Kun Matt Haughey sai soiton "huolestuneelta asiakaspalvelijalta", hän ei osannut epäillä mitään outoa – ainakaan aluksi.
Video: Facebookissa on levinnyt myös Prisma-huijaus "saastuneiden" käyttäjäprofiilien kautta. Näin se toimii!
Kun Matt Haughey sai kaksi puhelua tuntemattomasta numerosta, hän antoi niiden mennä vastaajaan. Lopulta Haughey kuitenkin soitti takaisin – ja se tuli hänelle kalliiksi, kertoo Krebsonsecurity.com.
Soitti lopulta takaisin outoon numeroon
Haughey soitti lopulta takaisin häntä pommittaneeseen numeroon, koska se muistutti numeroa, jota hänen luottoyhtiönsä yleensä käytti. Haughey ajatteli, että asia voisi olla vakava, jos pankki yrittää tavoittaa häntä.
Poista tämä suosittu sovellus heti tietokoneeltasi – varastaa salaa tietosi ja lähettää ne eteenpäin
Puhelimeen vastasi naisääni, joka kertoi, että Haugheyn kortilla oli tehty kaksi huijaukselta vaikuttavaa ostoa, jotka luottoyhtiö oli estänyt. Kortti oli jäädytetty.
Ääni luki Haugheylle ääneen hänen korttinsa neljä viimeistä numeroa. Ne olivat oikein.
Huijaus-asiakaspalvelija tiesi kotiosoitteenkin
Haughey ilmoitti tarvitsevansa uuden kortin lomamatkaa varten. Yllättäen linjalla ollut nainen vakuutti, että hän voisi käyttää nykyistä korttiaan; yhtiö vain estäisi "oudot" maksut. Kortin jäädyttäminen vaikuttikin olevan väliaikaista.
Haughey huomasi epäilevänsä puhelun aitoutta, mutta oletti, että asiakaspalvelija vain oli joustava ja yritti auttaa häntä.
Soittaja luki Haugheylle ääneen hänen osoitteensa ja pyysi häntä sanomaan äitinsä tyttönimen, jota "tarvittiin varmentamiseen". Haugheyta epäilytti vielä enemmän, mutta hän muisti, että tyttönimeä oli aiemminkin kysytty samanlaisiin tarkoituksiin.
Hälytyskellot soivat, kun PIN-koodia kysyttiin
Lopuksi nainen kysyi vielä kortin takapuolelta löytyvää varmennenumeroa ja PIN-koodia. Syyksi PIN-koodin kysymiselle oli outo: naisen mukaan tarkoitus oli varmistaa, ettei Haughey voisi saada uudestaan samaa koodia.
Näin tunnistat, onko Facebook-sivu huijaus!
Haughey epäröi. Hän pyysi naista toistamaan kysymyksen, koska jokin tuntui olevan vinossa. Lopulta Haughey kuitenkin antoi koodin.
– Oli haluton haastamaan häntä, koska kaikki kävi järkeen. Mutta kun suljin puhelimen ja kerroin tästä ystävälleni, hän sanoi "voi, kaveri, sinua huijattiin juuri, ei tuo voi mitenkään olla totta".
Huijaus paljastui pankissa
Haughey meni välittömästi pankkiinsa. Siellä kävi ilmi, ettei kukaan tiennyt Haugheyn saamasta puhelusta. Puhelussa mainitut oudot tilitapahtumat olivat kuitenkin totta: joku oli käyttänyt yli 3000 dollaria Haugheyn rahoja.
– Ihmiset, joille olen tästä jutellut, sanovat, etteivät he mitenkään menisi tähän halpaan. Mutta kun joku soittaa luotettavasta numerosta ja sanoo olevansa pikkukaupunkisi pankista, ja hän kuulostaa uskomattoman ammattimaiselta, sinäkin kyllä lankeaisit, Haughey vakuuttaa.
Erikoisia soittoja, liian hyviä tarjouksia tai outoja viestejä saadessaan vastaanottajan kannattaisikin olla hyvin hereillä ja muistaa esimerkiksi se, ettei esimerkiksi pankki tai poliisi koskaan vaadi rahaa, verkkopankkitunnuksia tai pankkikortin tietoja.
Suomessa liikkeellä on ollut myös huijaus, jossa uuteen henkilötietolakiin vedoten väitettiin Danske Bankin asiakkaan kortin olevan menossa vanhaksi.
Lähde: Krebsonsecurity.com