Mercedes-pomo vahvisti Max Verstappenin väitteen todeksi – kertoi myös, miksi Lewis Hamilton ja Valtteri Bottas eivät tienneet asiasta mitään

7.13090973 (1)
xpbimages.com
Julkaistu 14.12.2020 10:54
Toimittajan kuva

Mikko Hyytiä

mikko.hyytia@mtv.fi

Mercedeksen ratatoimintoja johtava Andew Shovlin vahvisti sunnuntaina ajetun Abu Dhabin GP:n jälkeen, että talli ajatti autojaan tehojen puolesta ”konservatiivisimmalla mahdollisella tavalla”.

LUE MYÖS: Valtteri Bottas ja Lewis Hamilton ällistyivät Max Verstappenin väitteestä – "Mitä sinä sanoit moottoristamme?"

LUE MYÖS: Michael Schumacherista paljastus – läheinen ystävä Jean Todt raotti mystistä verhoa

Keskustelu Mercedeksen tehoista lähti käyntiin pian aika-ajojen jälkeen, kun Red Bullin Max Verstappen oli onnistunut lyömään niukasti sekä Valtteri Bottaksen että Lewis Hamiltonin – radalla, jolla Mercedes oli ollut kuusi viime vuotta lyömätön.

Tallipäällikkö Toto Wolff kertoi Mercedeksen säätäneen tehoja alemmas, sillä heidän voimanlähteissään on ollut viime viikkoina ongelmia, erityisesti niiden MGU-K-yksikössä.

Racing Pointin Sergio Pérez keskeytti kaksi viikkoa sitten Bahrainin GP:n kolmossijalta MGU-K:n hajottua, Williamsilla oli perjantaina Abu Dhabissa ongelmia kyseisen yksikön kanssa, ja Pérez joutui mittavasta voimayksikköön tehdystä remontista huolimatta keskeyttämään myös Abu Dhabissa – mitä ilmeisimmin saman vian seurauksena.

Tieto Mercedeksen tilanteesta oli kantautunut Abu Dhabissa myös Verstappenin korviin, joka kilpailun voitettuaan kommentoi asiaa lehdistötilaisuudessa. Vierellä istuneet Bottas ja Hamilton olivat – tai ainakin esittivät olevansa – autuaan tietämättömiä kaikesta.

Shovlin kuitenkin vahvisti, että tehoja oli laskettu myös itse kilpailuun. Toki hän myös lisäsi, että tämän muutoksen vaikutus autojen suorituskykyyn oli niin vähäinen, etteivät kuljettajat välttämättä edes huomanneet koko asiaa.

Shovlinin mukaan Mercedes ei ollut vielä saanut täyttä selvyyttä MGU-K-yksikköä riivaavasta viasta, joten he joutuivat turvautumaan laajamittaisiin toimenpiteisiin välttääkseen ongelmien toistumisen.

– Sen sijaan, että olisimme tarkasti tietoisia ongelmasta, käytimme voimayksikköä tavalla, joka on konservatiivisin mahdollinen. Kun ei täysin tiedä, mistä ongelmat johtuvat, ainoa mahdollisuus on olla varovainen. Tämän vuoksi yritimme hieman keventää voimayksikön taakkaa, Shovlin sanoi Racefans-sivuston mukaan.

– Kuljettajat eivät välttämättä olleet tietoisia. Tämä oli asia, jonka yritimme hoitaa kuntoon taustalla.

Shovlin ei usko, että Mercedes olisi voittanut kilpailua siinäkään tapauksessa, että voimayksikköä olisi käytetty täydellä teholla.

– Muutos oli pieni, ei sellainen, joka vaikuttaisi kilpailun tulokseen. Puhumme huomattavasti pienemmästä erosta kuin kymmenyksestä kierroksella. Se ei ole sellainen ero, joka määrittää, onko ensimmäinen vai toinen.

Tuoreimmat aiheesta

F1