Mercedeksen tähtenä tuikki Pariisissa kurahelmat saanut E-sarjan farmari. Näin Mercedes lähtee mukaan korotettujen maastofarmareiden kisaan Audi A6 Allroadia ja Volvo V90 Cross Countrya vastaan.
All-Terrain-mallin myynti käynnistyy yhdellä moottoriversiolla, eli 2-litraisella, 194-hevosvoimaisella ja nelisylinterisellä dieselillä. Myöhemmin mallisto täydentynee ainakin vielä V6-dieselillä.
All-Terrain on aina nelivetoinen ja auton vakiovarustukseen kuuluvat ilmajouset, joiden avulla jo muutenkin kolme senttiä E-farmaria korkeampaa maavaraa voidaan nostaa vielä pari senttiä lisää.
Ohjaamon tyyli on puolestaan vähemmän kurahelmamainen, eli kabiini on ylevä ja yhtenäinen tavallisen E-farmarin kanssa.
Ja nyt kun myös Mercedes on lähtenyt mukaan maastofarkkujen kisaan, on mielenkiintoista nähdä, miten BMW reagoi asiaan. Ja mitä tekee Jaguar? XF:stä esitellään pian farmariversio, ja huhuissa myös brittileirissä harkitaan maastomeikkiversion tekemistä.
Tehtaiden into tehdä korotettuja maastureita on helppo ymmärtää. Maastomeikki eli muoviset helmat, uudet puskurit ja vähän korotettu maavaara syntyvät kuitenkin helposti ja edullisesti muutaman sadan euron sijoituksella. Näin autojen kate on yleensä kohdallaan.
Suomeen Mercedes E 220 d All-Terrain saapuu ensi vuoden alkupuolella. Teknavi pääsee auton rattiin heti itsenäisyyspäivän jälkeen Itävallan Alpeilla joulukuun 8.-9. päivä.
Lue myös: Elämä voi olla helppoa ja mukavaa – koeajossa Mercedeksen upouusi E-sarjan farmari