Mercedeksen voimanlähdettä käyttävistä autoista on nähty kauden alussa valkoisia pöllähdyksiä, jotka ovat saaneet vilppiepäilyt valloilleen. C Moren asiantuntija Ossi Oikarinen tyrmää epäilykset Mercedeksen mahdollisesta sääntörikkomuksesta.
MAINOS
Koko F1-kausi C Morella!
Britannian GP suorana 31.7.-2.8.
Pe: 2. harjoitukset klo 16.55
La: 3. harjoitukset klo 12.55, aika-ajot klo 15.55, ennakkotunnelmat klo 15.00
Su: Britannian GP klo 16.05, ennakkotunnelmat klo 15.00Kaikki suorat ajolähetykset C More Maxilla ja cmore.fi -suoratoistopalvelussa
LUE MYÖS: Tallipäällikkö kertoo: Racing Pointilla alkoi hurja kuhina, kun Sergio Pérezin koronatesti osoittautui positiiviseksi – varasuunnitelma varmistui vasta aivan viime minuuteilla
LUE MYÖS: Valtteri Bottas sai Mercedekseltä perinpohjaisen selvityksen kahden edellisen kisan virheistä – varaslähdön aiheuttanutta rattia on muutettu
Pöllähdyksiä on pidetty epäilyttävinä, sillä vastaava näky on tullut viime vuosina tutuksi Ferrarin voimanlähteiden kohdalla. Ferrari puolestaan joutui viime vuonna FIAn tutkittavaksi, ja heidän tehonsa ovat romahtaneet sen jälkeen, kun kattojärjestö esitti tutkimusten seurauksena täsmennyksiä voimanlähdettä koskeviin sääntöihin.
Joidenkin spekulaatioiden mukaan Mercedes-voimanlähdettä käyttävät autot polttaisivat sääntöjen vastaisesti öljyä tehon lisäämiseksi. Tallipäällikkö Toto Wolff kiisti nämä spekulaatiot kaksi viikoa sitten Unkarissa, mutta toisaalta itävaltalainen ei osannut – tai halunnut – yksiseliteisesti täsmentää, mistä pöllähdykset johtuvat.
Myös C Moren asiantuntija Ossi Oikarinen on täysin vakuuttunut siitä, etteivät pöllähdykset viittaa vilunkiin.
– Ensinnäkin se tarina, että öljyä poltettaisiin liikaa, on vähän outo. Moottorin huohotusta ei enää viedä imutorvien viereen vaan se poistetaan auton takaosasta, eli sitä kautta siinä öljynpolttamisteoriassa ei ole mitään järkeä. Se, että joku sanoo, että nyt poltetaan öljyä – eihän siinä niin tehdä. Huohotusöljy poistuu auton takaa, Oikarinen sanoi perjantaina Britannian GP:n ensimmäisten harjoitusten yhteydessä.
– Toisaalta jos poltettaisiin öljyä ja sillä haettaisiin lisätehoa tai jotain muuta vastaavaa ja se (pöllähdys) käy vain ensimmäisten kierrosten aikana vähän viileämmällä moottorilla kerran tai kaksi, eihän siitä ole vastaavaa hyötyä. Sitähän pitäisi jatkuvasti polttaa sitä öljyä hyvin pienissä määrin, että siitä voisi edes unelmoida saavansa jotain hyötyä. Tuollainen yksi pöllähdys – ei siitä ole mitään hyötyä.
Oikarinen ei varsinaisesti ole yllättänyt, että öljynpolttamisteoria on lähtenyt liikkeelle Max Verstappenin kotimaasta Hollannista, missä entinen F1-kuljettaja Jan Lammers esitti taannoin omat epäilyksensä ääneen.
– Sinänsä vähän kaukaa haettu teoria, mutta ymmärrän hänen motiivinsa siihen, Oikarinen sanoo ja vittaa niin Verstappenin kuin muidenkin hollantilaisten turhautumiseen Mercedeksen jatkuvan ylivoiman edessä.
– Mutta ei siinä käytännössä ole mitään. Kun öljytankki täytetään ja se kerran pölläyttää ennen kuin öljy on kunnolla lämmintä ja se lähtee kunnolla kiertämään, ei sillä ole mitään merkitystä auton suorituskyvyn kannalta.