta keskeyttämään viidennellä erikoiskokeella jousituksen hajottua. Tämä oli kuitenkin hänen murheistaan pienimpiä. FIA lätkäisi ranskalaiselle 50 000 dollarin, nykyrahassa noin 67 000 euron suuruisen sakon epäurheilijamaisesta käytöksestä.
Tulisieluinen kaveri
Kun Panizzin tallikaverina Peugeot'lla vuosina 1999–2003 ajanut Marcus Grönholm kuulee puhuttavan Panizzista ja vuoden 2000 Safarista, kaksinkertainen maailmanmestari naurahtaa makeasti.
Grönholm pääsi näkemään läheltä Panizzin parhaat ja pahimmat hetket.
– Kyllähän ne olivat erikoisia veljeksiä, ihan mukavia kylläkin. Se oli tulisieluinen kaveri, ja veljekset lämmittivät aina toinen toistaan. Ne olivat hauskoja veijareita.
– Englannin kieli oli vähän huonolla tolalla. He ymmärsivät aina välillä väärin, ja sen takia tuli väärinkäsityksiä. Hauskoja veijareita ne olivat, ja minulla ei koskaan ollut ongelmaa heidän kanssaan. Gilles oli aina tosi mukava mulle.
Asfalttispesialisti
Panizzi oli 2000-luvun alussa maailman paras rallikuski asfalttiteillä. Hänen kaikki seitsemän MM-rallivoittoaan ovat kestopinnoitteelta.
Grönholm sanoo hyötyneensä suuresti siitä, että ajoi Panizzin kanssa samassa tallissa.
– Opin ajamaan asfaltilla, kun ajoimme testeissä samaa tietä ja seurasin niiden touhuja. Silloin oli rengasvalinnatkin aika tärkeitä, kun oli vaihtoehtoja paljon enemmän kuin tänä päivänä. Seurasin niitä, ja sain hyvää oppia.
Panizzin veljesten tekemisiä seurasivat suurella mielenkiinnolla myös kilpakumppanit, eivätkä ne tekemiset välttämättä aina kestäneet päivänvaloa.
– He olivat ajaneet paljon niitä Ranskan sarjoja. He olivat kovia poikia harjoittelemaan ja kävivät laittomastikin niitä pätkiä katsomassa. He osasivat jokaisen metrin. Se oli huikeaa, Grönholm sanoo.
Laittomat harjoitukset aiheuttivat Peugeot-tallin sisällä kitkaa vuonna 2000 San Remon MM-rallissa, Italiassa.
Fordilla ajanut Carlos Sainz sanoi tuolloin, ettei hän voi todistaa asiaa mutta tietää, että Panizzi on tutustunut erikoiskokeisiin sääntöjen vastaisesti ennen nuotitusta.
Nämä kommentit välitettiin muiden muassa Panizzin tallikaverille ja maanmiehelle Francois Delecourille, joka kävi hänen kanssaan tiukkaa taistelua rallin voitosta.
– Sillä ei ole väliä, se ei ole minun ongelmani, Delecour totesi.
Ilmeisesti sillä kuitenkin oli väliä, ja Delecourin pinna paloi.
Panizzi oli Peugeot'n tiloissa ruokailemassa urheilujohtaja Jean-Pierre Nicolas’n kanssa, kun Delecour ilmestyi estelyistä huolimatta esittämään asiaansa.
Nicolas komensi kuumana käyneen Delecourin pois, mutta tämä ei ranskalaiskuljettajaa rauhoittanut. Samaan aikaan Panizzi vakuutti olevansa asian kanssa täysin sinut.
– Minulle tämä ei ole ongelma. Nukun yöni hyvin.
Panizzi voitti rallin 16 sekunnin erolla Delecouriin.